Piaţa de ţiţei din Europa va încerca să se redreseze complet în 2021, după minimele istorice la care s-a aflat anul trecut din cauza pandemiei de coronavirus, potrivit S&P Global Platts, care anticipează, însă, că aceleaşi temeri care au afectat acest domeniu în 2020 vor continua să se resimtă şi în anul curent, în condiţiile în care apar noi măsuri restrictive şi blocaje ale activităţii economice.
"Situaţia nu pare roz, va fi o ofertă mare de ţiţei", spune o sursă din piaţă, citată de S&P Global Platts, care subliniază că, în acelaşi timp, va exista un mare semn de întrebare în privinţa cererii, pe care va fi presiune din cauza factorilor mai sus menţionaţi.
Anul 2021 începe cu un plafon considerabil pentru orice potenţial de creştere a preţurilor pe termen scurt, în condiţiile în care a apărut o nouă tulpină de coronavirus, chiar şi în contextul lansării campaniilor de vaccinare în Europa, estimează sursa, precizând că, deşi săptămâna aceasta cotaţia petrolului a trecut de 50 de dolari barilul, fundamentele de piaţă rămân slabe, în contextul marjelor reduse din activităţile de rafinare.
Îngrijorările legate de aceste marje ale rafinăriilor vor continua să fie o temă în atenţie în 2021, conform S&P Global Platts, care aminteşte că, în paralel cu cererea scăzută a consumatorilor pentru combustibili de transport, la nivel global, perioada obişnuită de operaţiuni de întreţinere din primăvară va reduce consumul de ţiţei.
În plus, regiunea mediteraneană intră în 2021 cu o creştere a aprovizionării locale cu petrol, datorită revenirii ţiţeiului libian la sfârşitul celui de-al treilea trimestru al anului 2020. Producţia de petrol din Libia a înregistrat o revenire rapidă de aproape un milion de barili/zi în ultimele luni din 2020, după ce Guvernul de Acord Naţional susţinut de ONU şi Armata Naţională Libiană au ajuns la un armistiţiu.
Cum cererea europeană este afectată de restricţiile impuse de pandemia de coronavirus, speranţele regiunii pentru 2021 rămân pe piaţa asiatică, unde cererea se va redresa, conform specialiştilor din industria petrolului.
• Producţia de şist din SUA va scădea sau va avea o creştere redusă în anii care vin
Administraţia Americană pentru Informaţii în Domeniul Energiei (EIA), Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) şi Agenţia Internaţională a Energiei (AIE) preconizează că producţia de petrol din SUA va scădea sau va avea o creştere foarte înceată anii viitori.
Conform EIA, producţia de ţiţei din SUA a scăzut de la 12,2 milioane de barili pe zi în 2019 la 11,3 milioane de barili/zi în 2020 şi va ajunge la 11,1 milioane de barili pe zi în 2021.
Cifrele EIA arată că producţia medie de ţiţei din SUA a fost de 11,2 milioane de barili de petrol pe zi în noiembrie 2020, faţă de 10,9 milioane de barili pe zi în octombrie, pe fondul reluării unor operaţiuni oprite din Golful Mexic (din cauza furtunilor).
Potrivit Institutului American al Petrolului, stocurile de ţiţei brut din SUA au scăzut cu 1,7 millioane de barili în săptămâna încheiată în 1 ianuarie, ajungând la 491,3 milioane de barili.
• Rusia aşteaptă redresarea cererii de ţiţei în 2021, dar nu la nivelul anterior pandemiei
Volatilitatea de pe piaţa petrolului va scădea în 2021, iar cererea de profil din Rusia va creşte cu 3-5 milioane de barili pe zi, dar, cu toate acestea, nu va atinge nivelul de dinaintea crizei generate de pandemie, care a fost mai mare cu 6-7 milioane de barili pe zi faţă de nivelul din 2020, conform vicepremierului rus Alexander Novak, citat de postul de televiziune Rossiya 24.
"Ne aşteptăm ca cererea să se redreseze în 2021", spune oficialul rus, adăugând: "În cursul anului curent, cererea va spori cu 3-5 milioane de barili pe zi. Volatilitatea de pe piaţa petrolieră a scăzut semnificativ în ultimele luni, mai ales după ce au fost înregistrate noi vaccinuri împotriva Covid-19 în multe ţări".
Alexander Novak atrage atenţia, însă, că în acelaşi timp, apariţia de noi tulpini de coronavirus reprezintă un factor de incertitudine pentru piaţa petrolului, deoarece nu este încă pe deplin clar cum va evolua situaţia. Volatilitatea pieţei a încetinit, dar redresarea producţiei va dura ceva timp, conform opiniei vicepremierului Novak.
Domnia sa mai spune: "Astăzi, preţul petrolului este puţin mai mare decât am preconizat. Vedem că piaţa este destul de optimistă. Acest lucru se datorează măsurilor stimulative pe care multe ţări le introduc, datorită vaccinărilor, astfel încât credem că există factori pozitivi, atât în ceea ce priveşte preţurile, cât şi echilibrul cererii şi ofertei".
Vicepremierul de la Moscova continuă: "Desigur, există încă multe incertitudini. Trebuie să fim foarte atenţi la apariţia diferitelor tulpini de coronavirus. Nu este foarte clar cum se vor dezvolta, acest lucru trebuie monitorizat".
• Cotaţia ţiţeiului, la cel mai ridicat nivel de după februarie 2020
Preţul petrolului a urcat ieri, pe pieţele externe, până la cel mai ridicat nivel de după februarie 2020, în condiţiile în care Arabia Saudită a fost de acord să-şi reducă producţia mai mult decât arătau estimările. Arabia Saudită, cel mai mare exportator global de ţiţei, a decis marţi, după unele discuţii din cadrul OPEC+ (Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol plus alţi mari producători din afara cartelului, precum Rusia), să facă reduceri suplimentare voluntare ale producţiei, de un milion de barili pe petrol pe zi, în februarie şi martie.
Potrivit unor surse citate de presa internaţională, Rusia şi ceilalţi mari producători au agreat, la rândul lor, să amâne cu o lună noua creştere a producţiei (stabilită în decembrie), în condiţiile în care restricţiile impuse la nivel global pun presiune pe cotaţii.
Amintim că, în decembrie, OPEC şi aliaţii au convenit creşterea producţiei petroliere cu 500.000 de barili pe zi în luna ianuarie.
Ieri, la New York Mercantile Exchange (Nymex), cotaţia barilului de petrol american West Texas Intermediate (WTI) cu livrare în luna februarie a crescut cu 0,6%, la 50,22 dolari la ora loclă 06.34. Marţi, cotaţia barilului de petrol WTI urcase cu 4,6%.
La ICE Futures din Londra, la ora mai sus menţionată, cotaţia barilului de petrol Brent din Marea Nordului cu livrare în luna martie a urcat cu aproape 1%, la 54,12 dolari, cel mai ridicat nivel de după 6 februarie 2020. În ziua anterioară, preţul petrolului brut de tip Brent a înregistrat o creştere de 4,9%.
În 2020, cotaţia petrolului WTI a scăzut cu 20,5%, cea a ţiţeiului Brent - cu 21,5%.
Începând din luna ianuarie 2017, ţările din OPEC+ şi-au redus producţia ca să susţină preţurile şi să diminueze supraoferta, iar la mijlocul anului trecut au adoptat o reducere record a producţiei cu 9,7 milioane barili pe zi, în contextul în care pandemia de Covid-19 a afectat masiv cererea de benzină şi combustibil pentru avioane.
Pieţele globale ale petrolului au pierdut aproape 20% din valoarea lor în 2020, din cauza lockdown-urilor.
• Acţiunile ExxonMobil au scăzut cu peste 40% în 2020
Acţiunile gigantului american ExxonMobil Corp. - cea mai mare companie petrolieră listată din lume - au scăzut cu 40,9% în 2020, potrivit datelor S&P Global Market Intelligence, care arată că declinul a venit în contextul scăderii preţului petrolului brut, dar şi al al altor factori, printre care cheltuielile cu dividendele.
Iniţial, în contextul pandemiei, Exxon şi-a redus cu 30% cheltuielile de capital din 2020, iar pe cele operaţionale - cu 15%.
Chiar dacă aceste măsuri i-au mai uşurat situaţia, cheltuielile companiei au depăşit fluxul de numerar, în parte din cauza menţinerii unui dividend important. Drept urmare, datoriile grupului au urcat de la 47,1 miliarde de dolari în trimestrul al treilea din 2019 la 68,8 miliarde de dolari în acelaşi interval din 2020, punând presiune pe preţul acţiunilor. În perioada iulie-septembrie 2020, Exxon a avut pierderi de peste 2,3 miliarde de dolari, ca urmare a declinului cotaţiilor petroliere.
Acţiunile Exxon au încheiat ziua de 5 ianuarie cu un preţ de 43,50 dolari la Bursa din New York, în urcare cu 4,8% faţă de ziua anterioară, în contextul în care cotaţiile ţiţeiului au crescut puternic.
1. fără titlu
(mesaj trimis de ela în data de 07.01.2021, 11:55)
daca scade pretul petrolului, de ce creste pretul benzinei si al motorinei?
de ce la 1 octombrie pretul motorinei era mai mic decat al benzinei, iar ulterior a crescut in pas alergator si l-a depasit?
toate aceste cresteri au legatura cu obtinerea unui profit cat mai mare de catre companiile din domeniu?