Companiile de servicii financiare Barclays, Citigroup, JPMorgan Chase, Goldman Sachs Group şi Bank of America se situează (cu mai puţin de 4 puncte, pe o scară de la 1 la 10) în ultima parte a unui clasament al Transparency International (TI), dat publicităţii ieri, care ia în calcul informaţiile publice cu privire la măsurile anti-corupţie, transparenţa organizaţională şi raportarea pe ţări a celor mai mari corporaţii.
În timp ce în vârful clasamentului se află Statoil, Rio Tinto şi BHP Billiton, printre cele mai puţin transparente se numără băncile chineze Bank of China, China Constructions Bank şi Communications Banks, dar şi Gazprom şi Honda Motor, arată studiul citat.
Nici corporaţiile IT nu stau mai bine în clasamentul TI (Microsoft -3,4, Apple - 3,2, Google - 2,9 şi Amazon - 2,8).
Dintre companiile prezente pe piaţa noastră, cel mai mare grad de transparenţă în activităţi îl are Vodafone (6,4), urmată de Siemens (6,3), GlaxoSmithKline (6,2) şi Enel (6,2). Coca-Cola se situează la mijlocul clasamentului, cu 5,3 puncte, iar McDonalds's, PepsiCo şi Visa nu trec de 3,7 puncte, după cum reiese din studiu.
TI vede transparenţa ca pe un mijloc prin care corporaţiile se opun corupţiei şi pun la dispoziţia tututuror actorilor cointeresaţi (investitori, jurnalişti, activişti sau cetăţeni) informaţiile necesare pentru ca aceştia să le poată urmări activităţile. Majoritatea multinaţionalelor operează prin intermediul unor reţele vaste de entităţi economice, sub diferite jurisdicţii legale, astfel că raportarea corectă şi completă devine necesară pentru ca anumiţi actori să le poată influenţa comportamentul.
Raportul TI evaluează în ce măsură cele mai mari 105 companii din lume fac publice acţiunile de luptă împotriva corupţiei şi nivelul câştigurilor şi taxelor din anumite state. Cu o valoare de peste 11 trilioane de dolari, aceste companii sunt prezente în 200 ţări de pe glob.