Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) trimite zilnic instanţei de judecată procese verbale indicând clauze pe care le consideră abuzive, din cadrul contractelor de credit, potrivit lui Marius Dunca, preşedintele ANPC.
Domnia sa a precizat, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă: "Am avut 240 de reclamaţii la ANPC, în ultima perioadă (n.r. de când a crescut cursul francului elveţian) de la clienţi cu credite ipotecare şi nevoi personale cu ipotecă, dintre care am analizat 177 şi am descoperit clauze abuzive. În fiecare zi vom avea câte un proces verbal pe care îl vom înainta instanţei, plus sancţiuni contravenţionale pentru fiecare bancă în parte. (...) Avem deja trimise instanţelor 23 de procese verbale. Doar pentru un singur operator avem patru astfel de procese, pe care le vom înainta instanţei. (...) Dacă îşi doresc procese, o să stăm doar în procese. Dacă nu înţeleg situaţia clienţilor, iarăşi o să stăm doar în procese".
Marius Dunca a subliniat că sancţiunile sunt de 50.000 de lei.
Printre abuzurile băncilor constatate în urma sesizărilor făcute la ANPC se numără ajustarea în sus a dobânzii; modificarea marjei fixe a dobânzii; aplicarea comisionului de penalizare pentru tot creditul, nu doar pentru sumele neachitate; aplicarea unui comision de risc (exclus din contracte de OUG 50); aplicarea comisionului administrativ, calculat ca proporţie din suma întreagă; perceperea unui comision de rambursare anticipată, neinformarea riscului etc., a mai precizat domnul Dunca.
Dacă instanţa va decide că aceste clauze sunt abuzive, "toate clauzele de acest gen, din toate contractele, de la băncile din toată ţara" vor fi eliminate, iar banii plătiţi în baza acestora vor fi returnaţi clienţilor, a mai anunţat domnia sa, adăugând că băncile ar trebui să se gândească ala faptul că acest aspect ar reprezenta o pierdere mai mare decât sumele pe care spun că le-ar pierde în cazul unei conversii cu discount.
• Grupul de negociere alcătuit din consumatori şi reprezentanţi ai ANPC şi AURSF au invitat la negociere şapte bănci
Împrumutaţii în franci elveţieni, ANPC şi Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) au anunţat, ieri, într-o conferinţă comună, că, pentru perioada 2-7 aprilie, au programat negocieri cu băncile, în vederea identificării unor soluţii pe termen lung.
Reprezentanţii celor peste 5.800 de persoane cu împrumuturi în CHF înscrise în grupul de negociere intenţionează să aibă discuţii cu câte doi operatori bancari pe zi, ANPC fiind autoritatea care va găzdui şi va media întâlnirile.
Alin Iacob, preşedintele AURSF, a spus: "Acţiunea noastră este o mână întinsă băncilor de a găsi soluţii pe termen lung în avantajul ambelor părţi. (...) Nu vrem să negociem pe fiecare credit în parte, ci să identificăm anumite tipologii şi să discutăm pe ele".
Şeful ANPC a subliniat că băncile încă nu vin cu soluţii concrete care să-i ajute pe cei cu credite în CHF, precizând: "La nivel declarativ, băncile zic că sunt deschise. Spun: «consumatorii nu vin la noi, nu vin să discute». Şi iată că i-am pus la aceeaşi masă, vreau să văd cu ce soluţii concrete vin băncile, că până acum doar şi-au bătut joc. Am chemat şi înainte băncile la negociere în instituţie, au promis că vin cu cele mai bune soluţii pe care le au pentru toţi consumatorii care suferă ca urmare a impactului creşterii cursului, dar până acum nu au venit cu nicio soluţie. Au fost doar câteva cazuri pe care le putem număra pe degetele unei mâini".
Marius Dunca spune că se aştepta ca băncile să fie dispuse să negocieze şi că le-a atras atenţia şefilor acestora că sunt în primul rând consumatori şi apoi directori de bănci.
"Luăm rolul de mediator, facem invitaţie tuturor băncilor şi trag un semnal de alarmă să fie mai deschise, să colaboreze cu clienţii, cu consumatorii care nu-şi mai pot plăti ratele din cauza creşterii cursului, fie euro, franci elveţieni sau dolari. (...) Vreau să văd soluţiile, care trebuie să vină din partea băncilor".
Alin Iacob a menţionat că grupul de lucru va fi "extrem de flexibil şi deschis" în discuţiile cu băncile, la primele întâlniri urmând să fie stabilită modalitatea de lucru cu fiecare instituţie de credit în parte.
Preşedintele AURSF a precizat: "S-a tot spus despre clienţii cu CHF că sunt inflexibili, că s-au blocat într-o idee, cu conversia la cursul istoric sau la curs istoric cu un procent adăugat. Nu este adevărat. Clienţii vor, de fapt, să beneficieze de rate semnificativ mai mici, de costuri mai scăzute pe termen lung şi sunt dispuşi la negocieri, pentru a se ajunge la o soluţie".
Alin Iacob a adăugat că nu le garantează clienţilor un rezultat, la finalul discuţiilor cu băncile, aceştia având libertatea să accepte sau să refuze decizia la care s-a ajuns.
Cele şapte bănci invitate, marţi, la discuţii sunt Raiffeisen Bank, Volksbank, Bancpost, Piraeus Bank, Banca Românească, OTP şi Credit Europe Bank.
În cazul a două bănci, Garanti Bank şi Millennium, nu au fost constituite grupuri de minim 50 de clienţi pentru negociere.
Din cele aproape 6000 de persoane înscrise în grupul de negociere, Bancpost şi Volksbank au peste 1.000 de clienţi fiecare, Raiffeisen Bank - circa 800 de persoane, Banca Românească şi Piraeus Bank - peste 500 fiecăreia şi Credit Europe Bank - aproximativ 400 de clienţi.
Alin Iacob estimează că întreaga perioadă de negociere se va întinde pe parcursul a cel mult o lună.
Clienţii vizează reducerea sau eliminarea comisioanelor, reducerea marjelor fixe sau conversia în lei la cursul zilei cu discount sau la un curs de schimb negociat cu banca.
Aceştia au subliniat că nu doresc aprobarea niciunui act legislativ, pentru că "nu trebuie să plătească toţi oamenii pentru actele iresponsabile săvârşite de unele bănci".
• Alin Iacob: "Ofertele băncilor conţin capcane"
Alin Iacob a menţionat că, în cazurile în care băncile au oferit soluţii individuale clienţilor, acestea ascundeau diverse "capcane" ce conduceau, în final, la creşterea costurilor pentru consumatori. Preşedintele AURSF a specificat: "Sunt tot felul de propuneri. Ceea ce este şi mai deranjant este că băncile consideră că prin aplicarea LIBOR cu anticipaţie sau scăderea temporară a dobânzilor s-au rezolvat problemele. Nu, aceşti oameni nu au probleme doar acum, pentru mulţi s-au dublat costurile chiar înainte de această explozie a francului, nu mai pot face faţă plăţilor. (...) De asemnea, când oamenii primesc la semnat acte adiţionale pentru o scădere de trei luni a dobânzii, observă că împrumutul a fost cesionat către o terţă parte".
Reprezentanţii clienţilor cu credite în CHF s-au plâns că băncile nu doresc să le dea actele adiţionale să le studieze înainte de semnare, menţionând că acestea au o valabilitate de două ore.
Marius Dunca a precizat că, potrivit OUG 50/2010, operatorii bancari sunt obligaţi să înmâneze contractele, actele adiţionale etc. clienţilor, cu 15 zile înainte ca acestea să fie semnate.
Andreea Cristoforidis, unul dintre iniţiatorii Grupului clienţilor cu credite în CHF, a ţinut să precizeze: "Sistemul bancar va avea o problemă când, peste un an sau chiar mai devreme, toţi aceşti oameni nu-şi vor mai putea plăti ratele. Unii deja nu mai pot de acum. În baza noastră de date, peste 50% au întârzieri la rate, unii sunt deja în prag de executare silită. Băncile au avut lângă ele, în momentul contractării creditelor, echipe de minim opt experţi - din domeniul imobiliar, juridic, de evaluare -, însă noi, clienţii, nu am avut alături niciun expert, iar acum suntem acuzaţi tot noi. Responsabilitatea aparţine băncilor şi de aceea le rugăm să-şi diminueze puţin profitul, pentru că noi suntem dispuşi să pierdem, dar nivelul pierderilor să fie atât cât să ne putem permite să ne plătim ratele".
Potrivit domniei sale, Grupul Clienţilor cu Credite în CHF reuneşte circa 24.000 de membri, 90% dintre aceştia având credite ipotecare sau de nevoi personale cu garanţii, pentru achiziţionarea de locuinţe.
Alin Iacob: "Înainte de criză era o junglă în creditare, nu existau reguli, erau practici haotice".
•
Unii specialişti consideră că nu este normal ca oamenii care vor negocia cu băncile să achite anumite sume la AURSF, opinând că acest aspect este cel puţin ciudat.
În replică, Alin Iacob a precizat: "Negociem în numele unei organizaţii, de aceea consumatorii interesaţi s-au înscris în AURSF, achitând cotizaţia anuală de 50 de lei. La aceasta, se mai adaugă o donaţie recomandată, nu obligatorie, de 30 de lei. Oricine doreşte să vadă cum vor fi cheltuiţi aceşti bani poate să ceară acest lucru, totul va fi extrem de transparent. Dacă cei care nu vor fi de acord cu soluţia adoptată vor dori să se retragă din AURS, vor putea face acest lucru şi îşi vor primi toţi banii înapoi.
•
Guvernul a discutat ieri, în primă lectură, proiectul de lege la care Ministerul Finanţelor Publice a lucrat împreună cu băncile şi care ar urma să-I ajute pe împrumutaţii în CHF.
Iniţiativa prevede conversia creditelor cu aplicarea unui discount de 15% din valoarea în lei de după conversie, statul urmând să garanteze cu 50% valoarea creditului în lei rezultat după aplicarea discountului.
Pe agenda şedinţei de Guvern se află un proiect de ordonanţă de urgenţă privind programul de protecţie a populaţiei împotriva riscului de depreciere semnificativă a monedei naţionale asociate expunerii la creditele în valută. La cererea premierului, ordonanţa de urgenţă a fost transformată în proiect de lege, care urmează să fie discutat în Parlament, potrivit unor surse guvernamentale citate de Mediafax.
Proiectul include valutele care s-au apreciat cu peste 50% faţă de leu, de la momentul acordării creditului. Proiectul a fost postat aseară pe site-ul MFP.
Se pare că băncile şi-ar fi dat acordul de principiu pe acest proiect de lege, iniţiativa nefiind avizată şi de BNR.
Surse apropiate situaţiei ne-au precizat: "Din actuala formă a iniţiativei reiese că băncile vor fi obligate să convertească împrumuturile cu discount pe sold. Însă, potrivit BNR, proiectul ar trebui să prevadă că statul va oferi garanţii operatorilor care vor face conversie cu discount, dar că decizia de adoptare a acestei soluţii trebuie să aparţină băncilor. De aceea, Banca Centrală nu şi-a dat încă avizul".
Zilele trecute, la Comisia juridică din Camera Deputaţilor au fost discutate amendamentele aduse iniţiativei legislative privind insolvenţa persoanelor fizice, care ar urma să fie votată până de Paşte, după estimările Anei Birchall, iniţiatorul proiectului.
1. va rog un sfat
(mesaj trimis de ovidiuk în data de 19.03.2015, 10:16)
In urma cu 3 ani am depus la ANPC o plangere impotriva unei banci, iar ANPC-ul a dat dreptate bancii, discutant, de altfel, doar cu banca, pe mine nu m-a intrebat nimic. Intre timp, am dat in judecata banca, am castigat irevocabil in instanta, justitia obligand banca sa plateasca daune morale. Ce sa fac acum, sa depun la ANPC hotararea instantei si sa-i pun sa-si ceara scuze pentru incomententa, sa-i dau in judecata si pe ei sau sa privesc cu neincredere proaspat descoperitul vitejism al ANPC-ului vis-à-vis de banci?
2. reclamatie anpc
(mesaj trimis de florin în data de 19.03.2015, 10:27)
Am depus acum 2 ani o reclamatie la ANPC au dat dreptate banii, intre timp ma judec cu banca nu stiu daca voi castiga . cine va raspunde pentru toti anii in care imi voi consuma toti nervii si energia consumata , pentru toti banii platiti aiurea ? ANPC sau banca ?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.03.2015, 13:25)
Cred ca nici una iar tu ramai cu nervii si cu banii pirduti.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.03.2015, 10:51)
Felicitari.