• La posturile publice de radio şi tv, candidaţii vot avea acces gratuit
Candidaţii la alegerile parlamentare se vor putea exprima în emisiunile de promovare electorală şi în spoturile electorale difuzate de televiziunile şi radiourile private contra cost, dar vor avea acces gratuit la posturile publice, potrivit unui proiect de Decizie, discutat, ieri, de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA).
Membrii CNA au analizat, împreună cu reprezentanţii principalilor radiodifuzori, cu George Chiriţă, directorul executiv al Asociaţiei Române de Comunicaţii Audiovizuale (ARCA) şi cu reprezentanţii ActiveWatch- Agenţia de Monitorizare a Presei, proiectul de Decizie privind principiile şi regulile de desfăşurare a campaniei pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor media audiovizuale.
În urma discuţiilor, s-a ajuns la consensul ca, în campania pentru alegerile parlamentare, emisiunile de promovare electorală, la care accesul candidaţilor se va face contra cost, să fie delimitate de emisiunile informative şi de dezbatere electorală. Iniţiativa aparţine ActiveWatch şi a fost acceptată, în urma discuţiilor de ieri, de membrii CNA, proiectul de Decizie privind reflectarea campaniei pentru parlamentare în audiovizual continuând, însă, să fie în dezbatere publică.
De altfel, Răsvan Popescu, preşedintele CNA, a declarat, după discuţii, că în acest proiect de Decizie s-a făcut "un pas în plus", aşteptându-se la o decizie finală în următoarea perioadă.
"Am ajuns la o formulă prin care încercăm să separăm apele. Timpii de antenă contra cost vor fi doar în emisiunile de promovare electorală, urmând ca tot ceea ce înseamnă dezbateri cu caracter electoral sau general, de actualitate, să rămână gratuite", a spus Răsvan Popescu, citat de Mediafax, vorbind despre televiziunile şi radiourile private.
De asemenea, Popescu a spus că spoturile electorale vor fi contra cost la posturile de televiziune şi radio private şi vor fi contorizate în timpi de antenă (măsuraţi pentru fiecare candidat), în emisiunile de promovare electorală.
Membrii CNA vor analiza în şedinţele viitoare care este "cea mai bună formulă" pentru a marca emisiunile de promovare electorală, astfel încât telespectatorii să înţeleagă că acestea sunt "pe bani".
CNA a supus dezbaterii publice, pe site-ul propriu, proiectul de Decizie privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor media audiovizuale. Alegerile parlamentare vor avea loc pe 9 decembrie.
Campania electorală la posturile de radio şi de televiziune va începe în 9 noiembrie şi se va încheia în 8 decembrie, la ora 7.00, potrivit proiectului de Decizie a CNA.
Posturile de radio şi de televiziune private, inclusiv de televiziune prin cablu, care vor reflecta campania electorală, au obligaţia să comunice CNA implicarea lor în campanie, grilele emisiunilor electorale pe care le vor realiza, precum şi intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, până cel mai târziu în 8 noiembrie.
Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi, potrivit proiectului de Decizie a CNA, să asigure desfăşurarea unei campanii echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali.
Radiodifuzorii sunt obligaţi să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat, susţinător sau reprezentant al candidatului ori al unui competitor electoral, jurnalist, analist sau de consultant politic.
Candidaţii care deţin funcţii publice pot apărea în emisiunile informative numai în probleme legate de exercitarea funcţiei lor. În aceste situaţii, radiodifuzorii au obligaţia să asigure echidistanţa şi pluralismul de opinii.
Realizatorii şi, după caz, moderatorii emisiunilor dedicate reflectării campaniei trebuie să fie imparţiali; să asigure echilibrul necesar desfăşurării emisiunii; să formuleze clar întrebările, fără a fi tendenţioase sau părtinitoare; să asigure menţinerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale; să solicite, în mod convingător, dovezi explicite atunci când participanţii aduc acuzaţii cu incidenţă penală sau morală unor contracandidaţi; să intervină atunci când, prin comportamente sau exprimări, participanţii la emisiuni pun în pericol ordinea constituţională, ordinea publică, siguranţa persoanelor şi a bunurilor, fac afirmaţii care pot aduce atingere demnităţii umane sau moralei publice.
Potrivit proiectului de Decizie a CNA, radiodifuzorii privaţi pot difuza spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală şi de dezbateri electorale.
Spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde şi trebuie să fie asumate în mod explicit de candidaţii şi competitorii electorali.
În perioada dintre intrarea în vigoare a acestei Decizii şi începerea campaniei electorale, radiodifuzorii nu au voie să difuzeze producţii audiovizuale şi spoturi publicitare care promovează competitori electorali sau care transmit sau induc mesaje electorale.