Situaţia neclară privind viitoarele contracte de servicii publice pentru operatorii de transport feroviar din ţara noastră a fost discutată, la finalul săptămânii trecute, de reprezentanţii Confederaţiei Sindicale Naţionale Meridian cu Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Liderii sindicali au precizat pentru Ziarul BURSA că discuţia a fost necesară deoarece conducerea Autorităţii pentru Reformă Feroviară doreşte ca viitoarele contracte să fie încheiate numai pentru doi ani - pentru perioada 1 ianuarie 2020 - 31 decembrie 2021. Motivul invocat de cei de la ARF ar fi condiţia pusă de Consiliul Concurenţei privind implementarea regulamentului european 1370/ 2007, ce se referă la liberalizarea transportului feroviar de călători.
Ion Popescu, preşedintele CSN Meridian, a prezentat şefului Consiliului Concurenţei documentul emis de ARF în 26 noiembrie 2018, prin care operatorii feroviari erau informaţi că instituţiile de la Bruxelles au fost notificate, în 23 noiembrie 2018, cu privire la atribuirea directă a contractelor de servicii publice pentru transportul feroviar de călători din România, pentru o perioadă de 4 ani începând cu decembrie 2019.
Vicepreşedintele CSN Merididan, Rodrigo Maxim, a arătat că, dacă Autoritatea pentru Reformă Feroviară ar fi promovat în ultimii doi ani o hotărâre de guvern privind contractele de servicii publice încheiate cu CFR Călători, Softrans, Interregional Călători, Astra Trans Carpatica, Transferoviar Călători şi Regio Călători, pentru perioada 3 decembrie 2019-2 decembrie 2023, acestea ar fi continuat până la data lor de expirare în condiţiile articolului 8 alineatul (2a) din Regulamentul European nr 1370/ 2007.
Rodrigo Maxim a precizat pentru Ziarul BURSA: "Nu ar fi avut nicio importanţă că respectivele contracte erau atribuite direct, prin hotărâre de Guvern, şi nu prin procedura stabilită în regulamentul european. În loc să avem contractele respective, am ajuns la situaţia de săptămâna trecută din cauza Autorităţii pentru Reformă Feroviară. Guvernul a renunţat la aprobarea proiectul de hotărâre privind aceste contracte, deoarece nu avea avizul Consiliului Economic şi Social şi speră că va obţine acest aviz în şedinţa de marţi(n.r. - mâine), care este programată pentru ora 13. La fel speră şi cei de la Consiliul Concurenţei. Noi am prezentat toate datele privind legislaţia europeană şi naţională în domeniul transportului feroviar de călători şi i-am arătat preşedintelui Consiliului Concurenţei că, atât timp cât CFR SA Infrastructură nu are pentru 2020 buget pentru modernizarea căilor ferate, Autoritatea Feroviară Română nu ne poate impune prin HG viteze comerciale de 250 km/h, 200 km/h sau chiar 160 km/h pe mai multe tronsoane de transport feroviar de persoane".
Liderul sindical a mai spus că preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu a precizat că la începutul acestei săptămâni le va comunica decizia luată şi speră, ca pe baza noilor informaţii oferite, actul normativ propus de ARF să fie modificat înainte de şedinţa de mâine a Consiliului Economic şi Social.
În ţara noastră sunt şase operatori de transport feroviar de persoane: CFR Călători, Interregional Călători, Transferoviar Călători, Regio Călători, Astra Trans Carpatic şi Softrans.
Conform proiectului de HG iniţiat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, contractele de servicii publice ar urma să fie încheiate pentru numai doi ani, mai precis pentru perioada 1 ianuarie 2020 - 31 decembrie 2021, fapt care ar pune în imposibilitate operatorii feroviari de a solicita credite bancare pentru modernizarea şi dezvoltarea parcului de material rulant.