Elaborarea studiului de fezabilitate pentru cablul submarin dintre România şi Turcia va începe în martie 2008. Realizarea acestuia va dura circa şase luni, a declarat directorul de dezvoltare din cadrul "Transelectrica", Răzvan Purdilă. Domnia sa a precizat: "În prima jumătate a lunii noiembrie, autorităţile suedeze vor primi toate documentele pentru acordarea grantului prin care vor fi finanţate jumătate din costurile studiului de fezabilitate, după care va urma un audit. Estimăm că grantul va fi aprobat la finele lunii noiembrie - începutul lunii decembrie".
Potrivit NewsIn, "Transelectrica" va primi, în luna ianuarie, ofertele companiilor care vor realiza studiul de fezabilitate, iar, în februarie, contractul va fi semnat. "Estimăm că derularea propriu-zisă a contractului va începe în martie, urmând ca studiul de fezabilitate să dureze circa şase luni", a afirmat oficialul "Transelectrica". După selectarea investitorului pentru realizarea cablului submarin, va fi înfiinţată compania de proiect, iar construcţia efectivă va începe pe parcursul anului 2009.
Studiul de fezabilitate al cablului submarin dintre România şi Turcia va costa circa 1,5 milioa-ne de euro şi va fi finanţat, în proporţie de 50%, dintr-un grant acordat de guvernul suedez. Restul costurilor vor fi suportate, în mod egal, de către "Transelectrica" şi "Nuclearelectrica", întrucât transportatorul turc de electricitate, TEIAS, nu poate efectua investiţii în afara graniţelor ţării sale.
Directorul general al "Nuclearelectrica", Teodor Chirica, declara, la mijlocul lunii septembrie, că participarea producătorului de energie la finanţarea studiului de fezabilitate va permite societăţii să aibă acces la informaţiile legate de viitorul proiectului. "Nuclearelectrica" este direct interesată de utilizarea cablului pentru transportul energiei care va fi produsă de reactoarele 3 şi 4. Domnul Chirica a mai spus că, în urma rezultatelor stabilite de studiul de fezabilitate, acţionarii companiei vor decide dacă "Nuclearelectrica" va participa şi la realizarea propriu-zisă a cablului.
Demararea studiului de fezabilitate a fost întârziată, întrucât firmele care îşi anunţaseră iniţial intenţia de a finanţa un sfert din costurile studiului (Akfen Holding Co.Inc. Turcia, Unit Invest-ment Bv Turcia şi Statkraft Group Norvegia) au dorit să ştie care sunt beneficiile participării lor la proiect. Transportatorul turc de electricitate a considerat însă că este suficient faptul că aceste firme au acces la informaţiile legate de proiect.
Prin cablul subteran ce va uni România de Turcia se va putea transporta energie electrică între Rusia, Ucraina, Moldova, România şi Turcia. Alte variante includ transportul de electricitate între Turcia, România, Polonia, Serbia şi Ungaria, însă studiul de fezabilitate urmează să stabileas-că şi alte posibilităţi de tras-port al energiei între statele europene.
După finalizarea studiului de fezabilitate al cablului submarin, România şi Turcia vor face un anunţ internaţional pentru atragerea investitorilor interesaţi de acest proiect. Costurile de construcţie a cablului sunt estimate la 400 milioane de euro, fiecărei ţări revenindu-i construcţia staţiei de conversie de pe teritoriul său şi a porţiunii de cablu ce va tranzita platforma continentală.
Finanţarea proiectului ar urma să fie asigurată prin credite cu garanţii guvernamentale, fonduri structurale acordate de Uniunea Europea-nă şi împrumuturi bancare. Sistemele energetice din cele două state vor fi interconectate prin staţiile de la Constanţa şi Pasakoy, iar capacitatea de transport va fi de 600 MW. Proiectul a fost iniţiat în baza unui memorandum de înţelegere încheiat între autorităţile celor două state în aprilie 2004.