SONDAJ ING/ÎN EUROPA Covid-19 perturbă economiile personale, consumul şi vacanţele de vară

Mihai Gongoroi
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 30 iunie 2020

Românii spun că vor cheltui în următoarele 3 luni cu 11% mai mult pe servicii digitale: abonamente mobil/ tv/internet/entertainment.

Românii spun că vor cheltui în următoarele 3 luni cu 11% mai mult pe servicii digitale: abonamente mobil/ tv/internet/entertainment.

Majoritatea gospodăriile au intrat în economii pentru a trece peste criză

Consumatorii renunţă la cheltuielile discreţionare şi cheltuie mai mult pe produsele esenţiale

Pandemia de coronavirus a alterat fundamental comportamente de consum peste tot în lume, cauzând totodată o cădere posibil mai de lungă durată a sumelor economisite în fiecare lună de gospodării, arată un sondaj realizat de ING Bank în cinci ţări europene, printre care şi România. Cei aproximativ 5.000 de oameni chestionaţi spun că noul coronavirus le-a perturbat tiparele de consum şi i-a forţat să-şi schimbe planurile de vacanţă pentru această vară.

"Nu este o surpriză că Covid-19 a transformat aproape fiecare aspect al vieţii noastre zilnice. Pandemia nu a afectat doar factori cruciali care ne determină obiceiurile de consum - precum venitul, încrederea şi mobilitatea - dar a alterat de asemenea cum şi unde oamenii aleg să cheltuie sau să economisească", spune sondajul ING, realizat în a doua şi a treia săptămână din luna mai în România, Germania, Polonia, Spania şi Turcia.

Potrivit sondajului, impactul asupra sumelor economisite de gospodăriile din România şi Polonia este mai puternic decât în cazul celorlaltor ţări - aproximativ 40% din români şi polonezi spun că au pierdut sau se confruntă cu riscul de a-şi pierde, în medie, un sfert din venit. Totodată, aproape 60% din consumatorii din România, Polonia şi Turcia spun că aveau deja bani puşi deoparte pentru zile negre, sume pe care vor fi obligaţi să le folosească din cauza crizei coronavirus.

În ceea ce priveşte ţara noastră, întrebaţi ce modificări la nivel de economii anticipează în următoarele trei luni, 21% din românii chestionaţi spun că economiile lor nu sunt/nu vor fi afectate, 19% că economisesc mai mult de la apariţia şocului coronavirus, iar 60% spun că vor intra în economii pentru a trece peste criză.

Rezultatele pe total, în rândul celor cinci ţări, arată în felul următor: circa o treime din cele 5.000 de persoane (34%) spun că nu sunt afectaţi de criză, 46% spun că sumele economisite scad, iar 20% încă reuşesc să pună mai mult deoparte decât înainte de criză.

Germania stă cel mai bine din ţările analizate, cu doar 23% din respondenţi afirmând că vor intra în economii. Spania se poziţionează pe locul doi, cu 38% din cei chestionaţi.

"Un semn de optimism (...) este că aproape jumătate dintre respondenţi spun că pandemia i-a făcut mai conştienţi de importanţa economisirii şi că vor încerca să facă mai multe pentru a-şi construi un fond de urgenţă", mai spun realizatorii sondajului.

Chestionarul mai arată, nesurprinzător totuşi, că priorităţile de consum ale populaţiilor s-au modificat puternic: intenţia de a cheltui mai mult pe produse esenţiale a câştigat momentum în comparaţie cu nivelurile pre-pandemie, în timp ce cheltuielile discreţionare au devenit mai puţin prioritare.

Cheltuielile cu bunurile alimentare şi serviciile digitale (abonamente online) sunt printre categoriile cu cele mai mari creşteri, unde se mai găsesc şi cheltuielile cu bunuri şi servicii medicale - românii spun că vor cheltui în următoarele 3 luni cu 11% mai mult pe servicii digitale: abonamente mobil/ tv/internet/entertainment. Scăderi se regăsesc natural la mâncatul în oraş (-55%) şi vacanţe (-52%), dar şi la achiziţia de electronice/mobile şi reparaţii (-30%), achiziţia de haine şi obiecte de îngrijire personală (-28%), cadouri şi donaţii (-32%) şi transport (-22%). Rezultatele sondajului indică un posibil efect mai puternic asupra consumului în ţara noastră decât cel anticipat, asta în perspectiva lunilor de vară.

În termeni de dimensiune a prăbuşirii cheltuielilor de consum pentru categoriile menţionate, România este pe locul al treilea din cinci, scăderi mai mari ale cheltuielilor de consum urmând să fie înregistrate în Spania şi Turcia. Sondajul mai arată că industria de travel şi Horeca vor fi cele mai afectate pe următoarele trei luni, asta în contextul în care populaţia "nu dă semne să fie prea dornică să se întoarcă la restaurante, calătorii şi vacanţe".

Majoritatea respondenţilor nu sunt de altfel tocmai optimişti în ceea ce priveşte vacanţele peste hotare. De asemenea, mulţi ori îşi anulează planurile de vacanţă ori nu-şi mai fac planuri, dinamica fiind caracteristică cuplurilor, precum şi liber-profesioniştilor şi şomerilor. Totodată, conform sondajului, 33% din români şi-au anulat deja planurile de vacanţă, 11% au planuri şi nu intenţionează să le anuleze, 27% nu aveau încă planuri şi nu se aşteaptă să-şi mai facă, 6% nu aveau dar îşi vor face, iar 22% spun că nu sunt afectaţi de pandemie deoarece nu obişnuiesc să călătorească vara.

70% dintre români spun de asemenea că este mai probabil să-şi petreacă vacanţa de vară în România.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb