Industria de servicii alimentare din România a crescut cu 16% în 2023, atingând o valoare totală de 6.31 de miliarde de euro, se arată într-un comunicat remis redacţiei. Potrivit studiului Hospitality Culture Research, realizat în parteneriat cu Tazz, comanda medie în HoReCa atinge o valoare de 56.8 lei.
• Care sunt preparatele preferate ale românilor?
Frecvenţa de achiziţie în HoReCa se păstrează, la fel ca anul trecut, la 3.3 ocazii pe lună, principalele comenzi fiind reprezentate de supa de pui la felul 1 (31%), carne cu garnitură la felul principal (41%) şi papanaşi la desert (42%), potrivit sursei.
Conform datelor din comunicat, "În 2023 am putut observa o uşoară creştere a industriei serviciilor alimentare. Însă, românii nu au început să iasă mai des la restaurant şi nu comandă de mai multe ori mâncare de la raioanele gastro ale supermarketurilor sau de la fast-food, astfel încât creşterea pieţei se datorează, în primul rând, inflaţiei.
Atunci când vine vorba de alegerea unui nou restaurant, principalul mediu de informare este reprezentat de prieteni şi de recomandările acestora. Remarcăm, aşadar, importanţa majoră a experienţei pe care românii o au în locaţiile HoReCa, nu doar în ceea ce priveşte fidelizarea acestora, dar şi din privinţa atragerii de noi clienţi", afirmă Florin Maxim, fondator Hospitality Culture Institute.
Studiul "Hospitality Culture Research", aflat la a şaptea ediţie, extrage date relevante prin metode cantitative, fiind analizată industria de servicii alimentare, obiceiurile de consum ale românilor şi trendurile din piaţa de sitting, delivery dar şi retail (raioane gastro).
În ceea ce priveşte serviciile de livrare, 8 din 10 respondenţi au declarat că le folosesc pentru a-şi comanda mâncare gătită, cu o frecvenţa medie de utilizare de 4.4 ori pe lună. De altfel, piaţa de Food Delivery are o cotă de piaţă de 25%, a doua cea mai mare după consumul în restaurante (26%), informează sursa citată.
Potrivit studiului, "Piaţa de Food Delivery este deja una solidă şi vine în completarea consumului din restaurante şi din alte surse de achiziţie pentru mâncarea gătită. Vedem tot mai des că românii descoperă restaurante şi preparate noi prin intermediul aplicaţiilor de livrare, pe care apoi le testează şi offline, iar procesul este valabil şi în sens invers. Mai mult, observăm că atât piaţa de restaurante, cât şi cea de Food Delivery au crescut în provincie, semn că puterea economică a românilor şi apetitul pentru gastronomie au crescut în ultimii ani", a declarat Alin Şerban, CEO Tazz.
• Ce conţine studiul "Hospitality Culture Research"
Cantitativ naţional: document cu 89 de grafice şi indicatori specifici industriei de food service
Comportamente de consum
Trenduri pe diferite tipuri de locaţii si bucatarii
Frecvenţa şi ocaziile de consum
Bonul mediu
Awareness şi surse de informare
Valoarea de achiziţie, valoarea pieţei
Criteriile de alegere a locaţiei
Evoluţia pieţei de sitting, delivery şi retail (raioane gastro)