Ministrul de resort, Lucian Bode, i-a cerut ieri premierului Ludovic Orban ca proiectul de hotărâre de guvern privind contractele de servicii publice pentru operatorii de transport feroviar de călători să intre pe ordinea de zi. Deşi iniţial Ludovic Orban a acceptat, proiectul nu a mai fost supus aprobării Guvernului. În momentul dezbaterii, proiectul este scos de pe lista suplimentară a ordinii de zi, fără ca reprezentanţii Guvernului sau funcţionarii Palatului Victoria să ofere o explicaţie plauzibilă.
"Nu a mai fost votat în această şedinţă. Aceasta înseamnă că va fi discutat în şedinţa viitoare de guvern", ne-au transmis cei de la departamentul de comunicare de la Palatul Victoria.
Motivul real este altul. Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, s-a dus total nepregătit la şedinţa de guvern. Nu ştim dacă Bode a făcut acest lucru pentru că aşa i-a spus Gigi Gavrilă, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară - cel care s-a ocupat de proiectul de HG - sau pentru că a fost dus în eroare de vreun alt funcţionar al ministerului de resort. Cert este că proiectul de hotărâre nu avea, la ora şedinţei de guvern de ieri, cel puţin unul dintre avizele solicitate de lege: cel al Consiliului Economic şi Social.
Dar, conform informaţiilor noastre, este posibil ca de fapt, proiectul de HG să nu fi avut la mapă nici măcar avizele interministeriale necesare; adică avizul Ministerului Finanţelor Publice şi avizul Ministerului Justiţiei.
Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România (FMLR), a declarat pentru Ziarul BURSA: "La şedinţa CES din 12 februarie, am refuzat să discutăm despre acest proiect de HG deoarece nu avea avizarea interministerială. Mai precis lipseau avizele de la Ministerul Finanţelor şi Ministerul Justiţiei. Prezent la şedinţa CES, secretarul de stat Gigi Gavrilă, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară a spus că nu este datoria lui să obţină respectivele avize. Afirmaţia acestuia este falsă, deoarece ARF este iniţiatorul acestei hotărâri de guvern. De aceea am decis ca proiectul respectiv să fie discutat la şedinţa CES de săptămâna viitoare. Faptul că guvernul a dorit să adopte acest proiect de HG fără a avea niciun aviz din partea CES este o bătaie de joc la adresa Constituţiei, a legislaţiei din domeniul funcţionării puterii executive şi din domeniul transparenţei decizionale".
La rândul său, Gabriel Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), a spus pentru Ziarul BURSA: "Dacă ar fi venit la următoarea şedinţă a CES cu hotărârea de guvern adoptată, am fi refuzat să discutăm despre acordarea vreunui aviz cu privire la ea. Noi nu ne putem pronunţa pe o hotărâre de guvern deja aprobată. Fiind vorba despre un proiect de HG, la şedinţa CES de săptămâna viitoare, vom prezenta amendamentele noastre legate de durata contractelor de servicii publice. Dorim să avem o discuţie cu preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, căruia să îi prezentăm realitatea cu privire la operatorii de transport feroviar de persoane din ţara noastră, cu privire la nevoile lor financiare privind modernizarea şi dezvoltarea activităţii. Un termen contractual de doi ani le anulează acestora orice şansă privind creditarea bancară pentru finanţarea achiziţiei de material rulant şi pentru modernizarea activităţii. Nu vom sta să privim cum autorităţile statului distrug operatorii autohtoni de transport feroviar de persoane, ci vom face toate demersurile pentru ca acest proiect de hotărâre să fie modificat".
FSTFR doreşte ca respectivele contracte de servicii publice să fie încheiate pe termen de 4 ani, iar FMLR vrea ca operatorii de transport să aibă contracte pe termen mai lung, de maximum 10 ani.
În legătură cu termenul contractual, la începutul şedinţei de guvern de ieri, ministrul Lucian Bode a spus: "Am propus pe doi ani, sigur, cu observaţiile colegilor de la Consiliul Concurenţei. Astfel, după primul an, prin ordin de ministru se va prelungi termenul maxim cu încă un an, iar pentru o nouă prelungire de un an se va solicita acordul Consiliului Concurenţei. Consiliul Concurenţei a stabilit anumite borne de timp cu privire la aplicarea regulamentului european în materie, iar noi vrem să le respectăm. Sigur, suntem în situaţia în care aceste contracte de servicii publice au fost aprobate prin trei hotărâri de guvern pe patru ani, 2008-2011, 2012-2015 şi, ultima hotărâre de guvern, 2016-2019. Practic, vorbim despre o reglementare tranzitorie pentru a trece la prevederile din regulamentul european 1370".
În ţara noastră sunt şase operatori de transport feroviar de persoane: CFR Călători, Interregional Călători, Transferoviar Călători, Regio Călători, Astra Trans Carpatic şi Softrans.
Conform proiectului de HG iniţiat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, contractele de servicii publice ar urma să fie încheiate pentru numai doi ani, mai precis pentru perioada 1 ianuarie 2020 - 31 decembrie 2021.