Cel mai mare sindicat din Germania, IG Metall, a anunţat că nu acceptă măsurile de reducere a cheltuielilor stabilite de producătorul de aparate de zbor "Airbus" SAS, care presupun eliminarea a 10.000 de locuri de muncă în următorii patru ani.
"Airbus" SAS, cel mai mare producător mondial de avioane comerciale, a anunţat miercuri seara că, pe lângă eliminarea celor 10.000 de locuri de muncă, va înstrăina sau va căuta parteneri de alianţă pentru şase dintre fabricile sale. Astfel, compania încearcă să pună capăt crizei financiare generate anul trecut de întârzierea livrării aparatelor de zbor A380 superjumbo.
"Airbus" îşi va reduce cheltuielile anuale cu 2,1 miliarde de euro (2,8 miliarde de dolari) până în 2010, a declarat directorul executiv al companiei, Louis Gallois. În primul trimestru din acest an, compania va acorda plăţi compensatorii de 680 de milioane de euro celor disponibilizaţi.
În Germania, "Airbus" va înstrăina fabricile din Laupheim şi Varel şi va căuta un partener pentru unitatea din Nordenham. Astfel, îşi vor pierde locul de muncă circa 3.700 de salariaţi din Germania.
"Nu acceptăm vânzarea unităţilor de producţie şi disponibilizările", a declarat Jutta Blankau, reprezentantă a IG Metall. În opinia sa, "deocamdată, această afacere nu a fost încheiată".
În prezent, "Airbus" numără 56.400 de angajaţi în 17 uzine din Franţa, Germania, Marea Britanie şi Spania.
Circa 20.800 de angajaţi lucrează pe teritoriul Germaniei. Blankau a mai declarat că oficialii "Airbus" sunt pregătiţi să discute pe marginea planului de restructurare. Sindicaliştii cred că au argumente pentru păstrarea fabricilor. "Din punctul nostru de vedere, nu este nevoie să fie luate astfel de măsuri drastice", a subliniat Blankau.
Lucrătorii "Airbus" din Varel, Laupheim şi Nordenham au refuzat să se prezinte la muncă ieri. Reprezentanţii "Airbus" şi IG Metall s-au întâlnit ieri, la Hamburg, ca să discute pe marginea restructurării. În urma discuţiilor, Jutta Blankau a declarat că lupta pentru "Airbus" abia a început, iar sindicaliştii nu acceptă propunerea făcută de companie. Aceasta a mai precizat că nu există cumpărători potenţiali pentru fabricile afectate şi nici nu se derulează negocieri în acest sens. "Suntem în mijlocul unei incertitudini de proporţii, care ar putea să dureze luni de zile", a conchis Blankau.
"European Aeronautic, Defence & Space" Co. (EADS), deţinătorul "Airbus", aşteaptă pierderi de 4,8 miliarde de euro până în 2010, din cauza întârzierii cu doi ani a lansării aparatelor de zbor A380, care au 555 de locuri.
Planul de reorganizare a "Airbus", denumit Power8, vine într-un moment în care "Airbus" va raporta primele sale pierderi anuale, din cauza costurilor pentru A380, care au urcat la 18 miliarde de dolari, de la 12 miliarde.
Premierul francez Dominique de Villepin a anunţat, ieri, că guvernul de la Paris va aloca un sprijin financiar de 100 de milioane de euro (132 milioane de dolari) companiei "Airbus", chiar dacă autorităţile UE nu salută intervenţia statului în acest caz. Statul francez deţine 15% din EADS, compania-mamă a "Airbus". Producătorul de avioane vrea să elimine 4.300 de locuri de muncă în Franţa, 3.700 în Germania, 1.600 în Marea Britanie şi 400 în Spania.