Din ce în ce mai mulţi clienţi ai marilor magazine constată că în oglinzile cabinelor de probă (şi nu doar în acelea!) par mai suplii sau mai bine făcuţi decât în oglinzile de acasă. O înşelătorie? Mulţi sunt convinşi că acest mic subterfugiu este o parte a strategiei de marketing a magazinelor. Şi totuşi, dacă aşa s-ar întâmpla (căci cei vizaţi resping ca nefondată acuzaţia ca ar utiliza astfel de oglinzi), foarte puţini dintre cei ce trec prin cabinele de probă observă fenomenul. Totul pare să fie acceptat ca un dat al comerţului. Şi dacă unii avertizează că această procedură ar putea stimula prodigalitatea (tulburare psihică repertoriată încă din anii 60 ai secolului trecut ce se manifestă prin tendinţa maladivă de a achiziţiona în exces produse deloc necesare) pentru a menţine sau creşte nivelul vânzărilor, cei mai mulţi consumatorii nu observă şi nu protestează. Or, atunci când protestul nu există sau rămâne marginal situaţia nu poate fi schimbată. O ştim de la Exit, Voice, and Loyality a lui Albert Hirshman: când un bun sau un serviciu nu mai corespunde calităţilor recunoscute există trei posibilităţi: acceptarea situaţiei de fapt (Loyality), protestul (Voice) sau abandonul (Exit). Dar cum mai poţi abandona astăzi un bun sau serviciu când înclinaţia universală a "pieţei" este de a satisface cumpărătorul mediu? Iar acesta din urmă este nu doar dispus, ci şi format să caute "cel mai bun produs la cel mai mic preţ". Oglinda din supermarket este acea probă a loialităţii consumatorului mediu: acceptă ceea ce i se oferă cu condiţia să i se sugereze că i se potriveşte perfect.
În aceste temple ale consumului de masă, în care orice consumator ce se respectă participă aproape săptămânal la masă, sunt necesare mici trucuri care să reconforteze "credincioşii" asupra "corectitudinii" convingerilor şi comportamentelor lor. Ca în orice religie, şi în consumersim "credinţa" în "justeţea" şi "adevărul" preceptelor este fundamentală. Iar iconografia atât de sugestivă prezentă în viaţa de zi cu zi (publicitatea directă sau persuasivă este o ideologie în sine) nu lasă loc de prea mult spirit critic. În lumea consumului de masă nu prea este loc pentru iconoduli! De aceea, protestul apare doar în momente critice - cum a fost scandalul folosirii cărnii de cal în loc de carne de vită de unii producători - şi se raportează doar la efecte, nu şi la cauze.
Într-o lume în care deviza este "skinny is beautiful", cumpărătorii trebuie să se simtă "aleşi". Căci doar "Clientul nostru, stăpânul nostru!" Dacă în oglinzile din cabinele de probă consumatorii apar supli şi bine făcuţi este spre binele lor. Dacă pentru Albert Hirschman răspunsul la întrebarea "Cum să reacţionăm dacă standardul unui bun sau serviciu scade?" era "Puteţi să abandonaţi", situaţia pare să se fi degradat în timp. Sigur, atunci când gustul unui produs pe care-l consumăm de obicei nu ne mai satisface, putem cumpăra unul asemănător de la firma concurentă, iar atunci când situaţia din propria ţară se deteriorează, putem emigra. Dar asta schimbă în vreun fel starea generală? Câtă vreme protestul rămâne doar individual, riscul ca situaţia să se repete rămâne ridicat. Căci, cam peste tot oglinzile din cabina de probă arată aceiaşi imagine reconfortantă.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.08.2013, 07:29)
Ce este parvulescule, s-au terminat banii de la cacarau?
2. Abandonul nu rezolva nimic
(mesaj trimis de Theodor Marcean în data de 12.08.2013, 08:25)
Atat supermagazinele,cat si institutiile,vor gasi,in cazul respingerii produselor lor,o alta categorie de fraieri care sa le achizitioneze "pe cel mai mic pret"
Prostia consumatorilor este infinita,ca si obraznicia vanzatorilor.
Toata publicitatea,cel putin,aceasta ,din Romania,mizeaza pe faptul evident ca acest consumator este un cretin .