Perioada pandemiei, fiind una atipică, excepţională, a necesitat un mod de reglementare a situaţiilor juridice existente distinct, aparte de cel existent înainte de declararea stării de urgenţă/alertă, ne-a spus Mihai Silviu Pocora, preşedintele interimar al Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN). Printre altele, domnia sa ne-a precizat: "Trebuie avută în vedere împrejurarea că activitatea de jocuri de noroc tradiţionale a fost suspendată de drept prin voinţa exclusivă a legiuitorului. Prin 0UG nr. 48/2020, legiuitorul a statuat în mod expres că, pe durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, obligaţiile de plată aferente autorizaţiilor de exploatare a jocurilor de noroc tradiţionale se suspendă (alin. 3 al art. VIII), dar şi că operatorii de jocuri de noroc tradiţionale nu datorează taxele aferente autorizaţiilor de exploatare a jocurilor de noroc pentru întreaga perioadă a stării de urgenţă decretate (alin. 5 al art. VII).
Ulterior, legiuitorul, prin OUG nr. 90/2020 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 56/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale precum şi pentru modificarea altor acte normative (art. III alin. 2) şi O0UG nr. 99/2020 privind unele măsuri fiscale, modificarea unor acte normative şi prorogarea unor termene (art. VI), a stabilit modificări în conţinutul OUG nr. 48/2020, cu privire la art. VIII alin. (1), prorogând practic termenul în care operatorii de jocuri de noroc ale căror licenţe de organizare a jocurilor de noroc expirau, puteau formula cereri pentru reautorizarea activităţii, până la data de 25.06.2020 şi apoi până la data de 25.10.2020.
De asemenea, legiuitorul a statuat prin conţinutul art. IV din OUG nr. 106/2020 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 precum şi pentru modificarea unor acte normative, referitor la autorizaţiile de exploatare a jocurilor de noroc, faptul că «Taxele aferente autorizaţiilor de exploatare a jocurilor de noroc prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, nu sunt datorate de către operatorii care exploatează jocuri de noroc tradiţionale pe perioada stării de alertă, instituită prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă şi măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-I9, cu modificările şi completările ulterioare, prelungită prin Hotărârea Guvernului nr. 476/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României şi măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-15, în care activitatea desfăşurată de aceştia eşte suspendată»".
În opinia domniei sale, trebuie avut în vedere şi faptul că, prin diferite şi succesive Hotărâri de Guvern şi Hotărâri ale Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, prin raportare la incidenţa cazurilor de infectare la nivel local, s-a propus şi dispus limitarea / restrângerea activităţii cu publicul, inclusiv în domentiul jocurilor de noroc la 30% sau 50% din capacitatea maximă a spaţiului, fără însă ca de această dată, legiutorul să dispună, sub orice formă, în privinţa diminuării taxelor aferente autorizaţiilor pentru jocuri de noroc datorate bugetului consolidat de stat: "Faţă de aceste abordări legislative, opinăm că legiuitorul, în perioada analizată, a dispus măsuri specifice generate aşa cum am menţionat mai sus, într-un context atipic reuşind să sprijine piaţa de profil potrivit celor enunţate. Trebuie avut în vedere şi faptul că pandemia provocată de virusul SARS-COVYV-19 a afectat şi celălalte categorii de operatori economici şi nu doar pe cei din domeniul jocurilor de noroc, în general măsurile dispuse venind în sprijinul operatorilor imprevizibilitatea unei situaţii expuse ca atare".
Cu privire la cele două proiecte legislative aflate în dezbarere, domnul Pocora deduce faptul că "iniţiatorii acestora au urmărit, prin dispoziţiile reglementate, instituirea unor măsuri suplimentare de protecţie a minorilor, respectiv prevenirea accesului acestora la jocurile de noroc, precum şi înlăturarea efectelor negative ale dependenţei de jocuri de noroc ce poate apărea, tocmai pe fondul vulnerabilităţii acestora. De asemenea, s-a urmărit şi stoparea încurajării unor persoane care să practice jocurile de noroc, respectiv persoane vulnerabile la acest fenomen şi uşor influenţabile".
Desfăşurarea activităţii de jocuri de noroc pe teritoriul României este reglementată de prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de Hotărârea Guvernului nr. 111/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 298/2013 privind organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc, pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 870/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 şi pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 870/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, arată sursa citată. Reprezentantul ONJN subliniază că acordarea licenţei de organizare a jocurilor de noroc, respectiv acordarea autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc se realizează cu perceperea de taxe. Cuantumul taxelor anuale percepute pentru activităţile din domeniul jocurilor de noroc a fost modificat odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 15/2022 pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc.
"Facem precizarea că autorizaţia pentru exploatarea jocurilor de noroc se acordă anual. Supunem atenţiei faptul că informaţii privind operatorii economici care deţin licenţă de organizare a jocurilor de noroc acordată de Comitetul de supraveghere al ONIN se regăsesc pe portal http://portal.onin.qov.ro/ la secţiunea «Informaţii organizatori/ Informaţii Publice»".
Cât priveşte informaţiile referitoare la numărul de controale efectuate, amenzilor aplicate, neregulile constatate pentru activitatea ONIN până la data de 31 decembrie 2021, acestea pot fi obţinute prin consultarea rapoartelor anuale de activitate ale Oficiului National pentru Jocuri de Noroc ale Oficiului, rezultatele aferente anului 2022 aflându-se în prezent în curs de consolidare şi urmând să fie făcute publice cu ocazia prezentării Raportului de activitate pentru anul 2022 al Oficiului National pentru Jocuri de Noroc, a ţinut să precizeze domnul Pocora.
La nivelul anului 2021, ONJN a obţinut peste un miliard de lei din autorizări, licenţe, regularizări, taxă de vciu, videoloterie şi aproape 2,3 milioane lei din amenzi, confiscând sume de bani si bunuri în valoare estimată de 291.193 lei. ONJN a efecuat 13.209 controale în anul 2021.
Printre cei peste 31.000 de contribuabili verificaţi anul trecut de Agenţia Naţională pentru Administrare Fiscală (ANAF), s-au numărat 55 de contribuabili ce desfăşurau activităţi în domeniul jocurilor de noroc, fiind aplicate 13 sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 422.431 de lei, ne-au transmis reprezentanţii Fiscului. Potrivit acestora, în cazul a 12 contribuabili verificaţi au fost estimate implicaţii fiscale în sumă totală de 1.128.555 de lei, reprezentând în mare parte impozit pe dividende.
Din punct de vedere al activităţii de inspecţie fiscală, la operatorii economici cu domeniul de activitate 9200 - Activităţi de jocuri de noroc şi pariuri au fost efectuate 44 de controale fiscale, aplicându-se o singură amendă în valoare de 500 lei, ne-a mai spus sursele citate.
Acestea arată: "Competenţele DGAF în domeniul jocurilor de noroc sunt limitate la obligaţiile ce revin contribuabililor din aplicarea legislaţiei fiscale, contabile şi financiare, ceea ce limitează relevanţa rezultatelor controalelor antifraudă din perspectiva întrebărilor ce vizează impactul asupra pieţei de gambling. Facem precizarea că acţiunile de inspecţie fiscală se desfăşoară în funcţie de nivelul riscului care se stabileşte pe baza analizei de risc şi au ca obiect verificarea legalităţii şi conformităţii declaraţiilor fiscale, corectitudinii şi exactităţii îndeplinirii obligaţiilor în legătură cu stabilirea obligaţiilor fiscale de către contribuabil/plătitor, respectării prevederilor legislaţiei fiscale şi contabile, verificarea sau stabilirea, după caz, a bazelor de impozitare şi a situaţiilor de fapt aferente, stabilirea diferenţelor de obligaţii fiscale principale".
------------------------
• La nivelul anului 2022 situaţia organizatorilor de jocuri de noroc autorizaţi se prezintă astfel:
-slot-machine - 283
-la distanţă - 31
-pariuri în cotă fixă - 23
-mutuale - 1
-cazinou - 3
-bingo în sală - 5
-poker - 10
-festival de poker - 1