Aproape jumătate (44%) dintre utilizatorii de internet din Europa nu au încredere în nivelul de siguranţă al cumpărăturilor sau tranzacţiilor online, iar 38% dintre utilizatori ar opta pentru plăţi electronice mai frecvent dacă ar avea certitudinea că sunt protejaţi de fraudele cibernetice, conform unui studiu realizat de Kaspersky Lab în colaborare cu B2B International.
Potrivit cercetării, clienţii nu au încredere în sistemele de plată online din motive de securitate.
Acest studiu arată că 62% dintre utilizatori se tem de fraudele financiare online, şi dezvăluie numeroase exemple de motive pentru care aceştia au rezerve. De exemplu, 34% dintre cei care optează pentru plăţi online consideră că şi aplicaţiile oficiale ale organizaţiilor financiare pentru dispozitivele mobile necesită măsuri de securitate suplimentare pentru a putea fi folosite în siguranţă. În plus, 44% dintre utilizatori susţin că au anulat o operaţiune financiară în timpul procesării acesteia din cauza temerilor cu privire la siguranţă.
Nivelul de protecţie împotriva fraudelor cibernetice este un factor important pentru utilizatori în alegerea unui magazin online sau a unui operator de servicii financiare: 61% dintre respondenţi au afirmat că s-ar simţi mai protejaţi dacă organizaţiile ar adopta măsuri de securitate adiţionale pentru protejarea datelor financiare. Mai mult, 71% dintre utilizatorii europeni susţin că este necesar ca sistemele de plăţi online şi magazinele online să le protejeze şi computerele şi dispozitivele mobile împotriva fraudelor financiare.
În acelaşi timp, mulţi utilizatori sunt conştienţi că trebuie să implementeze propriile măsuri de securitate, în plus faţă de protecţia oferită de furnizorii de servicii de plăţi electronice. În timp ce 22% dintre utilizatorii europeni consideră că securitatea propriilor tranzacţii financiare este responsabilitatea băncilor şi 14% dintre aceştia consideră că ei înşişi sunt responsabili, majoritatea (59%) sunt de părere că atât utilizatorii cât şi băncile deţin responsabilitatea protecţiei informaţiilor financiare. Datele arată că utilizatorii ar accepta instrumente noi de la organizaţiile financiare pentru a lucra împreună pentru prevenirea fraudelor cibernetice.
"Mulţi utilizatori încă optează pentru plăţile cu numerar sau cu carduri bancare la punctul de vânzare, în defavoarea achiziţiilor online prin intermediul computerelor sau a dispozitivelor mobile, iar această opţiune împiedică dezvoltarea pieţei de plăţi electronice," a declarat Ross Hogan, Global Head of the Fraud Prevention Division din cadrul Kaspersky Lab. "Pentru a încuraja oamenii să înceapă să utilizeze serviciile de plată electronică în mod activ, băncile, magazinele online şi sistemele de plăţi online trebuie să asigure utilizatorii că sunt protejaţi de fraudele cibernetice. O soluţie ar fi ca serviciile de plăţi electronice să adopte măsuri suplimentare de securitate care să protejeze tranzacţiile bancare şi plăţile pe internet sau prin intermediul dispozitivelor mobile. Aceste măsuri de protecţie suplimentare, specializate pe protecţia tranzacţiilor financiare, oferă utilizatorilor o certitudine imediată şi vizibilă cu privire la siguranţa banilor lor," a explicat Ross Hogan.
O altă modalitate pentru un plus de încredere în sistemele de plată online şi prin intermediul dispozitivelor mobile este utilizarea platformei Kaspersky Fraud Prevention. Componentele acestei soluţii cuprinzătoare se instalează atât pe infrastructura organizaţiei cât şi pe dispozitivele utilizatorului, incluzând aici computere, tablete şi smartphone-uri care funcţionează pe diferite sisteme de operare. În plus, soluţia integrează instrumente care pot fi utilizate pentru a dezvolta aplicaţii de mobil bazate pe tehnologiile avansate Kaspersky Lab şi servicii care pun la dispoziţie informaţii despre ultimele ameninţări cibernetice descoperite şi despre modalităţile de a le combate.