Una dintre componentele prevăzute în PNRR, aceea privind turismul sustenabil, se află în implementare, în ceea ce priveşte cele 12 rute turistice/culturale care vor fi finanţate prin intermediul fondurilor europene alocate. Procedura pentru achiziţia serviciilor de promovare a 12 rute turistice finanţate prin PNRR a fost lansată în 18 august de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, iar prestatorii interesaţi pot să depună oferte în termen de 30 de zile calendaristice, începând de la această dată. Ofertele vor fi deschise în 21 septembrie 2022, iar valoarea lor trebuie menţinută până la 21 martie 2023, conform procedurii de achiziţie. Contractul de servicii de promovare a 12 rute turistice/culturale în cadrul programului "România atractivă" se va încheia între Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de beneficiar şi prestatorul desemnat câştigător în urma procedurii de achiziţie.
Pentru promovarea celor 12 rute turistice/culturale se va încheia un singur contract pentru toate obiectivele de la nivel naţional, prin desfăşurarea unei proceduri de achiziţie publică deschisă a serviciilor de digitalizare a valorilor aferente fiecăreia dintre cele 12 rute cultural/turistice, marcare şi semnalizare a rutei/obiectivelor incluse în cadrul fiecărei rute turistice/ culturale, creare a unei oferte culturale integrate şi promovare a rutelor atât online, cât şi offline la nivel naţional şi internaţional.
Valoarea estimată a lucrărilor/serviciilor/produselor de promovare care urmează să fie achiziţionate pentru cele 12 rute turistice/culturale şi care reprezintă, ca atare, obiectul contractului de achiziţie este de aproape 10,05 milioane de euro fără TVA, iar durata de finalizare a contractului de servicii este de 45 de luni, dar nu mai târziu de 30 iunie 2026.
Investiţia în promovarea celor 12 rute turistice/culturale este inclusă Componenta 11 - Turism şi Cultură a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Obiectivul acestei investiţii este de a creşte atractivitatea destinaţiilor turistice selectate în urma dezvoltării a 12 rute turistice/culturale tematice din România şi crearea de noi locuri de muncă în industria turistică.
Cele 12 rute culturale şi turistice tematice includ modernizarea sau reabilitarea a 225 de situri turistice cu impact naţional sau internaţional. Obiectivul acestei investiţii este de a spori atractivitatea destinaţiilor turistice selectate, prin dezvoltarea rutelor, în zonele rurale defavorizate din România şi de a crea noi locuri de muncă. Bugetul alocat, în total, investiţiei în rute culturale este de 103,5 milioane euro.
Cele 12 rute tematice sunt: ruta castelelor, ruta curiilor, ruta culelor, traseul gastronomiei tradiţionale româneşti, ruta bisericilor fortificate, ruta bisericilor de lemn, ruta mănăstirilor din zona Moldovei, ruta Sfântul Ladislau, traseul castrelor romane, ruta cetăţilor, refacerea peisajului cultural din Delta Dunării, ruta satelor cu arhitectură tradiţională.