Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din România a scăzut cu 40,4% în prima jumătate a anului comparativ cu primele şase luni ale lui 2008, la un total de 664 milioane de euro, se arată într-un studiu al companiei de cercetare GfK.
Piaţa totală de bunuri electrice a fost de 308 milioane euro în al doilea trimestru al acestui an, în scădere cu 46,8% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008.
Sectoarele de electrocasnice mici şi de telecomunicaţii au scăzut cu 22,1% şi, respectiv, cu 25,8% în prima jumătate a anului.
Vânzările de electrocasnice mari au avut un trimestru doi mai bun comparativ cu primul, dar rezultatele pentru anul curent indică o scădere de 37,1%. Şi electronicele de folosinţă îndelungată au înregistrat un declin de 42,6%, îndeaproape urmat de sectorul foto, care a scăzut de 43,2% în primele şase luni. Sectoarele IT şi de echipamente de birou au avut performanţa cea mai slabă, deoarece au avut o scădere accentuată de 47,2% şi, respectiv, 51,4%.
În trimestrul doi al lui 2009, electrocasnicele mici şi-au continuat ritmul de scădere, înregistrând o diminuare de 27,6%, comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut, atingând 16 milioane euro. Acest rezultat este alimentat de cererea slabă pentru aproximativ toate categoriile de produse importante. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras şi epilat, aspiratoarele şi aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezintă aproximativ 75% din valoarea totală. În cadrul segmentului de aparate pentru prepararea alimentelor, roboţii de bucătărie şi blender-ele manuale sunt produsele care au înregistrat o descreştere semnificativă, trăgând în jos întreaga categorie. Pe de altă parte, grupele de produse cu preţuri medii relativ mici comparativ cu alte electrocasnice mici, cum ar fi friteuzele, au beneficiat de o evoluţie pozitivă.
Tendinţa negativă reflectă o scădere accentuată în ceea ce priveşte puterea de cumpărare a oamenilor, cauzată de descreşterea venitului şi de resursele financiare reduse. De asemenea, deprecierea monedei locale a influenţat evoluţia valorică a acestei pieţe.
"Un alt motiv pentru cererea slabă ar putea fi numărul mare de români a căror mentalitate cu privire la economisirea banilor se bazează pe convingerea că aparatura trebuie folosită până când se uzează, fără a fi înlocuită cu alta care foloseşte o tehnologie mai bună sau care are caracteristici tehnice inovative", a declarat Retail &Technology Director GfK România, Ciprian Hatneanu.
În al doilea trimestru al anului 2009, piaţa de telecom a scăzut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Declinul vânzărilor de telefoane mobile şi smart a rămas relativ stabil în prima jumătate a anului. De asemenea, scăderea preţului pentru telefoanele smart le-a făcut mai convenabile şi oferă astfel posibilitatea de a fi alese în locul telefonului clasic.
Piaţa electrocasnicelor mari a atins o valoare de 79 milioane de euro în perioada aprilie-iunie, urmând modelul negativ manifestat în acest trimestru de toate bunurile monitorizate în cadrul GfK TEMAX. Impactul campaniei buy-back pentru electrocasnicele mari a declanşat o uşoară creştere, în special pentru categoria frigiderelor şi congelatoarelor, comparând vânzările din trimestrul doi cu cu cele ale trimestrului precedent. Totuşi, aceasta nu a salvat întreg sectorul de la scăderea de 38% comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut. Chiar dacă tendinţa negativă începe să se atenueze în cazul încorporabilelor, încetinirea economică are, în continuare, un impact major asupra cererii consumatorilor pentru electrocasnicele mari.
În al doilea trimestru al anului 2009, vânzările produselor electronice de folosinţă îndelungată au scăzut accentuat, cu aproximativ 50%, ajungând la un total de 52 milioane de euro. Tendinţa de descreştere a atins vârful în luna iunie, înregistrând scăderi semnificative în vânzări pentru principala componentă a pieţei de electronice de folosinţă îndelungată - televizoarele LCD şi plasmele.
"Dacă în aceeaşi lună a anului precedent vânzările de televizoare cu ecran plat au fost impulsionate de evenimente specifice, precum Campionatul European de Fotbal, anul acesta încetinirea activităţii economice a avut un puternic impact asupra cererii consumatorilor. Campaniile recente s-au desfăşurat în trimestrul doi al acestrui an pentru produse electronice specifice, iar programul buy-back nu a reuşit să determine o mai bună performanţă în materie de vânzări, comparativ cu anul trecut. Este de remarcat faptul că, în afară de televizoarele LCD şi consolele pentru jocuri video, toate produsele electronice monitorizate în cadrul Temax au atins în trimestrul doi mai puţin de jumătate din volumele la care s-au ridicat în aceeaşi perioadă a anului precedent", a adăugat Ciprian Hatneanu.
Piaţa foto a înregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scădere accentuată, de aproximativ 44% faţă de trimestrul corespunzător al anului precedent, acest sector a atins o cifră totală de nouă milioane de euro. Totuşi, marcând dezvoltarea sezonieră pentru aparatele foto digitale, situaţia vânzărilor este cu două milioane de euro mai mare decât în trimestrul unu al acestui an.
Aparatele foto SLR sunt incontestabil mai atractive pentru consumatori acum - comparativ cu anul trecut - dar deprecierea preţului a determinat o evoluţie negativă în ceea ce priveşte valoarea pentru acest segment. Spre deosebire de acestea, aparatele foto compacte prezintă, pentru trimestrul 2-2009, o stagnare în ceea ce priveşte preţul - cel mai vizibil în moneda locală.
Sectorul IT din România a avut o scădere accentuată de 59,2% în al doilea trimestru al anului, comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut, atingând valoarea de 87 milioane de euro. Acest fapt a fost cauzat de o importantă scădere în volum şi, parţial, de scăderea preţului mediu, în special pentru laptop-uri, luând în considerare faptul că a crescut cota de netbook-uri în cadrul laptop-urilor şi că preţul lor este semnificativ mai mic decât cel al notebook-urilor tradiţionale.
Cele mai afectate de criză au fost calculatoarele desktop şi monitoarele.
Sectorul echipamentelor de birou a continuat să înregistreze o scădere acută (58,5%) în al doilea trimestru al anului comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2008, atingând o valoare de 10 milioane de euro.
Imprimantele şi multifuncţionalele au prezentat o tendinţă de descreştere în vânzări, cauzată de nivelul scăzut al dorinţei consumatorilor de a cheltui.
GfK TEMAX România este un indice elaborat de către GfK Divizia de Retail and Technology pentru a monitoriza pieţele bunurilor de folosinţă îndelungată.