• Tendinţa de scădere a veniturilor în telecom s-a menţinut în 2010
Tendinţa de scădere a veniturilor jucătorilor din piaţa telecom s-a menţinut în acest an, dar va fi mai redusă decât în 2009, când piaţa de profil a coborât cu 15% faţă de 2008, la 3,9 miliarde de euro, a declarat ieri preşedintele ANCOM, Cătălin Marinescu. "Efectele crizei economice mondiale devin tot mai evidente şi în telecomul românesc. Numărul de abonaţi la serviciile de telefonie fixă şi mobilă a scăzut, traficul îşi continuă creşterea, dar la rate inferioare faţă de cele înregistrate în anii precedenţi. Segmentul serviciilor de internet a cunoscut creşteri importante", a spus Marinescu. El a adăugat că, în prima parte a acestui an, numărul de abonaţi la serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale a înregistrat un regres, pe fondul diminuării numărului de clienţi prin intermediul platformelor de televiziune DTH.
Serviciile de internet au înregistrat cele mai importante creşteri în primul semestru 2010, în special conexiunile de internet la puncte mobile care au crescut cu 26% ajungând la 5,77 milioane de conexiuni. Dintre acestea, 3,32 milioane sunt conexiuni la puncte mobile în bandă largă (prin EDGE/CDMA/EV-DO/3G), în creştere cu 31% faţă de sfârşitul anului 2009.
Numărul conexiunilor de acces la internet la puncte fixe în bandă largă a cres-cut cu 4% faţă de finele anului 2009, ajungând la 2,93 milioane. Creşterea se datorează aproape în exclusivitate creşterii numărului de abonaţi persoane fizice, care reprezintă aproape 90% din totalul conexiunilor la puncte fixe. În funcţie de suportul utilizat, cea mai mare pondere în totalul numărului de conexiuni la puncte fixe (peste 53%) o deţin în continuare tehnologiile de acces de tipul FTTB/FTTC/FTTN + cablu UTP/FTP.
Numărul de utilizatori activi ai serviciilor de telefonie mobilă a scăzut cu 4% pe parcursul semestrului I al anului 2010, ajungând la 24,4 milioane, rata de penetrare a acestor servicii la 30 iunie 2010 fiind de 113,5%. Structura utilizatorilor în funcţie de modalitatea de plată şi de categorie este asemănătoare cu cea de până în prezent, 67% fiind cartele SIM preplătite active, iar 33% cartele SIM aferente utilizatorilor pe bază de abonament lunar (23% pentru persoane fizice şi 10% pentru persoane juridice).
Deşi numărul total de utilizatori a scăzut, traficul de voce a continuat să crească în sectorul telefoniei mobile, cu 11,7% faţă de semestrul II 2009, până la 25,5 miliarde minute. Numărul total de apeluri a crescut cu doar 5%, astfel că o parte din creşterea volumului total de trafic exprimat în minute se datorează creşterii duratei medii a unui apel, care a ajuns la 2 minute şi 14 secunde (în creştere cu peste 6% faţă de cea înregistrată pe parcursul semestrului anterior). De asemenea, traficul mediu lunar realizat de un utilizator a înregistrat creşteri semestriale: 2 ore şi 51 minute în cazul traficului de voce (+12%), respectiv 27 SMS (+2%). Acest lucru demonstrează faptul că operatorii au reuşit să îşi adapteze ofertele la contextul economic actual, atât prin reducerea tarifelor, cât şi prin oferirea unui volum mai mare de trafic inclus în abonamente/extraopţiuni.
Utilizatorii din România vorbesc sau trimit mesaje SMS cel mai mult în propria reţea, acest tip de trafic ("on-net") deţinând ponderea cea mai mare în traficul total realizat prin intermediul reţelelor mobile atât în cazul traficului de voce (86%), cât şi în cazul traficului SMS (93%).
• Telefonie fixă - scăderi uşoare ale numărului de abonaţi şi de linii de acces
Segmentul de telefonie fixă a cunoscut o evoluţie similară cu cel de telefonie mobilă, înregistrându-se de asemenea scăderi uşoare ale numărului de abonaţi şi de linii de acces, concomitent cu creşteri uşoare ale traficului şi duratei medii a unui apel. Astfel, numărul de abonaţi a ajuns la 4,04 milioane (-0,4%), iar liniile de acces la 4,68 milioane (-1%), scăderi ce au atras după sine şi diminuarea ratelor de penetrare la 100 de locuitori (21,8%) şi la 100 de gospodării (52,8%).
Traficul înregistrează o creştere de 0,4% faţă de semestrul al II-lea al anului 2009, românii vorbind 3,75 miliarde de minute la telefonul fix pe parcursul primei părţi a anului 2010. Cei mai multi utilizatori folosesc telefonul fix pentru a suna în propria reţea, în timp ce 14% din trafic are ca destinaţie reţelele mobile. Durata medie a unui apel originat în reţelele de telefonie fixă a crescut cu 6 secunde, până la 3 minute şi 2 secunde.
Numărul total de abonaţi la serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale a scăzut în prima jumătate a anului 2010 până la 5,73 milioane abonaţi (-1,7%), înregistrându-se scăderi atât ale numărului de abonaţi ai reţelelor prin cablu (-1,2%), cât şi ale numărului abonaţilor prin reţele DTH (-3%). Deşi creşterea numărului de abonaţi la servicii de IPTV este foarte mare (creştere semestrială de 17 ori), ponderea acestora în numărul total de abonaţi la servicii de retransmie a programelor audiovizuale nu a atins deocamdată decât valoarea de 0,2%.
Din totalul de 3,37 milioane de abonaţi ai reţelelor de cablu (rata de penetrare la 100 gospodării fiind de 46%), 2,62 de milioane sunt abonaţi din mediul urban (rata de penetrare la 100 gospodării: 66%), în timp ce 0,74 de milioane sunt abonaţi din mediul rural, penetrarea reţelelor de cablu în mediul rural fiind de doar 22% la 100 gospodării.
2,63 milioane de abonaţi recepţionează servicii de retransmisie a programelor audiovizuale în format digital, atât prin intermediul reţelelor de cablu (0,35 milioane abonaţi) cât şi prin reţele satelit de tip DTH (2,26 milioane abonaţi) sau IPTV (13.000 abonaţi). Este de remarcat faptul că în acestă perioadă s-a înregistrat prima scădere semestrială a numărului de abonaţi prin intermediul reţelelor DTH (-3%), în timp ce numărul de abonaţi ai reţelelor prin cablu în format digital înregistrează în continuare creşteri (+10,5%).