Reporter: Trecem printr-o perioadă în care facem eforturi să ne aliniem cerinţelor UE referitoare la reducerea emisiilor de CO2. În acelaşi timp, traficul aglomerat ne cere să recurgem la mijloace de transport alternative maşinilor. Astfel, oamenii apelează tot mai mult la trotinetele electrice. Cum a evoluat cererea, în ultimul an, pe acest segment?
Călin Leuştean: Statisticile noastre arată că 75-85% din călătorii se fac în timpul săptămânii, de luni până vineri. Utilizatorii călătoresc cel mai adesea în centrul oraşului, parcând trotinetele lângă staţiile de transport public (40%). În România, trotinetele se închiriază cel mai adesea în timpul orelor de vârf - de la 8 dimineaţa până la 10 dimineaţa şi de la 16:00 la 19:00. Distanţa medie parcursă în timpul săptămânii este de aproximativ 3 km, în timp ce în weekend polonezii, de exemplu, conduc mai mult - până la 5 km. 9% dintre persoanele care folosesc aplicaţia Bolt aleg servicii de micromobilitate în loc de taxiuri, dacă au de parcurs distanţe scurte. Numărul călătoriilor creşte odată cu condiţiile meteorologice prielnice, suntem cu toţii mai dispuşi să folosim trotinete în zilele cu soare.
În ultimele 12 luni am înregistrat adevărate recorduri la nivel de companie. Trotinetele verzi au fost închiriate de peste 4 milioane de ori, cea mai lungă plimbare a fost de 25 km, iar cele mai multe plimbări au fost făcute de persoana care a închiriat trotineta de 855 de ori.
Reporter: Care sunt principalele probleme cu care vă confruntaţi - furturi, defecţiuni, vandalism?
Călin Leuştean: Întotdeauna când se introduce o nouă metodă de transport există şi o perioadă de acomodare, în care pot apărea probleme sau abuzuri. Ce facem este să lucrăm peste tot în colaborare cu primăriile locale şi cu poliţia în aşa fel încât să comunicăm cât mai clar regulile de utilizare şi să le reamintim clienţilor că trebuie să respecte permanent regulile de circulaţie. Trotinetele noastre sunt prevăzute cu GPS, fapt care limitează tentativele de furt şi face utilizarea lor imposibilă în afara zonelor stabilite prin aplicaţie. Fiabilitatea este asigurată prin design, ca să spun aşa, dat fiind faptul că trotinetele Bolt sunt proiectate şi produse de noi ţinând cont tocmai de modul lor de utilizare şi sunt recunoscute pentru fiabilitate excelentă.
Reporter: Ce modificări în legislaţia rutieră ar fi necesare pentru ca trotinetele să poată fi folosite în deplină siguranţă?
Călin Leuştean: În prezent, legislaţia prevede că trotinetele pot fi folosite pe pistele de biciclete sau pe străzi. Cum pistele de biciclete pot să fie o opţiune comparativ mai sigură pentru utilizatorii de trotinete, pe lângă nevoia generală de îmbunătăţire a infrastructurii de transport, inclusiv în oraşe, ar fi foarte utile mai multe piste de biciclete.
Reporter: Există mulţi utilizatori care anulează limitările de viteză, pentru a merge cu mai mult de 25 de km/h. Cum comentaţi acest lucru?
Călin Leuştean: Anularea limitărilor de viteză nu este posibilă în cazul trotinetelor Bolt - aplicaţia nu permite acest lucru. Mai mult, nici trotinetele nu o permit. Trotinetele Bolt au fost proiectate şi produse de noi specific pentru a fi folosite pentru serviciul de închiriere, aşa încât limitarea vitezei la maximum 25 km/h este stabilită din fabricaţie. În aplicaţia noastră, atât în momentul în care un utilizator începe să folosească trotinete, cât şi ulterior, am plasat la loc vizibil setul nostru de reguli de siguranţă, aşa încât oricine să le poată citi şi să şi le poată însuşi.
Reporter: Ar trebui impusă o limită mai ridicată de vârstă în ceea ce priveşte utilizatorii?
Călin Leuştean: În România, pragul de vârstă de la care utilizatorii pot folosi trotinetele este de 16 ani şi până în prezent nu am întâlnit situaţii problematice care să poată fi corelate cu vârsta.
Reporter: Ar fi necesară introducerea unor măsuri de protecţie (cască obligatorie şi la cei peste 16 ani...) suplimentare?
Călin Leuştean: Există măsuri şi reglementări pe care le putem impune noi şi măsuri şi reglementări de circulaţie generale. În ceea ce ne priveşte, căutăm să comunicăm continuu şi pe toate căile cu clienţii noştri care sunt condiţiile de utilizare responsabilă şi în siguranţă a trotinetelor. Acestea includ, printre multe altele, recomandarea noastră de a purta cască atunci când se foloseşte o trotinetă electrică.
Mai mult decât atât, bazându-ne pe propriile trotinete, suntem în măsură nu numai să limităm viteza maximă de circulaţie la 25 km/h, dar şi să acordăm un plus de siguranţă în trafic prin faptul că ghidonul trotinetelor noastre este poziţionat mai jos, iar centrul de greutate este, de asemenea, mai aproape de calea de rulare.
Reporter: Circulaţia pe trotuar cu trotineta este ilegală, dar majoritatea celor care le folosesc se tem să meargă cu ele pe drumurile publice. Ce se poate face în acest sens?
Călin Leuştean: Cum spuneam, o variantă este utilizarea pistelor de biciclete, acolo unde acestea există, dar fireşte că există şi alte soluţii. Evenimentul pe care l-am avut recent este una dintre ocaziile în care explorăm şi discutăm cu autorităţile de resort alte variante care ar putea face utilizarea trotinetelor mai sigură şi mai plăcută.
Reporter: Călătoriile cu transportul în comun se vor scumpi de la 1 august. Intenţionaţi să măriţi tarifele?
Călin Leuştean: Tarifele pe care le practicăm sunt rezultatul unei structuri de cost viabilă comercial pentru o companie privată. Desigur, ele nu au nicio legătură cu tarifele de transport în comun şi nu urmăresc evoluţia acestora. Trotinetele sunt şi rămân o formă alternativă de transport pe distanţe scurte, menite să evite aglomeraţia în trafic şi să reducă impactul asupra mediului. Actualmente, pentru că ne-am extins şi ne extindem accelerat în România, vom fi în măsură ca în mai multe oraşe să reducem tarifele şi să încurajăm oamenii şi mai mult să folosească trotinetele zilnic.
Reporter: Intenţionaţi să vă măriţi flota de trotinete? Ce planuri aveţi pentru a doua parte a acestui an?
Călin Leuştean: Pe plan internaţional, obiectivul nostru de a ajunge cu acest serviciu în 100 de oraşe este deja atins, creşterea depinde mult şi de producţia de trotinete. În România, am lansat deja, de la începutul anului, serviciul în două noi oraşe, suntem pe cale să adăugăm alte locuri pe harta noastră cât de curând, pentru că suntem în plin sezon, iar în oraşele în care am lansat trotinetele anul trecut, deja creştem parcul pus la dispoziţia utilizatorilor. Continuăm lansările în acest an, iar anul viitor va fi încă şi mai dinamic.
Reporter: Cum este afectată piaţa de faptul că, acum, mulţi dintre angajaţi lucrează de acasă?
Călin Leuştean: Din punctul nostru de vedere, operaţiunile au continuat să crească, pentru că oamenii continuă să fie mobili, chiar dacă nu mai merg la birou în fiecare zi. Cu excepţia perioadelor de restricţii severe de circulaţie, atât serviciile de închiriere de trotinete, cât şi cele de ride hailing au fost folosite cu regularitate.
Reporter: Cum vedeţi viitorul transportului în marile aglomerări urbane?
Călin Leuştean: Transportul este una dintre cele mai mari industrii din lume şi are unele dintre cele mai mari probleme de rezolvat. Transportul rutier generează peste 20% din totalul emisiilor de CO2 la nivel mondial.
În unele părţi ale lumii, oraşele au până la 8 locuri de parcare pentru o singură maşină, pentru că oamenii doresc să parcheze în locuri diferite, iar vehiculele sfârşesc prin a nu fi folosite aproximativ 95% din timp. În acelaşi timp, peste tot în lume, inclusiv în România, oamenii petrec enorm de multe ore în trafic.
În timp ce maşinile electrice sunt excelente pentru reducerea emisiilor, ele nu adresează multe alte probleme urbane, ocupând încă spaţiu în oraş şi creând aglomeraţie. Vehiculele electrice uşoare, cum ar fi trotinetele şi bicicletele electrice, pot rezolva majoritatea acestor probleme.
Micromobilitatea este cu precădere eficientă atunci când este combinată cu alte moduri de transport, oferind oamenilor libertatea de a alege cel mai potrivit vehicul pentru fiecare călătorie. Din observaţiile noastre, proprietatea asupra maşinilor personale va continua să scadă ca importanţă pentru oameni într-un ritm şi mai accelerat. Viitorul poate fi o aplicaţie care combină călătoriile lungi cu micromobilitatea şi informaţii despre rutele de transport public, pentru a recomanda cele mai bune modalităţi de a ajunge la destinaţie repede, confortabil şi ieftin.
Planificarea urbană mai riguroasă şi munca la distanţă vor diminua multe dintre problemele care se rezolvă în prezent cu maşinile (cum ar fi nevoia de a face naveta la muncă în fiecare zi sau de a-ţi conduce copilul la o şcoală situată în centrul oraşului).
Spre exemplu, Parisul are deja o viziune de oraş "de 15 minute". Ambiţia acestui proiect este de a avea comunităţi proiectate astfel încât magazinele alimentare, centrele de sănătate, şcolile şi chiar locurile de muncă să fie la doar o plimbare pe jos sau o plimbare cu bicicleta de acasă. Cu toate acestea, nevoia de transport urban va fi în continuare acolo.
În viziunea noastră, în 5-10 ani, toate modurile de transport orăşenesc, cum ar fi transportul public, serviciile de taxi şi călătorie, precum şi micromobilitatea vor fi atât de bine integrate, încât nevoia de a deţine o maşină va scădea semnificativ.
Reporter: Mulţumesc!
1. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 21.07.2021, 02:24)
...
2. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 21.07.2021, 10:14)
...
3. Comunismul mai aproape
(mesaj trimis de anonim în data de 21.07.2021, 11:54)
Am facut noi in Decembrie 89 un pas inapoi dar recuperam acum. Traiasca proprietatea publica si administratorii sai indiferent de loja din care fac parte !
4. fără titlu
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 21.07.2021, 13:48)
din magia cenzurii .... azi, un nou episod
5. offff...
(mesaj trimis de ian în data de 21.07.2021, 19:59)
mai, mai. si pietonii vor fi obligati sa poarte echipament de protectie, cotiere genuchiere si casca cel putin, trusa de prim ajutor si stingator.