Reporter: Cum a schimbat pandemia piaţa muncii - care sunt tendinţele actuale şi ce previziuni aveţi pentru anii viitori?
Luminiţa Florea: Ultimii ani au reprezentat un test de adaptabilitate şi transformare pe care cred că l-am trecut cu succes. Mai mult decât oricând, caracteristici precum agilitatea, colaborarea şi flexibilitatea au contat foarte mult atât pentru angajaţii existenţi, cât şi în selecţia noilor colegi.
Ne-am văzut nevoiţi să adoptăm modele noi de lucru, cum ar fi munca în sistem hibrid şi, cu siguranţă, în viitor, acest model de lucru nu o să dispară. Dar acest model hibrid trebuie adaptat la nevoile angajaţilor şi fiecărei organizaţii în parte.
La Philip Morris România, urmărim constant gradul de angajament al colegilor noştri prin sondajele interne periodice. Ne adaptăm constant nevoilor lor, încât productivitatea şi starea de bine să rămână la nivelul dorit. Împreună devenim mai puternici.
Reporter: Ce schimbări au apărut la nivelul companiei dumneavoastră, din punctul de vedere al resursei umane?
Luminiţa Florea: Obiectivul nostru este clar, să construim un viitor fără fum, o transformare ambiţioasă, fără precedent în industria în care activăm.
Activitatea companiei se schimbă la nivel global, iar această transformare este susţinută de peste 71.000 de angajaţi din toată lumea. Dintre aceştia, aproximativ 1.300 sunt în România, atât în zona de producţie, cât şi în cea comercială.
Transformarea modelului de business a influenţat şi numărul de poziţii adiţionale create în cadrul companiei (s-a înregistrat o creştere medie de 7% pe an), dar şi recrutarea unor profile din industrii diverse pentru a contribui la dezvoltarea unor noi funcţiuni, cum ar fi echipa de Comunicare, Customer Care, Digital sau Consumer Experience.
De asemenea, colegii noştri au beneficiat de noi oportunităţi de dezvoltare. Spre exemplu, doar în cursul anului 2021, jumătate din angajaţii diviziei comerciale au beneficiat de o promovare sau de extinderea responsabilităţilor în rolul curent.
Şi procesul de recrutare a suferit modificări, fără doar şi poate. Am mutat recrutarea în online, iar provocarea majoră a apărut în zona de onboarding. Este mai dificil să acomodezi noii angajaţi, să pregăteşti un om de la distanţă şi să îl integrezi în cultura organizaţională.
Compania noastră se concentrează acum să înţeleagă cum vor arăta în următorii ani afacerile noastre şi piaţa muncii, aici în România. Încercăm să înţelegem modul în care digitalizarea va modifica operaţiunile companiei şi să identificăm totodată abilităţile care ar trebui dezvoltate rapid pentru succesul angajaţilor actuali şi al celor care se vor alătura companiei.
Reporter: Ce schimbări au intervenit în viaţa la birou şi cum va fi adaptată aceasta la noua realitate?
Luminiţa Florea: Viitorul aparţine cu siguranţă muncii hibride, dar nu există o reţetă care să funcţioneze la fel pentru toată lumea. În cadrul Philip Morris International, în perioada următoare, vom adopta o abordare "smart work" ca metodă de muncă.
Munca de la distanţă a fost o schimbare majoră care a venit atât cu avantaje, cât şi cu dezavantaje. La capitolul avantaje, avem flexibilitatea crescută în ceea ce priveşte alegerea locului din care lucrezi sau economia de timp necesar deplasării la birou. Cu toate acestea, mulţi dintre colegi ne-au spus că au resimţit un dezechilibru între viaţa profesională şi cea personală. Ecranele întâlnirilor virtuale, fără interacţiuni personale şi conexiuni umane fireşti, pot fi foarte obositoare şi chiar nesănătoase.
Reporter: Cum a evoluat relaţia dintre companie şi angajaţi, în ultimii ani, atât la nivel de industrie, cât şi în cadrul companiei pe care o reprezentaţi?
Luminiţa Florea: În centrul oricărei organizaţii sănătoase se află oamenii. Ca un angajator responsabil, ne dorim să le oferim cele mai bune condiţii de muncă şi de dezvoltare profesională şi personală.
Succesul pe termen lung se bazează pe capacitatea noastră de a recruta, dezvolta, motiva şi reţine în cadrul organizaţiei oamenii potriviţi. Angajamentul lor este vital, indiferent de poziţia pe care o ocupă. Deschiderea şi pasiunea colegilor noştri, împreună cu dedicarea şi talentul lor, permit şi accelerează tranziţia companiei către o Românie fără fum.
Suntem mândri că anul acesta Philip Morris International a primit certificarea Top Employer (Angajator de Top) în ţara noastră pentru al optulea an consecutiv. Această distincţie înseamnă recunoaşterea excelenţei demonstrate de PMI în practicile de resurse umane. De asemenea, o certificare foarte importantă pentru noi este Equal Sallary Certification, care atestă faptul că oferim condiţii egale, inclusiv plată egală pentru aceeaşi muncă, fără diferenţiere între femei şi bărbaţi. Suntem, aşadar, în topul angajatorilor preferaţi.
Reporter: Cum gestionaţi managementul de criză?
Luminiţa Florea: Ultimii doi ani ne-au obligat să schimbăm modul în care funcţionăm şi procesele de business. Am luat toate măsurile necesare ca angajaţii să se simtă în siguranţă. În acelaşi timp, pe lângă măsurile de protecţie, a trebuit să ne asigurăm că vor trece cât mai bine peste această criză la nivel individual şi de grup, că vom rămâne uniţi şi că vom trece cu bine peste această perioadă.
Suntem o companie puternică şi rezistentă, în primul rând datorită colegilor noştri, şi nimic nu contează mai mult decât să-i susţinem pe ei, comunităţile în care trăiesc şi comunitatea în care ne desfăşurăm activitatea.
Reporter: Care sunt provocările pentru recrutarea de personal pe o piaţă a muncii diferită de cea anterioară pandemiei?
Luminiţa Florea: Deşi piaţa muncii se confruntă cu fluctuaţii majore în ultimii ani, în Philip Morris România, ne concentrăm să oferim locuri de muncă atractive pentru angajaţi şi în care aceştia să poată să se dezvolte pe toate planurile.
Recrutăm anual peste 150 de noi colegi, iar contextul actual ne determină să accelerăm digitalizarea, să fim adaptabili, rezilienţi şi agili.
Am trecut întreg procesul de recrutare în mediul online, iar interviurile cu candidaţii au fost susţinute prin intermediul platformelor video, o decizie care ne-a oferit flexibilitate şi, mai ales, ne-a ajutat să economisim timp. Toate instrumentele necesare pentru digitalizarea procesului de recrutare erau deja pregătite, iar adaptarea a fost relativ uşoară.
Totuşi, mutarea procesului de recrutare în mediul online a venit şi cu limitări, iar cel mai mult am resimţit lipsa unei interacţiuni directe cu viitorii colegi.
Reporter: Ce preferaţi, ca angajator, în condiţiile actuale: să oferiţi un loc de muncă tradiţional sau să aveţi lucrători de la distanţă?
Luminiţa Florea: Personalizarea programelor de lucru în funcţie de nevoile reale ale colegilor noştri este o soluţie validă. În Philip Morris România am efectuat mai multe sondaje şi am descoperit că nu există o reţetă unică, unii colegi ar prefera să meargă la birou în mod permanent, deoarece se simt mai productivi acolo, însă majoritatea îşi doreşte să lucreze într-un model hibrid.
Reporter: În contextul unui război între ţările unde aveţi sedii şi angajaţi, ce măsuri aţi luat privitor la activitatea şi resursa umană din Ucraina şi Rusia?
Luminiţa Florea: Suţinerea colegilor din Ucraina a fost prioritatea noastră. La nivel global, Philip Morris International a implementat mai multe iniţiative pentru a-i sprijini pe colegii din Ucraina. Totul s-a desfăşurat cu o viteză incredibilă. Ne-am concentrat pe trei direcţii critice: salvăm vieţi prin evacuarea colegilor noştri care doresc să părăsească zonele de luptă şi/sau Ucraina; am oferit ajutor critic colegilor care nu pot pleca sau care au decis să rămână; am oferit găzduire, cazare, asistenţă imediată şi o cale de urmat pentru colegii care au reuşit să părăsească ţara.
PMI a susţinut 3 ONG-uri din România, cu donaţii în valoare de un milion de dolari, bani cu care au fost achiziţionate ulterior produse de primă necesitate pentru refugiaţi.
Suntem o echipă, iar în vremuri dificile empatia, solidaritatea şi generozitatea primează. Rămânem angajaţi unul faţă de celălalt şi doar împreună putem să facem faţă tuturor provocărilor.
Reporter: Mulţumesc!