Deşi este privită cu reticenţă uneori, inteligenţa artificială (AI) şi-a câştigat un loc important în vieţile multor persoane. Graţie algoritmilor avansaţi de învăţare automată, aceasta nu doar că a simplificat realizarea diverselor taskuri recurente, însă a reuşit şi să redefinească normalitatea cotidiană. De la discuţii telefonice cu operatori virtuali sau recomandări personalizate primite automat, nimic nu ne mai surprinde în ziua de azi, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
Întrucât industria vestimentară s-a făcut remarcată prin deschiderea manifestată faţă de adoptarea noilor tehnologii, GLAMI, platformă europeană lider în descoperirea modei, a decis să analizeze şi părerea consumatorilor români cu privire la această situaţie. Ca atare, a chestionat un număr de 6,054 respondenţi ca parte a analizei Year in Review.
Inteligenţa artificială, un subiect controversat
Fără doar şi poate, filtrele şi instrumentele bazate pe algoritmii AI, dezvoltate în raport cu preferinţele utilizatorilor, sunt foarte populare în e-commerce. Însă este publicul român conştient de ele? 42% dintre respondenţi au afirmat că au observat că e-shop-urile de modă folosesc instrumente AI, 37% au spus că nu au sesizat aspectul amintit, iar 21% nu sunt siguri.
Şi sentimentele generate de implementarea acestei tehnologii sunt extrem de diverse. 36% se declară foarte entuziasmaţi şi curioşi în legătură cu subiectul, 44% nu manifestă interes, 14% simt îngrijorare, 3% au parte de frică, 2% de furie, iar 1% nu şi-au identificat cu precizie emoţia.
Cum văd românii avantajele inteligenţei artificiale
Reticenţa faţă de conceptul în sine nu împiedică publicul să-şi dorească să experimenteze, cel puţin când vine vorba de unele arii ale industriei fashion. 38% dintre participanţii la sondaj se simt confortabil să primească recomandări de produse în conformitate cu preferinţele personale, 16% sunt de acord cu instrumentele online de realitate augmentată ce utilizează inteligenţa artificială (cum ar fi cabinele de probă virtuale, în cazul cărora utilizatorii încarcă fotografii cu ei înşişi pentru a-şi face o idee despre cum ar arăta purtând anumite articole), 10% susţin folosirea pozelor cu modele generate de AI, 9% acceptă ajutor din partea unor asistenţi virtuali, alţi 9% solicită chatboţilor să găsească piese vestimentare adaptate dorinţelor şi nevoilor lor, iar 7% cred că ar fi o idee bună ca brandurile să primească ajutor AI în crearea designurilor.
Mai mult decât atât, 9% dintre respondenţi ar fi de acord cu integrarea inteligenţei artificiale în oricare dintre ariile anterioare, în timp ce 28% ar dori să nu fie prezentă în niciuna. Şi totuşi, 66% dintre participanţii la sondaj recunosc că au utilizat căutarea vizuală online pentru a găsi piesele vestimentare văzute în magazinele fizice, însă la un preţ mai accesibil în e-shopuri.
Instrumentele favorite pentru descoperirea modei
Realitatea momentului ne arată că românii folosesc inteligenţa artificială atât pentru a compara preţuri şi a găsi ofertele cele mai bune, cât şi pentru a descoperi noi articole de îmbrăcăminte.
De departe cea mai populară metodă este reprezentată de căutarea online pe bază de imagini (preferată de 57% dintre respondenţi), cumpărăturile prin social media (aleasă de 36%), recomandările personalizate oferite de asistenţii virtuali (opţiune la care apelează 7% dintre cei chestionaţi) şi, în final, căutarea vocală (utilizată de 3% dintre participanţi).
Merită punctat şi faptul că doar 15% au spus că nu au recurs încă la variantele menţionate, oricare ar fi ele.