Trei din patru tineri antreprenori consideră că motivul principal pentru care nu reuşesc să-şi pună ideile de afaceri în practică este lipsa fondurilor necesare investiţiei iniţiale, arată un sondaj efectuat de platforma Startarium în rândul celor înscrişi în Startarium Crowdfunding Makeathon, un amplu proiect dedicat finanţării prin crowdfunding, care se desfăşoară până pe 15 decembrie. Percepţia lor în acest sens vine în contextul în care jumătate dintre respondenţi afirmă că suma de care ar avea nevoie pentru a-şi trans-forma ideea într-o afacere este de cel mult 20.000 de euro. Alţi 21% estimea-ză investiţia între 20.000 şi 50.000 de euro, iar restul spun că ar depăşi acest nivel.
Trei din cinci antreprenori înscrişi în proiectul Startarium Crowdfunding Makeathon care au răspuns la sondaj spun că au ideea de business pentru care caută acum finanţare printr-o campanie de crowdfunding de cel puţin un an. Pe lângă lipsa fondurilor pentru demararea investiţiei, lansarea afacerii a fost împiedicată şi de lipsa lor de cunoştinţe care să-i ajute să-şi pună ideile în practică (28%), de încrederea scăzută în forţele proprii (25%), dar şi de lipsa de susţinere (23%), de timp (21%) sau a unui partener de afaceri cu care să împartă responsabilităţile şi grijile (7%), mai arată studiul citat.
Cei mai mulţi respondenţi consideră că sunt într-un stadiu prea incipient al afacerii pentru a căuta finanţare de la bancă, neavând încă un istoric de activitate. Iar fără un cadru legal stimulativ, care să sprijine finanţarea start-up-urilor de către stat/bănci/investitori, şi fără prea mulţi investitori dispuşi să investească doar într-un plan de afaceri, percepţia lor este că trebuie să pornească la drum în business cu resurse financiare proprii.
Crowdfundingul reprezintă o soluţie de finanţare potrivită inclusiv pentru tinerii al căror business este doar în stadiul de proiect. Şi cu toate că este o metodă deja foarte populară la nivel mondial prin care antreprenorii îşi pot finanţa ideile, doi din cinci respondenţi recunosc că nu s-au gândit la această metodă atunci când au căutat soluţii de finanţare sau nici măcar nu au ştiut că au o astfel de opţiune. Alţi 32% spun că iniţiativa lansării unei campanii de crowdfunding pe cont propriu a fost împiedicată de cunoştinţe reduse des-pre ce presupune crowdfundingul şi cum ar putea contribui la demararea afacerii lor. Iar 28% au considerat că ar avea nevoie de sprijin de specialitate pentru a căuta finanţare prin crowdfunding.
Cei mai mulţi sunt conştienţi însă acum că o campanie de crowdfunding îi poate ajuta să obţină o validare a ideii lor de business, să genereze vizibilitate pentru produsul sau serviciul pe care îl lansează şi chiar să calibreze oferta şi preţurile la reacţia pieţei, subliniază sursa citată. Aceasta evidenţiază că, prin înscrierea în Startarium Crowdfunding Makeathon, ei pot beneficia de resursele de care au nevoie pentru lansare, iniţiativa aducând, practic, la îndemâna lor, toate resursele, experţii în diferite domenii şi bugetul de care au nevoie pentru a porni propria campanie de finanţare prin crowdfunding pentru afacerea lor.
Trei din zece respondenţi şi-au propus să ajungă la vânzări anuale de 100.000 de euro în cel mult un an, alţi patru din zece cred că ar putea atinge acest prag în doi-trei ani, iar restul estimează mai mult de trei ani. Pentru a-şi creşte afacerea, trei sferturi spun că ar avea nevoie de până la cinci angajaţi în primul an de business şi 11% se aşteaptă să recruteze până la zece salariaţi, în timp ce mai puţin de 10% cred că se pot descurca pe cont propriu, fără niciun angajat. De altfel, lipsa de resurse umane dedicate şi competente este principalul factor de risc pe care-l anticipează şase din zece respondenţi pentru noul business, urmată de birocraţia chinuitoare (40%), lipsa stimulentelor fiscale pentru startup-uri (36%), nivelul ridicat al taxelor (26%), instabilitatea legislativă (23%).
Şase din zece respondenţi au între 19 şi 35 de ani, doi din zece au între 36 şi 45 de ani, iar restul sunt peste această categorie de vârstă. Opt din zece au studii superioare (facultate, master, doctorat), iar cei mai mulţi - aproximativ şase din zece - sunt antreprenori sau freelanceri, iar o treime lucrează într-o companie privată. Cei mai mulţi sunt din Bucureşti, iar ceilalţi sunt din judeţe precum Braşov, Cluj, Constanţa, Ilfov, Iaşi, Mureş, Sibiu, Teleorman, Timiş şi Vâlcea.
Până acum, 261 de aplicanţi s-au înscris în proiectul Startarium Crowd-funding Makeathon, ce se desfăşoară între 19 august şi 15 decembrie, dintre care aproximativ un sfert au participat la sondaj. Antreprenorii au început deja lucrul ghidat în pregătirea campaniei proprii de crowdfunding. Dintre cei înscrişi în acest program, 28% au precizat că afacerea lor e în stadiul de idee, 32% sunt în stadiul de produs minim viabil sau prototip, 15% au menţionat că produsul este gata, dar nu au definit încă modelul de business, iar 13% au un business operaţional, dar vor să-i aducă ceva nou. Principalele oraşe în care aceştia vor să-şi implementeze ideea sunt Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Constanţa.
Pe 21 octombrie vor fi anunţate cele zece iniţiative antreprenoriale care îşi vor finaliza campania de crowdfunding în cadrul Startarium Crowdfunding Makeathon. Cei zece antreprenori vor fi ajutaţi de peste 50 de mentori, consultanţi de business, experţi în digital marketing, designeri şi graficieni, producători video, copywriters şi specialişti media, cea mai mare echipă construită vreodată pentru a sprijini antreprenorii să-şi dezvolte un plan de afaceri corect şi să îl pună în aplicare prin campanii de crowdfunding.