JWT, a patra cea mai mare agenţie de publicitate din lume şi cea mai mare din Statele Unite, a identificat recent 10 tendinţe care vor contura lumile oamenilor în 2006. Scala JWT a fost creată în 1996 şi face parte din reţeaua JWT, membră a celui mai mare grup de comunicare din lume (WPP). "O parte esenţială a muncii noastre este să identificăm zeitgeist-ul, spiritul vremurilor în care trăim, în încercarea noastră de a ne ajuta clienţii să dezvolte idei cu care consumatorii lor să vrea să-şi petreacă timpul", explică Marian Salzman, vice-preşedinte şi director de conţinut strategic. Domnia sa a adăugat: "Noi urmărim să identificăm din toa-tă complexitatea vieţii de zi cu zi tendinţele importante care vor conduce la schimbarea mentalităţii şi atitudinii consumatorilor. Aceste 10 tendinţe nu sînt singurele, dar sînt din cele mai importante domenii pe care le vom monitoriza în anul următor".
Întreaga noţiune de limite impuse de oameni este foarte importantă. Cea mai mare parte a oamenilor preferă să ştie ce este ce şi ce nu este, cine sîntem noi şi cine sînt ei, ce vine şi ce pleacă - şi asta devine din ce în ce mai dificil. Neclaritatea limitelor dezlănţuie multă energie şi oportunităţi, dar de asemenea creează disconfort. Marian Salzman mai spune: "În timpuri mai puţin volatile, limitele erau clare, iar oamenii ştiau unde se aflau în termenii succesului în afaceri, relaţii interpersonale. Acum, mulţi dintre ei nu mai sînt atît de siguri în ceea ce priveşte situaţia actuală. Astfel, multe dintre problemele cu care ne confruntăm în prezent nu au un răspuns clar corect sau greşit, pentru că pur şi simplu sînt prea complexe. Aceasta ne face să ne simţim mai vulnerabili şi mai înclinaţi să căutăm produse, brand-uri şi parteneriate pe care ne putem baza". 2006 va fi un an complex, în care indivizii şi societăţile vor încerca să-şi definească propriile limite pentru a avea iluzia organizării haosului atotstăpînitor şi confuziei. Pentru unii, aceasta poate însemna privirea către evoluţia timpului, către un mod mult mai conservator şi mai simplu de trăire a vieţii. Pentru alţii, ar putea însemna dezvoltarea propriei personalităţi, limite mult mai flexibile - limite care au o mai mare toleranţă faţă de ambiguitate şi schimbare.
• Cele zece tendinţe JWT pentru 2006
1. Limitele sexuale: Cu imaginile sexuale şi discuţiile care depăşesc cu mult limita de confort a multor oameni, 2006 va vedea limitele sexuale deschizîndu-se între conservatorii şi liberalii sexuali. De data aceasta, respingerea sexului pe TV şi în filme va veni din partea oamenilor obişnuiţi, la fel ca şi dreptul la religie.
2. Falsa realitate: Celebritatea şi televiziunile de tip reality sînt materia primă pentru divertisment. În ambele arii, autenticitatea nescuzabilă îşi va cere drepturile în 2006. Întrucît limita dintre real şi ireal devine şi mai neclară, oamenii sînt în căutarea realismului pur.
3. Pauza: În stilul modern şi răvăşit al vieţii, timpul se grăbeşte mai mult ca niciodată. În timp ce China şi India vin în centrul atenţiei în 2006, oamenii vor aprecia mai mult ca oricînd aceste discipline antice ale culturii care îi ajută să iasă în afara timpului. Din ce în ce mai mult, vom căuta moduri de a marca spaţiul atemporal în vieţile noastre - însemnînd timpul în care nimeni şi nimic, nici măcar grijile, nu intervin în trăirea clipei.
4. Timpul de lucru şi timpul liber: Cu telefoane mobile şi WiFi mai peste tot, limitele dintre acasă şi la serviciu, muncă şi timp liber, devin neclare. Cu din ce în ce mai puţin timp liber şi locuri de relaxare, consumatorii vor trebui să îşi marcheze şi să-şi păstreze limitele "Vă rugăm nu deranjaţi!".
5. Următorul: Tsunami-ul asiatic şi uraganul Katrina au arătat că mari catastrofe pot lovi oricînd şi oriunde în lume. Oamenii au început să se întrebe unde este cel mai sigur şi unde se va întîmpla următoarea catastrofă în 2006 şi de asemenea unde este limita dintre dezastrele naturale şi cele create de om. Oamenii vor pune din ce în ce mai multe întrebări des-pre liderii locali şi naţionali - şi despre ei înşişi - întrucît vor încerca să se pregătească pentru "următorul".
6. Întrebarea islamică: Islamul a devenit unul dintre cele mai discutate subiecte din timpurile noastre. În timp ce fundamentaliştii îşi continuă 2006 încercarea de a despărţi musulmanii de non-musulmani, ambele părţi vor fi nevoite să găsească noi moduri de a se întîlni dincolo de limitele care îi despart.
7. Maniaci ai controlului: Din ce în ce mai mult, consumatorii se aşteaptă să aibă control; ei pretind mai mult control personal cu toate că de cele mai multe ori realizează că acesta nu le oferă satisfacţia pe care o caută. În 2006, oamenii vor căuta să îşi extindă limitele controlului în vînzări şi alte tranzacţii.
8. Brand sluts: Loialitatea consumatorului este în scădere. Mulţi oameni devin "brand sluts", un termen folosit de JWT pentru a-i descrie pe cei care aleg orice brand, în funcţie de oferta cea mai bună de la un moment dat. Consumatorii vor realiza că merită să îşi lărgească limitele produselor şi serviciilor cumpărate în 2006.
9. Acasă: Mobilitatea nelimitată a oamenilor este unul dintre cele mai mari beneficii ale vieţii moderne. Deoarece costurile carburanţilor sînt în continuă creştere, blocajele rutiere sînt din în ce mai multe şi poluarea afectează mediul înconjurător. Oamenii vor reflecta seriozitate în 2006 pentru prima dată cu maxima la limitele mobilităţii lor.
10. Pariul păsărilor: Ideea următoarei Cutia Pandorei se instalează; nu se pune întrebarea dacă se va întîmpla, ci mai degrabă cînd. Cu ceva la fel de contagios ca şi gripa, unde va fi limita între sigur şi riscant în 2006? Problema multor oameni va fi să determine cît de mult sînt dispuşi să lase pe seama norocului.