SUPLIMENT RETAIL "Un comerţ electronic safe va duce la creşterea pieţei"

A consemnat George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Comerţ / 25 iunie

"Un comerţ electronic safe va duce la creşterea pieţei"

(Interviu cu Cătălin Vlădescu, Vice President of Growth CEE&Germany, VTEX)

Sectorul de e-commerce din România era evaluat anul trecut, potrivit mai multor rapoarte efectuate la nivel global, la aproximativ 7 miliarde euro, valoarea fiind cu 10% mai mare decât cea înregistrată în 2022 (6,3 miliarde euro). În cele 7 miliarde euro sunt incluse toate tranzacţiile generate din România, atât către comercianţii autohtoni, precum şi către magazinele online din afara graniţelor ţării şi reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. În acest cuantum nu au fost incluse serviciile, plata facturilor la utilităţi, conţinutul digital sau biletele de avion, vacanţele şi călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente etc. Dacă le-am adăuga şi pe acestea, valoarea totală ar depăşi 10 miliarde euro, potrivit specialiştilor din domeniu. Conform datelor furnizate de Euromonitor, din totalul retailului din România 11% aparţine e-commerce, ceea ce arată că acest domeniu se află în continuă creştere, mai ales pe măsura dezvoltării tehnologiei şi a asigurării securităţii tranzacţiilor comerciale efectuate pe platformele online.

Datorită acestei dezvoltări, Comisia Europeană şi autorităţile naţionale monitorizează atent ce se petrece în zona e-commerce pentru a reduce frauda fiscală, dar şi pentru a preveni şi a combate fraudarea consumatorilor care apelează la tranzacţiile online.

Despre toate aceste aspecte de mai sus şi despre tendinţele din domeniu, am discutat cu Cătălin Vlădescu, Vice President of Growth CEE&Germany în cadrul companiei VTEX, companie listată în urmă cu doi ani la bursa din New York (simbol - NYSE: VTEX) şi care oferă o platformă enterprise de comerţ digital cu ajutorul căreia brandurile şi retailerii îşi gestionează operaţiunile de comerţ la nivel global.

Reporter: Care este situaţia sectorului e-commerce din ţara noastră?

Cătălin Vlădescu: Sectorul e-commerce este în contiună creştere. Nu mai creşte la fel de accelerat cum a crescut înainte pandemie sau în timpul pandemiei, nu mai sunt creşterile acelea de două cifre, dar este în continuare în creştere, fiind consolidat în jurul unor jucători mari şi foarte fragmentat în rest, adică avem foarte mulţi jucători specialişti. Pentru anii 2024 şi 2025, noi estimăm o creştere de aproximativ 7-8%.

Reporter: Care este oferta VTEX România în acest sector de activitate?

Cătălin Vlădescu: Noi oferim o platformă completă de e-commerce. Aici mă refer la funcţionalităţi de tip catalog, order management, sistem, module logistice, motor de promoţii şi o arhitectură care este foarte pretabilă pentru implementări complexe. Dacă ne uităm la raportul Gartner pe 2023, acest magic-quadrant al e-commerce-ului cum îl numesc ei unde vedem spart pe categorii diferitele tehnologii, suntem în momentul de faţă pe poziţia doi în ceea ce priveşte implementările complexe - ca şi tehnologie recomandată -, pe poziţia doi în ceea ce priveşte implementări de tip business to consumer (B2C) şi business to business (B2B) pe aceeaşi platformă şi pe poziţia doi în zona B2C. Oferim o platformă completă care poate fi ajustată pentru diferitele use-case-uri, fie că vorbim de B2B, fie că vorbim de B2C şi răspunde foarte bine în cazul implementărilor complexe, cum ar fi atunci când ai 100 de magazine locale, cu stocuri, preţuri, o parte din magazine ce livrează în proximitatea lor, o parte ce servesc ca pick-up pointuri. Toate aceste reguli de business le putem compune foarte bine în platformă.

Reporter: De când activaţi pe piaţa românească? Am văzut că la nivel internaţional VTEX este înfiinţată de peste 20 de ani.

Cătălin Vlădescu: Compania s-a înfiinţat în anul 2000 la Rio de Janeiro, iar pe piaţa din România suntem din anul 2016. Biroul din România a fost unul dintre primele birouri pe care VTEX le-a deschis în Europa.

Reporter: Am văzut că VTEX are mulţi acţionari, este cotată la burs din New York. În dezvoltarea companiei, aveţi în vedere şi apelarea la investitori din ţara noastră?

Cătălin Vlădescu: Nu căutăm activ runde de finanţare în momentul de faţă, dar compania fiind listată public oricine poate achiziţiona acţiuni în cadrul VTEX. Într-adevăr, compania este listată de mai bine de doi ani la Bursa din New York şi acţiunile ei pot fi tranzacţionate de oricine. Noi avem în vedere să ne dezvoltăm în Europa şi în America de Nord, cele două zone fiind pieţele care atrag cele mai multe investiţii din partea VTEX. În America Latină suntem deja lideri de piaţă; de acolo a pornit compania şi avem o vechime semnificativă, precum şi un portofoliu puternic de clienţi. Din punct de vedere al investiţiilor nu aş putea să spun că în momentul de faţă căutăm active runde de finanţare.

Reporter: Care este portofoliul VTEX România? Câţi clienţi aveţi în acest moment?

Cătălin Vlădescu: Undeva la peste 25-30 de clienţi, care au pe platforma noastră fiecare câte un magazin sau două. Primul şi cel mai mare client este OBI, un retailer german cu cifră de afaceri de 8,2 miliarde euro în anul 2023. Ca şi comparaţie, cred că în România doar OMV Petrom are o cifră de afaceri mai mare. Ceo de la OBI au 349 de magazine în Germania. Ce e important de menţionat este că noi coordonăm din Bucureşti VTEX Central-Eastern Europe şi Germania, adică birourile din Polonia, din Germania şi din România sunt coordonate din Bucureşti.

"Modelul nostru de business este unul de parteneriat cu clientul"

Reporter: Am văzut că oferiţi foarte multe soluţii software pentru clienţii dumneavoastră şi că în 14 martie s-a încheiat un parteneriat cu o altă companie listată la bursa din New York privind scăderea cazurilor de fraudă în e-commerce. Ce protecţie oferiţi clienţilor din România?

Cătălin Vlădescu: Aici intrăm puţin în zona tehnică şi aş menţiona că în primul rând suntem o platformă certificată PCI DSS (n.red. - certificare privind cyber-security). Asta înseamnă că avem certificările necesare în ceea ce priveşte siguranţa tranzacţiilor online. Există în spate destul de multe mecanisme antifraudă şi destul de multe mecanisme care să identifice tranzacţiile repetate, un volum foarte mare, spike-urile care nu sunt conforme cu ceea ce se întâmplă în mod normal. Întodeauna există o integrare cu un procesator de plăţi. În România, de exemplu, suntem integraţi cu Netopia, mobil-pay, Pay-U, etc.şi vorbim în mare parte de tranzacţii trade-secure, practic tot stack-ul tehnologic care stă în spate. Mai mult decât atât, folosim în totalitate infrastructură LWS.

Reporter: Cum poate o companie să intre pe platforma dumneavoastră, să vă devină client?

Cătălin Vlădescu: În general, avem echipa de growth locală, de sales, care ajută clienţii prin intermediul a ceea ce noi numim sales solutions engineer - o persoană tehnică, ce este implicată din prima fază de scoping a proiectului şi identifică nevoia potenţialului client. Pe parcursul celor 24 de ani de activitate, am învăţat că unul dintre cele mai importante lucruri este să defineşti o arhitectură corectă pentru un client, care să îi permită şi să-şi ruleze operaţiunile în momentul de faţă, dar să şi scaleze către obiectivul pe care îl are în viitor. Aşa că, încă din procesul de contractare, avem oameni tehnici, implicaţi, iar semnarea contractului este condiţionată intern de către o validare a arhitecturii. Vrem să ne asigurăm că ceea ce semnăm se implementează corect şi că are succes. Modelul nostru de business este unul de parteneriat cu clientul, aşa că avem un interes direct ca fiecare client să crească în ceea ce priveşte cifra de afaceri şi volumul de comerţ.

Reporter: În ultima perioadă, Comisia Europeană, dar şi instituţiile interne - ANPC şi Consiliul Concurenţei - doresc o reglementare mai strictă a comerţului online. Ce consideraţi că ar trebui făcută pentru ca e-commerce să se desfăşoare în condiţii optime?

Cătălin Vlădescu: Nu ştiu dacă sunt în măsură să comentez acest lucru, pentru că noi activăm sub legislaţia europeană, dar există şi legislaţii la nivelul fiecărui stat. Mi se pare foarte important ca tot e-commerce-ul să fie reglementat, controlat şi gestionat corect, pentru că va creşte încrederea consumatorilor, ceea ce aşteaptă toată lumea din ecosistem. În continuare, cred că teama de fraudă este pe locul doi sau trei în România în ceea ce priveşte barierele de achiziţii online. Aşa că văd o parte pozitivă a reglementării. Pe de altă parte VTEX, fiind o companie globală ce operează în America Latină, America de Nord, Europa şi Asia, se loveşte de cerinţe şi de reglementări individuale în fiecare piaţă. Iar de cele mai multe ori clienţii sunt cei care se află în fruntea dezvoltărilor pe acest segment. În România avem clienţi care au implementat sisteme de monitorizare a preţurilor, care arată transparent clientului cum au evoluat preţurile pe o perioadă cuprinsă între 30 şi 90 de zile, în aşa fel încât să ne ajustăm cu legislaţia locală şi colegii mei susţin tehnic astfel de implementări, care sunt diferite de la ţară la ţară şi de la regiune la o altă regiune. Cred că e important să avem de-a face cu un comerţ electronic safe, pentru că asta va creşte în totalitate piaţa şi va ajuta toţi jucătorii din piaţă.

Oportunităţi pentru dezvoltarea e-commerce în zona B2B

Reporter: Cât din cifra de afaceri a VTEX este realizată de sucursala din România?

Cătălin Vlădescu: Nu vă pot furniza această informaţie, deoarece nu cunosc îndeamănunt toate datele financiare la nivel global, dar vă pot spune că sucursala din România prin regiunea pe care o coordonez este una dintre cele mai mari din Europa. A fost şi prima pe care am deschis-o, alături de Lisabona, în 2016, dar de la început s-a investit mai mult în dezvoltarea echipei din România, aşa că ponderea în regiunea Europei Centrale şi de Est este semnificativă.

Reporter: Raportul financiar al VTEX pe anul trecut arată că piaţa e-commerce va creşte foarte mult până în anul 2027 la nivel global, inclusiv volumul de mărfuri tranzacţionate prin platformele online. Cât poate să mai crească piaţa din acest domeniu în ţara noastră în următorii 4-5 ani?

Cătălin Vlădescu: Anul acesta noi estimăm o creştere de 7-8% şi nu cred că vom mai vedea creşteri double-digit cum vedeam în 2015-2016, când majorările au fost de 20-30%, deoarece piaţa românească a ajuns la o oarece maturitate. Noi beneficiem de o penetrare a internetului foarte bună în România, comerţul este preponderent mobile, deoarece am avut acces un pic mai târziu la tehnologie şi atunci am avut acces la cea mai bună tehnologie - şi la internetul prin fibră optică, dar şi la device-urile mobile. Consider că e-commerce în România va avea în continuare o creştere single-digit în următorii 4-5 ani, dar aici mă refer la zona de B2C, la retailerii care vând către consumatorii finali. Unde vedem noi o oportunitate foarte mare este zona B2B. Vedem companii mari care fac afaceri de zeci sau sute de milioane de euro, care încep să cocheteze sau dseja au implementat tehnologie precum cea oferită de noi pentru a gestiona comenzile de distribuţie, comenzile către companiile finale, businessurile care le sunt clienţi. Această zonă reprezintă un potenţial foarte mare la nivel global.

Reporter: Vă mulţumim!

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

30 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7651
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2842
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0022
Gram de aur (XAU)Gram de aur400.2770

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb