Reporter: Cum a evoluat piaţa de recrutare online în ultimii ani şi ce preconizaţi pentru viitor?
Ana Vişian: Digitalizarea şi restricţiile impuse de pandemia de Covid-19 au crescut dinamica pieţei de recrutare. Viitorul pieţei va include şi mai mult instrumente digitale de recrutare şi va fi tech-focused, lucru care va simplifica eforturile specialiştilor de Resurse Umane, întrucât tehnologia va fi folosită ca sprijin şi nu ca metodă de înlocuire a acestora.
• "Oferta de joburi depăşeşte cererea"
Reporter: Cum a schimbat pandemia piaţa muncii, în general, care sunt tendinţele actuale şi ce previziuni aveţi pentru anii care vin?
Ana Vişian: Pandemia a schimbat radical piaţa muncii, de la aşteptările angajaţilor privind modul de lucru dorit până la competenţele necesare pentru intrarea pe piaţa muncii din România. Mobilitatea crescută a angajaţilor a determinat angajatorii să accelereze activitatea de recrutare, astfel că, în luna mai, a fost înregistrat un nou record, de 42.000 de oferte de angajare. În acest moment, oferta de joburi depăşeşte cererea, ceea ce duce la o competiţie acerbă între companii pentru atragerea candidaţilor potriviţi.
În prezent, munca de la distanţă este în topul preferinţelor multor angajaţi români şi a dus la apariţia joburilor cu program hibrid după ridicarea restricţiilor, joburi care reprezintă de fapt un compromis între dorinţa angajatorilor de a avea echipele la birou şi dorinţele angajaţilor de flexibilitate.
Nu în ultimul rând, tehnologia joacă un rol din ce în ce mai important, iar digitalizarea accelerată a dus la reconfigurarea procesului de recrutare, prin folosirea instrumentelor digitale şi prin creşterea numărului de locuri de muncă unde sunt necesare competenţe digitale. Totuşi, în acest moment, departamentele de HR au un rol esenţial, deoarece trebuie să găsească persoane care să îndeplinească cerinţele companiilor şi să creeze un proces de recrutare adaptat la noile aşteptări ale candidaţilor, de la anunţ, ofertă salarială, beneficii extrasalariale, interviu şi onboarding, care să traducă, de asemenea, nevoile companiei.
În viitor, vedem continuarea tendinţei de flexibilizare a muncii şi toate eforturile companiilor vor merge în această direcţie, atât din punct de vedere al integrării noilor preferinţe de lucru ale angajaţilor, cât şi din punct de vedere al infrastructurii pe care o pun la dispoziţie acestora.
• "Candidaţii sunt mult mai selectivi în ceea ce priveşte joburile la care aplică, iar mobilitatea a devenit un aspect central"
Reporter: Care sunt provocările pentru recrutarea de personal pe o piaţă a muncii diferită de cea anterioară pandemiei?
Ana Vişian: Este clar că pandemia şi-a pus amprenta şi în ceea ce priveşte recrutarea de personal, iar provocările pe care le avem acum diferă mult în comparaţie cu cele de dinainte de pandemie. Acum, candidaţii sunt mult mai selectivi în ceea ce priveşte joburile la care aplică, iar mobilitatea a devenit un aspect central, deoarece numărul oportunităţilor a crescut pentru ei, mai ales că acum au posibilitatea de a găsi un job cu activitate ce poate fi făcută de la distanţă, deci locaţia nu mai este un factor determinant în decizia de angajare. În plus, a crescut numărul ofertelor de angajare unde se cere un mix de abilităţi digitale specifice, în domenii precum IT, Inginerie, Specialişti/Tehnicieni, ceea ce adânceşte deficitul de candidaţi în aceste domenii şi pune şi mai multă presiune pe recrutori.
Reporter: Care sunt cerinţele unei persoane ce caută acum un loc de muncă, faţă de perioada prepandemie?
Ana Vişian: În acest moment, observăm o creştere a nevoii candidaţilor de a obţine transparenţă de la angajatori. Mai exact, candidaţii de astăzi sunt mai educaţi cu privire la piaţă, ceea ce înseamnă că au aşteptarea să găsească anunţuri de angajare cu cât mai multe detalii, astfel încât ei să poată alege cât mai informat. Tot mai multe persoane vor ca oferta salarială să fie afişată în anunţul de angajare şi să fie corectă, în raport cu piaţa. În plus, se uită după flexibilitatea programului şi se aşteaptă la un proces de recrutare cât mai eficient.
• "Numărul ofertelor de angajare a crescut în toate domeniile"
Reporter: Care sunt cele mai căutate domenii în prezent? Există un interes mai scăzut pentru anumite sectoare?
Ana Vişian: Potrivit datelor de pe platformă, numărul ofertelor de angajare a crescut în toate domeniile, iar cele care prezintă cel mai mare interes din partea candidaţilor sunt Vânzări, IT, Financiar/Contabilitate, Construcţii şi Inginerie. Nu am înregistrat o scădere a interesului într-un anumit sector de activitate, însă am observat preocuparea tot mai accentuată a candidaţilor de a-şi face temele înainte de a aplica, adică de a cerceta piaţa, de a se informa despre companie şi de a avea aşteptarea să ştie oferta salarială înainte de a-şi depune CV-ul.
Reporter: Ce preferă un angajator în condiţiile actuale: să ofere un loc de muncă tradiţional, stabil, sau să aibă lucrători de la distanţă?
Ana Vişian: Angajatorii preferă, înainte de orice, să îşi asigure pe termen lung creşterea randamentului şi a producţiei, chiar şi atunci când asta implică anumite compromisuri cu privire la modul de lucru, în favoarea angajaţilor. Companiile îşi doresc angajaţi stabili şi responsabili, deci este normal să ţină cont de dorinţele şi aşteptările acestora.
Când vine vorba de alegerea modului de lucru, fie el tradiţional, hibrid sau de la distanţă, angajatorii iau în calcul şi specificul activităţii companiei, deoarece există un număr semnificativ de locuri de muncă ce nu permit lucrul de la distanţă, spre exemplu joburile în Producţie sau Transporturi.
De partea cealaltă, în contextul fluctuaţiilor economice şi al creşterii inflaţiei, majoritatea angajaţilor pun pe primul loc stabilitatea locului de muncă, deci vor alege după acest criteriu chiar dacă activitatea implică prezenţă fizică.
• "Pandemia a venit cu multe lecţii pentru oameni"
Reporter: Care sunt cele mai evidente schimbări la care trebuie să se adapteze un angajator? Ce înseamnă munca la birou în noua realitate şi ce primează pentru un angajat în acest sens?
Ana Vişian: Pandemia a venit cu multe lecţii pentru oameni. Izolarea i-a făcut pe aceştia să simtă lipsa interacţiunilor cu alţi oameni, să prioritizeze sănătatea mintală şi starea de bine, iar schimbările cauzate de pandemie pe piaţa muncii i-a făcut să îşi dorească să se dezvolte atât personal, cât şi profesional, ca să fie pregătiţi pentru orice scenariu.
Astfel, angajatorii au început deja să aplice măsuri care să vină în întâmpinarea acestor nevoi, prin încurajarea şi susţinerea angajaţilor pentru a se dezvolta continuu, atât pe plan personal (prin implementarea unor politici de well-being), cât şi pe plan profesional (suport oferit prin sesiuni de coaching, mentorat, pentru deprinderea de noi abilităţi).
În plus, companiile au deschis birourile şi le-au permis angajaţilor să îşi aleagă de unde lucrează, ca semn că sunt conştienţi de nevoile oamenilor de flexibilitate, dar şi de interacţiunea cu colegii, pentru a se conecta mai bine unii cu ceilalţi şi pentru a lega relaţii autentice.
Reporter: Care este locul beneficiilor extrasalariale în căutarea unui loc de muncă? La ce sunt atenţi candidaţii pentru un job?
Ana Vişian: Şi oferta de beneficii extrasalariale a fost reconfigurată de pandemie. Beneficiile extrasalariale joacă un rol important în oferta de angajare, deoarece o ofertă cuprinzătoare, adaptată la nevoile candidaţilor de pe piaţă poate duce la atragerea de noi talente, iar adesea oferta de beneficii poate face diferenţa pentru un candidat. Aceştia pun accentul pe bunăstare psihică şi pe well-being, iar în alegerea unui loc de muncă, sunt atenţi şi la oferta de beneficii extrasalariale care să le înglobeze aşteptările. În categoria celor mai căutate beneficii de către candidaţi regăsim tichetele de masă, primele de sărbători, cursurile de formare profesională şi training-urile, decontarea transporturilor şi nu în ultimul rând, bonusurile de performanţă.
• "Procesul de recrutare a fost îmbunătăţit, astfel încât să fie nu doar eficient, ci şi eficace, atât pentru angajator, cât şi pentru candidaţi"
Reporter: Cum se adaptează politicile de HR noii realităţi?
Ana Vişian: În ultimii doi ani, procesele de recrutare, onboarding şi retenţie au suferit şi ele modificări. Procesul de recrutare a fost îmbunătăţit, astfel încât să fie nu doar eficient, ci şi eficace, atât pentru angajator, cât şi pentru candidaţi. Companiile au început să se concentreze mai mult pe eforturile de atragere de talente şi schimbă dinamica de recrutare, prin creşterea numărului de contactări inclusiv ale candidaţilor pasivi. Dacă până acum candidatul aplica pentru un job într-o companie, acum balanţa s-a schimbat, companiile "aplică" la candidat, gândind pachete salariale şi de beneficii cât mai atractive.
În plus, companiile au conştientizat importanţa reputaţiei de bun angajator, astfel că specialiştii de resurse umane au devenit mai atenţi la oamenii pe care îi au deja în echipe, reevaluând procesele interne, de la onboarding şi retenţie la cel de exit. Nevoia de atragere şi retenţie a angajaţilor îi determină pe recrutori să creeze noi strategii, iar în prezent caută modalităţi de susţinere a angajaţilor, prin implementarea unor politici de well-being, training-uri, sesiuni de coaching etc.
Reporter: Vă mulţumesc!