Reporter: Cum este afectată piaţa de IT&C de criza Coronavirus?
Miroslav Majoros: Compania, la fel ca întreaga industrie telco, se află acum într-o situaţie relativ stabilă, în care serviciile noastre - fixe şi mobile, înregistrează o cerere în creştere din partea clienţilor, dată de modificarea nevoilor lor. Cu toate acestea, ca toate companiile, ne confruntăm cu riscuri specifice crizei şi ne asigurăm că luăm toate măsurile necesare pentru contracararea efectelor sale. În această perioadă a existat o creştere a cererii de la clienţi pentru servicii fixe şi mobile.
Reporter: Sunt influenţate planurile de investiţii de noua criză?
Miroslav Majoros: Într-adevar, unele dintre proiecte au fost impactate, şi vă dau un exemplu în acest sens: pe 6 aprilie am lansat oferta Smart Stick TV pentru clienţii rezidenţiali, cu avantaje multiple pentru aceştia. Iniţial, în planurile pentru 2020, această ofertă urma să fie lansată în vară, însă criza coronavirus a schimbat comportamentul şi nevoile românilor, astfel că am grăbit lansarea sa. Pachetul Smart Stick TV reprezintă o soluţie rapidă şi foarte ieftină în această perioadă de izolare de a transforma, cu efort minim, un televizor cu ecran plat într-unul smart pentru a avea acces la informaţie relevantă şi divertisment.
O criză de tipul celei pe care o parcurgem este un eveniment prin care nimeni nu-şi doreşte să treacă; cu toate acestea, este şi un moment care poate aduce oportunităţi.
Rămânem conectaţi la nevoile clienţilor noştri, analizăm contextul actual şi încercăm să le oferim cele mai bune soluţii.
Încheiem satisfacator trimestrul, însă mai multe informatii pot fi furnizate după ce vom avea o situaţie consolidată pentru această perioadă.
Reporter: Care sunt obstacolele pe care le întâlniţi în activitatea dumneavoastră?
Miroslav Majoros: Pentru următoarea perioadă, estimăm creşteri ale traficului de bandă largă fixă şi ale traficului de bandă largă mobilă. Monitorizăm îndeaproape evoluţia traficului şi luăm măsurile necesare pentru funcţionarea reţelei în parametri optimi.
Reţeaua Telekom Romania este bine dezvoltată şi dimensionată pentru a asigura continuitatea serviciilor în domenii critice, cum ar fi autorităţile, clinicile şi spitalele, şi pentru a face faţă traficului de date sporit la nivel naţional, având în vedere adoptarea telemuncii de către tot mai multe companii, dar şi nevoia de a ne informa.
Dacă vor exista blocaje, suntem pregătiţi să intervenim, astfel încât activitatea să se desfăşoare în parametri normali.
Reporter: Cum caracterizaţi competiţia din piaţă?
Miroslav Majoros: Observ că în acest moment suntem cu toţii conştienţi de rolul nostru de furnizori de conectivitate pentru companii şi persoane fizice: oamenii se uită la televizor pentru a rămâne informaţi, îi sună pe cei dragi, prieteni, parteneri de afaceri, accesează internetul.
Noi, Telekom, ne-am asumat misiunea de a ţine România conectată. Ne punem în slujba românilor resursele şi know-how-ul, pentru a răspunde cât mai bine şi în timp real nevoilor lor în această perioadă dificilă.
Reporter: Vă aşteptaţi la noi intrări/exituri/fuziuni/achiziţii pe piaţa de profil?
Miroslav Majoros: Piaţa de telco românească este matură, însă oricând pot apărea noutăţi în dinamica sa.
Reporter: Cum apreciaţi cadrul legislativ din ţatra noastră?
Miroslav Majoros: Industria telecom locală s-a confruntat, în ultimii ani, cu multe provocări legate de costuri tehnologice, măsuri legislative şi schimbări neaşteptate în politica fiscală. Nu a fost uşor să facem faţă acestor provocări. A trebuit să ne regândim şi să ne adaptăm planurile de investiţii, pentru a putea depăşi aceste perioade dificile.
Sper că 2020 va fi un an fără schimbări legislative majore, în contrast cu ultimii doi ani, în care a fost foarte greu să ne planificăm şi să ne punem strategia în practică.
Reporter: Care sunt tendinţele pe piaţa smartphone-urilor?
Miroslav Majoros: Smartphone-urile astăzi ne ţin conectaţi, mai mult ca oricând, cu informaţia, în special în contextul actual, când suntem nevoiţi să lucrăm şi să învăţăm de acasă, să păstrăm distanţa socială, dar totuşi să fim conectati în fiecare moment.
Este o perioadă care relevă cât de importantă este evoluţia tehnologică şi a specificaţiilor smartphone-urilor. Vorbim de ecrane mari, de putere mare de calcul, specificaţii disponibile atât pe modelele flagship, cât şi la cele affordable, fapt care ne permite să oferim tuturor clienţilor soluţiile tehnologice cele mai avansate.
Mai mult, este o perioadă în care traficul de date este crescut, iar reţeaua 4G Telekom face faţă cu brio acestui peak de consum, dovedind încă o dată eficienţa investiţiilor în calitatea reţelei.
Un alt beneficiu al clienţilor Telekom este faptul că noi oferim, de ceva timp de altfel, internet nelimitat. Pe de-o parte, accesul la internet nelimitat acoperă nevoia clienţilor de a fi conectaţi şi de a consuma conţinut online, iar pe de altă parte potenţează capacităţile tehnologice ale smartphone-urilor, favorizând nevoia de specificaţii din ce în ce mai sofisticate.
Reporter: Ce cifră de afaceri a realizat compania anul trecut şi ce estimări aveţi pentru 2020?
Miroslav Majoros: Telekom Romania a înregistrat, în 2019, venituri totale de 980 milioane de euro, în urcare cu 5% faţă de 2018, iar EBITDA a crescut cu 29%, la 178 milioane de euro.
Continuăm să ne concentrăm pe nevoile clienţilor noştri şi să implementam strategia de transformare; suntem încrezători că vom putea raporta evoluţii pozitive şi pentru anul 2020.
Cheia succesului este să acţionăm raţional, să luam decizii curajoase dacă este necesar şi să rămânem întotdeauna orientaţi către clienţi.
Reporter: Care sunt proiectele investiţionale pe care urmează să le implementaţi?
Miroslav Majoros: Una dintre priorităţile noastre pentru anul 2019 a fost simplificarea ca direcţie strategică, care ne permite creşterea sustenabilă a business-ului pe termen lung. Simplificarea se va reflecta asupra tuturor zonelor din organizaţie, de la portofoliul comercial până la modul în care lucrăm şi relaţionăm cu clienţii noştri.
În acelaşi timp, investim în capabilităţi pentru viitor. Spre exemplu, în anul precedent am îmbunătăţit performanţele digitale ale companiei, dublând procesele de automatizare prin intermediul roboţilor în 12 luni şi vom continua să facem acest lucru şi pe parcursul acestui an.
Continuăm să investim în îmbunătăţirea reţelei, tehnologiei şi a noilor metode de a creşte satisfacţia clienţilor noştri prin oferte inovatoare. Ne dorim să creăm oferte care să răspundă nevoilor şi cerinţelor acestora, la preţuri atractive. În acest sens, este important un control disciplinat al costurilor şi al managementului numerarului.
2020 este marcat de pandemia de coronavirus şi, în acest context, noi am regândit ofertele pentru clienţii rezidenţiali şi persoane juridice, astfel încat să oferim soluţii reale nevoilor lor actuale.
Reporter: Cu ce avantaje vine Telekom în faţa concurenţei, ca format al pachetelor de servicii?
Miroslav Majoros: Vrem să înţelegem rapid problemele clienţilor pentru a propune soluţii viabile. Astfel, încercăm să păstrăm contactul cu clienţii noştri, să le identificăm, în timp real, nevoile, să rămânem flexibili şi empatici, iar acest mod de a funcţiona ne oferă şansa de a fi alături de ei oferindu-le soluţii reale, cu aplicabilitate imediată.
Vă dau un exemplu: în martie am rulat un studiu asupra companiilor şi am aflat că peste 80% dintre ele nu deţin toate instrumentele necesare pentru a-şi desfăşura activitatea în condiţiile actuale, peste jumătate au adoptat work from home şi peste 40% căutau activ soluţii digitale. Am răspuns imediat nevoilor lor cu pachetul "Continuitatea afacerii", prin care orice companie poate beneficia de servicii gratuite de comunicaţii, audio-video de conferinţe şi de securitate cibernetică, în functie de necesităţile sale.
Apoi am venit cu o nouă soluţie-suport: tuturor clienţilor din baza actuală care nu optaseră anterior pentru pachetele cu comunicaţii nelimitate, le-am oferit acum o extraopţiune valabilă o lună de zile.
Reporter: Mulţumesc!
În perioada ce a urmat declarării stării de urgenţă, Telekom Romania nu a luat vreo decizie comercială de modificare a preţurilor, ba din contră, a venit în sprijinul persoanelor fizice şi juridice, prin lansarea unor pachete unice pe piaţa românească de telecomunicaţii, ne-a explicat Miroslav Majoros. Acesta ne-a spus că, pentru clienţii rezidenţiali, oferta Smart TV Stick, care transformă orice televizor cu ecran plat in smart tv, include acces la 47 de canale TV online relevante pentru români (ştiri, sport, muzică, filme), disponibile prin intermediul platformei Telekom TV şi dispozitivului Google Chromecast, care permite utilizatorilor să redea conţinutul aplicaţiilor de pe smartphone, direct pe ecranul televizorului. Oferta este valabilă în două variante de preţ: la 2 euro/lună, cu 47 de canale incluse şi la 5 euro/lună, cu 71 de canale, incluse timp de 24 de luni. Dispozitivul Chromecast este oferit în chirie cu reducere 100% pe întreaga perioadă contractuală.
Clienţii care se abonează în perioada 6 aprilie 2020 - 17 mai 2020 la serviciul de televiziune de la Telekom beneficiază de 50% reducere din costul abonamentului, timp de şase luni, HBO şi HBO GO incluse 12 luni şi de oferta Smart TV Stick, fără costuri suplimentare, împreună cu livrarea gratuită la domiciliu a dispozitivului Google Chromecast Smartphone în rate, împreună cu abonamentul Mobil 6, pentru 24 de luni, la 9 euro/lună, în primele 12 luni de la portare, ne-a mai spus CEO-ul Telekom Romania.
Potrivit domniei sale, pentru persoanele juridice, compania oferă comunicaţii nelimitate, cu o reducere de 100%, tuturor clienţilor companii care au planuri tarifare cu trafic inclus, timp de o lună, începând de pe data de 14 aprilie.
Prin pachetul "Continuitatea Afacerii" se pot achiziţiona, cu reducere 100%, pentru trei luni, servicii de conectivitate mobilă nelimitată, voce şi internet 4G, soluţii de securitate Norton Security Online pentru dispozitive, dar şi aplicaţii pentru organizarea de audio şi videoconferinţe de la partenerii strategici, Cisco şi Microsoft.
"Telekom Romania a extins ofertele comerciale lansate la începutul anului şi pentru antreprenorii care se porteaza în reţeaua Telekom atât online, cât şi offline, până pe 17 mai 2020, şi care optează pentru abonamentul Freedom 5. Astfel, aceştia vor beneficia de conectivitate mobilă nelimitată, voce şi internet 4G, cu 100% reducere din costul abonamentului în primele şase luni de la portare.
Pentru continuarea studiilor de la distanţă în unităţile de învăţământ de stat, Telekom oferă un pachet gratuit ce include atât licenţele de acces în platforma de management educaţional Adservio, cât şi conectivitate mobilă nelimitată 4G", a adăugat Miroslav Majoros.