Piaţa serviciilor medicale private a avansat, în 2017, cu 12% faţă de anul anterior, până la aproximativ 1,7 miliarde de euro, potrivit unei analize efectuate de comparatorul de servicii medicale Mediprice.
Creşterea medie anuală a serviciilor medicale private a fost de 9,5% produsă în perioada 2011-2016, conform Mediprice. Primele cinci lanţuri private din România au realizat, anul trecut, o cifră de afaceri cumulată de aproximativ 400 de milioane de euro, mai arată datele studiului.
Eliza Pintilie, directorul general Mediprice, a declarat: "Dinamica deosebită a pieţei arată o creştere semnificativă a cererii populaţiei pentru servicii medicale private. La această evoluţie au contribuit, în ultimii ani, instabilitatea sectorului public de sănătate şi creşterea venitului disponibil al clasei de mijloc. Din păcate, România este ţara cu unul dintre cele mai reduse volume ale informaţiilor din domeniul serviciilor medicale, atât din perspectiva pacienţilor, cât şi a furnizorilor. Acest lucru afectează sectorului public, dar şi pe cel privat".
Potrivit studiului, în perioada 2011-2016, numărul spitalelor private din România s-a dublat, ajungând la peste 200 de unităţi. Pe de altă parte, numărul spitalelor publice a scăzut semnificativ, în urma închiderii a 67 de unităţi la 1 aprilie 2011. În acelaşi timp, numărul centrelor medicale private a crescut de trei ori, până la peste 600 de unităţi în 2016.
Eliza Pintilie mai precizează că inclusiv nivelul ridicat al "plăţilor din buzunar" în unităţile de stat a contribuit la dezvoltarea pieţei private, îngreunând accesul populaţiei la serviciile publice de sănătate.
Datele analizate mai arată că, în 2015, plăţile informale au ajuns, pentru prima dată, la 21% din volumul total al cheltuielilor pentru asistenţa medicală în România, faţă de o medie UE de 15%.
Reprezentanţii Mediprice au mai spus: "În acest context, românii valorizează tot mai mult serviciile private, unde aspectul general al unităţii sanitare, reputaţia acesteia, experienţa medicilor, aparatura de ultimă generaţie şi relaţia cu pacientul sunt criterii de performanţă. Un plus ar fi ca nivelul de digitalizare al pieţei să crească: întreaga ofertă de servicii să fie vizibilă, tarifele - transparente şi să poată fi accesate rapid, printr-un simplu click".
Utilizatorii români de internet generează, lunar, aproximativ 200.000 de căutări ale sintagmei "analize medicale", conform studiului.
Potrivit raportelor de cercetare a pieţei, compararea preţurilor şi a ofertelor este un pas esenţial în decizia de cumpărare a utilizatorilor online în întreaga lume. Doar în 2014, jumătate dintre clienţii online la nivel mondial au folosit cel puţin o dată comparatoarele de preţuri în detrimentul navigării directe pe un anumit site.