Patronatul Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase (ROMPAN) acuză existenţa unor acţiuni în mass-media "care aduc grave prejudicii" industriei de panificaţie, se arată într-un document adresat membrilor ROMPAN, obţinut de ziarul BURSA. Acesta subliniază faptul că patronatul urmează să demareze "un proiect mai amplu", care să includă următoarele direcţii:
"- Urmărirea în mediul on line a tuturor articolelor cu trimitere la produsele fabricate de industria noastră;
- Acţiunea promptă şi argumentată cu ajutorul unei firme de avocatură la adresa tuturor articolelor/postariIor/emisiunilor care aduc imagine negativă produselor din industria noastră;
- Organizarea unei campanii de informare/educare a consumatorilor prin mai multe mijloace (on line, tv, caravane), atât campanii sociale, cât şi de altă natură;
- Implicarea, alături de noi, în acest amplu proiect a autorităţilor statului".
Documentul citat, semnat de preşedintele patronatului, Aurel Popescu, adaugă: "Va anunţăm, de asemenea, că am avut discuţii şi cu domna dr. Mihaela Bilic, care se va alătura proiectului nostru, susţinând ideea că pâinea este un aliment de bază al omenirii, de care trebuie să avem mare grijă.
În consecinţă va rugăm:
Să ne semnalaţi imediat ce aţi identificat anumite articole/mesaje defăimătoare;
Să transmiteţi propunerile/direcţiile dumneavoastră pentru a fi introduse în planul ROMPAN;
Să vă exprimaţi disponibilitatea de a participa la finanţarea acestui proiect alături de noi".
În opinia lui Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons, fiecare dintre consumatori trebuie să aibă acces la informaţii şi, în consecinţă, "nu trebuie să se apeleze la acest gen de şantaj sau ameninţări care perturbă piaţa", produsele care se regăsesc în sector fiind nevoie să aibă o monitorizare corectă şi mai ales transparentă: "Fiecare dintre noi trebuie să aibă acces la informare şi informaţie, pentru a alege în cunoştinţă de cauză. Desigur că, pe de o parte, când cineva încearcă să creeze probleme unei industrii, prin acţiuni, să le spunem «defăimătoare», statul ar trebui să intervină, ca să apere industria respectivă, însă, pe de cealaltă parte, nu putem să arătăm un fel de «bau bau» şi fiecare să stea în banca sa şi să nu mai spună ceea ce trebuie spus în favoarea consumatorilor".
La rândul său, Costel Stanciu, preşedintele Asociaţiei Pro Consumatori (APC), susţine că astfel de documente au fost emise de către ROMPAN şi în urma unor studii efectuate de Asociaţie în piaţa produselor de panificaţie. Şeful APC a completat: "Aşa-zisa pâine proaspătă din supermarketuri nu provine din fabricile româneşti şi în niciun caz nu este frământată în aceeaşi zi, ci este din aluat congelat importat din ţara de unde sunt acţionarii respectivului supermarket".
Preşedintele ROMPAN Aurel Popescu este de părere că vom ajunge într-un moment în care se va schimba modul de aprovizionare a populaţiei cu pâine: "78% din populaţie doreşte pâine proaspătă, iar acolo unde există magazine de prezentare ale brutăriilor, vânzătoarea ia pâinea din raft, o introduce într-o pungă de hârtie şi o dă clientului. Este o modalitate prin care vrem să păstrăm în continuare gustul produselor româneşti".
În acelaşi timp, există opinii care susţin că, dacă la fabricile mici pâinea se vinde cu asistenţă umană, adică vânzător cu mănuşi, acest lucru presupunând un nivel rezonabil de siguranţă alimentară, problemele apar la supermarket, unde pâinea anterior congelată este expusă şi oricine o poate atinge. În consecinţă, aceasta ar trebui să fie pusă în pungi.