Telekom Mobile a fost amendată cu 1,1 milioane lei de către Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), pentru incidentul de securitate care i-a afectat reţeaua în luna martie. Preşedintele autorităţii, Sorin Grindeanu, a spus că analiza documentelor transmise de către Telekom Mobile cu privire la incidentul de securitate care i-a afectat reţeaua în luna martie a acestui an a arătat că au fost încălcări grave ale condiţiilor de disponibilitate ale serviciilor furnizate către utilizatori.
Telekom Mobile a fost penalizată pentru nerespectarea obligaţiei prevăzute în Licenţa de utilizare a frecvenţelor radio pe care o deţine şi care prevede că operatorul trebuie să se asigure că indisponibilitatea reţelei este mai mică de 35 de minute pentru o perioadă de 6 luni şi, respectiv, nerespectarea obligaţiei de a păstra log-urile de reţea înregistrate la nivelul de granularitate din Licenţă.
Sorin Grindeanu a declarat că a fost cel mai grav incident înregistrat pe piaţa comunicaţiilor electronice din România.
Pentru că indisponibilitatea reţelei a avut consecinţe grave, afectându-le utilizatorilor posibilitatea de a realiza convorbiri, de a accesa serviciile de poştă electronică, de a accesa serviciile de supraveghere de la distanţă a persoanelor sau de a telecomanda dispozitive de siguranţă/protecţie, Telekom Mobile a primit o amendă în valoare de 600.000 de lei, spune ANCOM.
Pentru faptul că furnizorul nu a putut îndeplini cererea ANCOM de a transmite log-urile de reţea înregistrate pentru ultimele 6 luni la nivelul de granularitate din Licenţă, îngreunând astfel analiza efectuată pentru a determina gradul real de indisponibilitate a reţelei Telekom Mobile în data de 05.03.2018, Autoritatea a aplicat o amendă în valoare de 500.000 de lei.
Conform reglementărilor în vigoare, furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice au obligaţia să ia măsurile tehnice şi organizatorice adecvate pentru a gestiona în mod corespunzător riscurile privind securitatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, în special pentru a preveni şi limita impactul incidentelor de securitate asupra utilizatorilor şi asupra reţelelor interconectate. De asemenea, aceştia au obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a garanta integritatea reţelelor proprii, astfel încât să asigure continuitatea furnizării serviciilor prin intermediul acestor reţele.
Incidentele care afectează un număr mai mare de 5.000 de conexiuni, timp de cel puţin 60 de minute, sunt incidente cu impact semnificativ care pot afecta sau ameninţa, direct sau indirect, securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice la nivel naţional sau european.