ANRE (reglementatorul pieţei noastre de energie) a elaborat un proiect de regulament prin care propune modificări la tranzacţionarea contractelor bilaterale pentru energie. Conform documentului postat pe site-ul Autorităţii, se elimină capitolul referitor la tranzacţionarea serviciilor tehnologice de sistem pe o platformă administrată de Opcom SA, pe baza unor reguli similare cu cele pentru tranzacţionarea energiei electrice, dar şi posibilitatea ca la pieţele reglementate prin acest regulament să participe operatori fără licenţă, şi anume operatori ai unor capacităţi de producţie aflate în perioada de probă (asimilaţi), deţinători ai autorizaţiei de înfiinţare.
Din observaţiile primite s-a remarcat faptul că potenţialii operatori ai capacităţilor aflate în perioada de probe salută participarea lor la aceste pieţe, deoarece acestea le-ar permite încheierea de contracte pe termen lung, necesare pentru finanţarea proiectelor. Acest aspect a atras atenţia asupra faptului că de-abia prin obţinerea licenţei se certifică faptul că un operator poate exploata comercial o capacitate (poate vinde energia produsă), iar contractele pe termen mediu sau lung încheiate înainte de obţinerea licenţei ar putea fi considerate nule sau ar induce probleme legale în cazul în care operatorul nu ar obţine licenţa, conform sursei citate. Ca urmare, pe perioada de probă, aceşti operatori au la dispoziţie pieţele pe termen scurt (PZU şi PI).
Mai este eliminată şi posibilitatea ca şi consumatorii să participe la pieţele reglementate de regulament. ANRE explică: "Pieţele reglementate de regulament sunt angro, contractele referindu-se doar la tranzacţionarea de energie electrică, pe anumite profiluri de livrare. Pentru alimentarea consumatorilor este necesară însă şi asumarea altor responsabilităţi (serviciul de transport, distribuţie, responsabilitatea echilibrării: notificări la piaţa de echilibrare, măsurare etc.), ceea ce poate face doar un operator cu licenţă de furnizare, care a demonstrat, prin obţinerea licenţei, cunoaşterea şi asumarea acestor responsabilităţi".
O altă modificare propusă este includerea posibilităţii ca un iniţiator să opteze, pe piaţa PCCB, între tranzacţionarea integrală cu un singur participant şi cea parţială şi/sau cu mai mulţi participanţi a cantităţii ofertate. S-a considerat că regula tranzacţionării parţiale/cu mai mulţi participanţi, singura aplicabilă în cazul cantităţilor mari, elimină riscul restricţionării participării doar la anumiţi participanţi şi deci a înţelegerilor prealabile.
De asemenea, se oferă posibilitatea ca participanţii la PCCB să modifice o singură dată preţul ofertei proprii, doar în sensul facilitării încheierii de tranzacţii (în creştere, pentru ofertele de cumpărare şi în scădere pentru ofertele de vânzare) şi doar cu maxim 5% faţă de preţul cel mai bun.
ANRE propune eliminarea restricţiei ca producătorii să participe pe PCCB doar ca iniţiatori de oferte, dar şi introducerea caracterului anonim al ofertării şi tranzacţionării pe PCCB-NC.
O altă propunere interesantă este eliminarea, pentru toate pieţele OPCOM, a necesităţii prezentării de garanţii şi înlocuirea acestei măsuri de asigurare a seriozităţii participanţilor cu aceea a includerii în Convenţia de participare a unei prevederi privind obligativitatea plăţii unei sume penalizatoare în cazul neîncheierii contractului/încheierii unui contract modificat, respectiv retragerii ofertei în cazul PCCB-LD şi PCCB-PC.
Deoarece metoda garanţiilor de participare induce costuri inclusiv participanţilor serioşi, s-a apreciat că înlocuirea acesteia cu metoda penalizării doar a participanţilor neserioşi (inclusiv suspendarea acestora de pe piaţă până la plata sumei penalizatoare) ar conduce la costuri mai mici de tranzacţionare şi creşterea lichidităţii pieţelor.