Educaţia stă foarte bine în materie de iniţiative, intenţii şi reforme în ultimii 27 de ani, dar din ce în ce mai prost în ceea ce priveşte rezultatele obţinute de elevi.
Ministerul Educaţiei a solicitat sprijinul Academiei Române în ceea ce priveşte programele şcolare, iar în legătură cu manualele şcolare se fac eforturi pentru ca acestea să fie cât mai atractive pentru elevi şi profesori. Secretarul de stat Gabriel Liviu Ispas a anunţat într-o conferinţă de presă că pentru prima oară în ultimii 15 ani se poate discuta despre "o adevărată liberalizare" a pieţei manualelor: "Ministerul Educaţiei, prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, nu va mai selecta un număr limitat de manuale. Toate manualele care îndeplinesc criteriile de calitate - şi anume minimum 85% din punctaj - şi respectiv îndeplinesc un punctaj total de 77 din 100 vor fi selectate urmând ca profesorii să poată decide în cunoştinţă de cauză ce manual vor avea la catedră. Au fost înlocuite şi îmbunătăţite criteriile de selecţie calitativă".
Ministrul Pavel Năstase a precizat că în ceea ce priveşte manualele şcolare a convenit împreună cu editorii să se reducă perioada de depunere a ofertelor de la 6 luni la 100 de zile: "Ceea ce facem noi acum trebuia să se întâmple în luna noiembrie 2016 şi lucrul acesta nu s-a întâmplat. A trebuit să recuperăm această întârziere foarte mare şi am căzut de acord cu editurile să reducă acest termen. Am schimbat criteriile de calificare a lor, şi anume: nu mai luăm în consideraţie preţul cel mai mic, ci luăm în considerare o combinaţie între calitate şi preţ", a explicat demnitarul, adăugând că manualele se vor baza pe "competenţe". (...) Manualele şcolare se găsesc într-un proces de reînnoire şi s-au produs deja manuale şcolare pentru clasele I-IV şi acum suntem la manualele şcolare pentru clasa a V-a. Vorbim despre manualele existente, pentru care trebuie să reîntregim stocurile respective, adică să achiziţionăm în plus faţă de ceea ce a fost în anii precedenţi. Asta înseamnă clasele I-IV şi clasele VI-XII. Pentru clasa a V-a vorbim despre programe şcolare noi şi manuale noi. Am reuşit într-un timp record să producem programe şcolare pentru tot gimnaziul".
Preşedintele interimar al PNL, Raluca Turcan consideră că performanţa sistemului educational se vede prin procentul tinerilor şcolarizaţi, al celor care nu abandonează şcoala, deşi provin din medii defavorizate; prin procentul de absolvenţi care-şi găsesc un loc de muncă şi prin rezultatele obţinute la testările internaţionale: "Toţi aceşti tineri trebuie să beneficieze de un sistem educaţional performant şi egal pentru fiecare. Dacă vom reuşi să stopăm eşecul celor 50% dintre elevi care nu obţin o diplomă de Bacalaureat, a celor peste 30% de studenţi care renunţă la studii încă din primul an de facultate, vom putea construi un viitor solid pentru această generaţie!" Obiectivele sunt generoase, dar destul de rar sunt atinse.