Reducerea deficitului comercial este un obiectiv principal din punct de vedere al comerţului, iar acest lucru se poate face doar cu ajutorul exportatorilor şi al programelor specializate din cadrul ministerului, a declarat, astăzi, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, Ştefan Radu Oprea.
"Deficitul balanţei comerciale este o mare problemă pentru noi, iar în Ministerul pentru Mediul de Afaceri avem o misiune, o viziune şi nişte obiective pe care încercăm să le îndeplinim împreună cu dumneavoastră şi acesta este obiectiv principal din punct de vedere al comerţului: reducerea deficitului comercial. În viaţă, dacă vrem să facem avere ori cheltuim mai puţin decât producem, ori producem mai mult decât cheltuim. Avem două şanse. Exportatorii reprezintă una dintre soluţiile pe care le avem pentru a reduce acest deficit. Cum reuşim să sporim exporturile României? Prin dumneavoastră şi prin programele dedicate, specializate, pe care le avem în cadrul ministerului", a precizat Oprea, în cadrul unei conferinţe.
El a precizat că reprezentanţii MMACA au început să lucreze la varianta Strategiei de Export de după 2020, dar care ar trebui adaptată la conjunctura internaţională a comerţului, care nu este tocmai cea mai favorabilă.
"Am început deja să lucrăm la varianta de după 2020 a Strategiei de Export, pentru că actuala strategie are ca termen de valabilitate 2014-2020. Vă invit să o citiţi. Personal, nu cred că este cea mai bună strategie pe care o avem astăzi, pentru că nu ţine cont deloc, dar absolut deloc, de conjunctura internaţională şi conjunctura internaţională a comerţului nu este tocmai cea mai favorabilă. Într-adevăr OMC se află într-un moment de criză. (...) Una dintre temele prioritare ale preşedinţiei noastre este de a încerca să fim implicaţi în rezolvarea acestei crize. Sunt lucruri care ne pot afecta, inclusiv pe noi, pentru că o scădere a comerţului internaţional, implicit, poate să aibă şi implicaţii asupra exporturilor României, pentru că suntem o ţară în care 75% din export merge către ţările UE, restul pe alte pieţe", a subliniat ministrul pentru Mediul de Afaceri.
Şeful MMACA a afirmat că România a înregistrat o cifră record, de 15 miliarde de euro, în schimburile comerciale cu Italia, iar acest lucru a fost posibil datorită exportatorilor români şi comunităţii puternice de români.
"Avem o cifră record de 15 miliarde de euro pe schimburile bilaterale comerciale cu Italia, echilibrat 7 şi 7 miliarde import/ /export. Cum am realizat lucrurile acestea? Prin dumneavoastră şi comunitatea puternică de români, peste 1,250 de milioane care se află în Italia şi au nevoie de produsul românesc", a explicat ministrul pentru Mediul de Afaceri.
Oprea a reiterat că ministerul pe care îl conduce sprijină exportul produselor româneşti prin două programe, unul fiind cel de promovare a exportului, care are anul acesta un buget de 70 de milioane de lei, dedicat firmelor care participă cu brand naţional în pavilion naţional la târguri şi expoziţii prin asociaţiile patronale. Cel de-al doilea este programul de internaţionalizare, care se adresează direct exportatorilor care doresc să participe la târguri şi expoziţii în nume propriu. "Este un program complet digitalizat, foarte uşor de parcurs şi foarte uşor de decontat. Acum s-a închis sesiunea pe internaţionalizare, sunt 620 de proiecte depuse, iar pe această sesiune avem 10 milioane de lei. Vom vedea dacă va fi ocupat tot bugetul anul acesta", a menţionat Oprea
În opinia acestuia, misiunile economice reprezintă un alt răspuns la "obiectivele clare şi ofensive ale industriei" de a fi prezenţi pe anumite pieţe.
"Am convenit împreună cu reprezentanţii dumneavoastră în Consiliul de Export să resetăm gândirea referitoare la aceste misiuni economice. Ele nu vor mai fi exploratorii. Misiunile economice se întâmplă, pentru că dumneavoastră aveţi o nevoie reală şi ea trebuie să răspundă unei nevoi reale de fi prezenţi într-un anumit loc. (...) Vă invit pe dumneavoastră să definiţi acele interese ofensive pe care le simţiţi ca o nevoie.(.. ) Şi nu uitaţi reţeaua consilierilor economici, câţi sunt ei, 70 în Europa şi în lume, dar care au specificat în mandatul lor că trebuie să vă reprezinte în ţara în care activează. Nu-i ocoliţi! Vom avea în luna iulie, Săptămâna Comercială, care de astă dată va fi două săptămâni. Este un program de pregătire profesională a lor, dar vom face din nou şi acel B&B, unde puteţi să-i cunoaşteţi, să aveţi discuţii directe şi astfel va fi mult mai uşor să intram şi să exportăm pe pieţe pe care nu suntem atât de prezenţi", a conchis Ştefan Radu Oprea.