După cum am mai spus şi în alte articole, nu există o reţetă a succesului în franciză - acesta se obţine prin muncă şi management inteligent. Există însă anumite aspecte care ajută la creşterea şanselor succesului unei unităţi francizate. Aceste aspecte sau, mai degrabă, acţiuni ale francizatului, după cum sunt ele aratăte în site-ul de afaceri AllBusiness.com, presupun menţinerea unei relaţii bune cu francizorul, găsirea celei mai bune locaţii pentru respectiva afacere, crearea unui plan de marketing, să se preocupe de aspectele financiare şi să administreze înţelept resursele de care dispune.
Relaţia cu francizorul
În orice articol, carte sau lucrare despre franciză se vorbeşte despre importanţa sprijinului şi asistenţei acordate de francizor francizaţilor săi. De aceea, o relaţie bună, constructivă, între francizat şi francizorul său, este mai mult decât cheia succesului unei afaceri. Dacă această relaţie, însă, nu este bună, iar francizatul primeşte foarte puţin suport sau deloc, atunci şansele de succes ale unităţii francizate scad considerabil. De asemenea, pentru francizori este foarte important ca francizaţii să urmeze şi să se conformeze standardelor trasate de ei. Refuzul de a urma aceste standarde rezultă adesea în deteriorarea relaţiilor dintre francizor şi francizat. De aceea, multe francize mari, precum McDonald"s renunţă la acei francizaţi care nu aplică şi nu se conformează acestor standarde. Această standardizare este adesea ceea ce face ca aceste companii să aibă succes. Dacă modelul afacerii, aşa cum a fost el conturat de francizor, nu se poate duplica uşor, şansele de succes ale francizei scad.
Locaţia
Găsirea cele mai potrivite locaţii pentru profilul afacerii creşte foarte mult şansele de succes ale francizei. Mulţi francizaţi au eşuat deoarece nu au ales locaţia potrivită pentru afacerea lor, iar mulţi au avut succes tocmai pentru că s-au aflat la locul potrivit, în momentul potrivit. Un alt factor important îl reprezintă garantarea exclusivităţii teritoriale. Un studiu realizat de Institute for Operations Research and the Management Sciences (Institutul pentru Cercetarea Operaţiunilor şi Stiinţele Managementului) arată că în contractele a peste 91% din francizele de succes se garanta exclusivitatea teritorială. Pentru aceeaşi perioadă studiată, 31% dintre francizele care au eşuat nu beneficiau de exclusivitate teritorială şi astfel au devenit "prada" altor unităţi care le fac concurenţă şi le "fură" din potenţialii clienţi.
Planul de marketing
În cazul francizei, de cele mai multe ori, francizorul este cel care se ocupă şi realizează publicitatea pentru întregul sistem. De obicei, francizaţii contribuie la un aşa numit fond de publicitate care este apoi utilizat de către francizor pentru promovarea produsului şi/sau a serviciului. Problemele de marketing apar adesea din cauza unui produs şi/sau un serviciu nu prea bune, inexistenţa unei pieţe sau a unei baze de clienţi pentru acel produs sau serviciu, concurenţa prea acerbă sau slaba publicitate. Crearea unui plan de marketing este cea mai bună cale de a descoperi orice probemă inerentă cu care s-ar putea confrunta noua afacere a dumneavoastră.
Finanţele
Dupa cum am mai spus, pentru achiziţionarea şi demararea unei afaceri în franciză nu este de ajuns doar plata taxei de intrare în sistem. De altfel, francizorii serioşi solicită candidaţilor la cumpărarea unei licenţe să deţină o anumită sumă de bani (de obicei cash şi care să nu fie un împrumut bancar) care să le permită demararea afacerii şi să suporte cheltuielile impuse de operarea noii unităţi francizate. Unul dintre principalele motive din cauza cărora francizele eşuează o reprezintă subfinanţarea proprietarilor unităţilor francizate. Cel mai bun mod de a anticipa cheltuielile (sau măcar o parte din ele) implicate de deschiderea noii unităţi este crearea unui plan de afaceri solid, încă de la început, pentru a avea o idee realistă privind sumele de care va fi nevoie pentru a porni această nouă afacere.
Resursele
Managementul inteligent al unei francize presupune utilizarea optimă a resurselor. Aceasta începe cu francizatul însuşi şi continuă de aici încolo. Francizatul este cea mai bună achiziţie pentru afacerea sa, pornind de la experienţa şi pregătirea sa, până la abilitatea de a delega sarcinile către angajaţii companiei sale. Din fericire, mulţi francizori oferă sesiuni de training pentru francizaţii lor. Astfel, succesul afacerii depinde în mare măsură şi de cât de mult profită francizatul de pe urma acestui training. În plus, un mare impact asupra îmbunătăţirii afacerii îl are şi angajarea şi conducerea angajaţilor astfel încât ei să reflecte afacerea într-un mod pozitiv. Dacă clienţii sunt satisfăcuţi de produsul şi serviciul oferit de afacerea dumneavoastră, ei vor reveni în unitatea dvs şi aceasta este o reţetă sigură de succes.