Reporter: Unde se situează industria tutunului din ţara noastră, în acest moment de răscruce, pe care l-am putea caracteriza ca fiind o graniţă între pandemie şi război?
Ileana Dumitru: Ultimii ani au fost plini de provocări, multe dintre ele inimaginabile până recent, fiind greu de crezut că în secolul tehnologiei şi al inovaţiei ne mai putem confrunta cu situaţii precum cele menţionate mai sus. Este un impact puternic la nivel de business, dar mai ales la nivel individual, pentru că este greu de conceput să nu poţi planifica ce vei face luna următoare sau chiar în anii următori.
La fel ca mai toate industriile, şi industria tutunului a trecut printr-o perioadă de adaptare. Sigur, BAT este o companie prezentă pe piaţa globală de 120 de ani, se poate considera că beneficiază de o experienţă bogată a istoriei, cu toate provocările sale. Dar cred că întotdeauna există un factor de surprindere, mai ales că tindem să privim spre viitor şi noi provocări, nu neapărat spre trecut şi lecţii pe care, iată, suntem forţaţi să le retrăim.
Ne-am concentrat foarte mult spre două direcţii principale: în primul rând, pe siguranţa oamenilor noştri, a partenerilor comerciali şi a consumatorilor, prin comunicări permanente şi măsuri imediate luate atât ca politici interne, cât şi ca urmare a recomandărilor autorităţilor abilitate; în al doilea rând, asigurarea continuităţii business-ului şi adaptarea la noile condiţii de lucru, prin dezvoltarea tehnologiei şi utilizarea eficientă a sistemelor deja operaţionale.
Pe plan local, BAT rămâne unul dintre principalii actori ai economiei, 2022 fiind un an foarte special pentru noi, în care aniversăm 25 de ani de prezenţă şi rezultate remarcabile ale activităţii noastre: în 2021, din totalul de 20 de miliarde de lei viraţi de către industrie la bugetul de stat, contribuţia BAT este cea mai semnificativă - circa 11 miliarde lei sub formă de taxe şi accize. Avem 3.000 de angajaţi în cele trei entităţi economice ale Grupului în România şi generăm peste 30.000 de locuri de muncă pe lanţul valoric. Respectăm agenda de sustenabilitate a Grupului şi dezvoltăm permanent proiecte cu impact pozitiv în societate, pentru protejarea mediului, a culturii din România şi a comunităţilor. Nu în ultimul rând, susţinem şi promovăm, în special prin exemplu propriu, un comportament comercial responsabil, bazat pe integritate şi răspundere.
Reporter: Cum vă afectează condiţiile economice actuale - inflaţia, dobânzile, creşterile de preţ în domeniul energiei şi al carburanţilor?
Ileana Dumitru: România este o piaţă extrem de importantă pe harta Grupului, în care BAT investeşte în mod susţinut încă de la început, iar rezultatele vorbesc de la sine: impactul total al BAT în economia României în această perioadă este de 125 de miliarde de euro**. Cu siguranţă, în toţi aceşti ani au existat diferite crize precum cele menţionate de dumneavoastră, dar cred că este foarte important ca mediul de afaceri să aibă pregătite din timp instrumente pentru abordarea lor, iar factorii decizionali să creeze cadrul adecvat dialogului pentru măsurile necesare. Este un parteneriat fără de care nu poate exista creştere şi dezvoltare economică.
Menţionez în acest context recentele modificări ale Codului Fiscal, prin care a fost creat un calendar de creştere predictibilă a accizelor pentru toate categoriile de produse din tutun, dar şi modificările aduse Codului Vamal în domeniul combaterii traficului ilicit de produse din tutun, o măsură necesară pentru susţinerea eficientă a eforturilor autorităţilor în domeniu. În 2021, pe fondul reducerii pieţei negre, BAT a plătit la bugetul de stat cu circa 1,25 miliarde de lei mai mult faţă de anul precedent, ajungând la circa 11 miliarde de lei contribuţii prin accize şi taxe.
Cu siguranţă nu suntem indiferenţi acestor evoluţii şi, similar altor industrii, costurile au crescut şi pentru noi, însă depunem eforturi constante pentru a menţine la acelaşi nivel calitatea produselor, satisfacţia consumatorilor şi continuăm să investim activ în echipa locală de angajaţi ai companiei. Doar în România, BAT face aproximativ 200 de noi angajări pe an şi investeşte circa 1 milion de euro anual în programe de training şi dezvoltare profesională. Deşi piaţa muncii se confruntă cu fluctuaţii majore în ultimii ani, un angajat BAT România lucrează, în medie, pentru o perioadă de cel puţin 7 ani în cadrul companiei.
Reporter: Ce măsuri aţi abordat în acest an în ceea ce priveşte comerţul digital?
Care este strategia pe care o are compania dumneavoastră privind practicile comerciale?
Ileana Dumitru: Am înţeles de foarte mult timp că digitalizarea şi inovaţia sunt esenţiale pentru o creştere durabilă a business-ului, de aceea am investit constat atât în pregătirea oamenilor, cât şi în resurse tehnologice apte să susţină dezvoltarea de soluţii şi inovaţii necesare eficientizării proceselor noastre. La nivel global, inovaţia şi noile tehnologii au un impact la nivelul tuturor industriilor, dar şi asupra comportamentului de consum şi a aşteptărilor consumatorilor. La nivelul companiei, traversăm o perioadă intensă de transformare, în primul rând ca urmare a investiţiilor masive în segmentul de cercetare şi dezvoltare a noi categorii de produse. Specific pe partea de digitalizare, ne-am dorit să ducem ideea de inovaţie şi mai departe, în modelul de business al companiei, astfel că, din 2019, BAT România a devenit primul jucător în domeniul produselor din tutun care a înfiinţat o platformă de comenzi online pentru retaileri, facilitând fluxul de date între BAT si partenerii noştri comerciali, fapt care a susţinut foarte mult business-ul în perioada pandemiei şi a distanţării fizice necesare.
Indiferent de canalele de comunicare şi comercializare utilizate, ne concentrăm pe adoptarea unor practici comerciale responsabile atât din partea companiei noastre, cât şi a partenerilor comerciali. Toate produsele cu nicotină sunt destinate exclusiv consumatorilor adulţi, de aceea BAT desfăşoară anual programe pentru informarea comercianţilor şi a consumatorilor cu privire la prevederile legale conform cărora minorii nu ar trebui să aibă acces la produsele cu nicotină. Campania "Alege Asumat un Comportament Comercial Curat" desfăşurată de BAT în parteneriat cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi-a propus să sublinieze importanţa practicilor comerciale corecte cu ajutorul unor mesaje de conştientizare privind toleranţa zero faţă de comercializarea produselor cu nicotină către minori, în 32.000 de magazine partenere din România.
Reporter: În acest moment, contrabanda cu tutun se află la un nivel minim. Cum s-a reuşit acest lucru şi cum consideraţi că poate fi menţinut acest nivel? Este posibilă menţinerea lui?
Ileana Dumitru: Menţionam anterior comerţul online şi beneficiile integrării tehnologiei în procesele de business. Desigur, orice monedă are două feţe şi, pe lângă avantaje, comerţul online prezintă şi riscuri precum cele create de traficul ilicit cu produse din tutun, care se diversifica permanent în special în mediul online. Potrivit Europol, în Uniunea Europeană există peste 5.000 de grupări de crimă organizată specializate în operaţiuni transfrontaliere coordonate online. În al doilea rând, în România s-a intensificat activitatea de contrafacere: doar în 2022 au fost identificate şi închise cinci fabrici ilegale de produse din tutun de pe teritoriul ţării.
În luna august, piaţa neagră a ţigaretelor a înregistrat un nou minim istoric, de 6,1% din totalul pieţei, iar acesta este un rezultat al eforturilor comune ale autorităţilor şi industriei. Reducerea nivelului contrabandei cu tutun înseamnă creşterea contribuţiilor industriei la bugetul de stat. Pe fondul reducerii nivelului contrabandei, în anul 2021 BAT a fost pentru al doilea an consecutiv cel mai mare contribuabil la bugetul de stat, cu circa 11 miliarde de lei plătiţi sub formă de taxe şi accize, o creştere de 10% faţă de anul precedent.
Cu toate acestea, traficul ilicit continuă să reprezinte un risc serios la adresa dezvoltării economice şi a siguranţei comunităţilor. De aceea, platforma noastră de informare StopContrabanda.ro, centralizator în timp real al capturilor de ţigarete din toată ţara, rămâne unul dintre cele mai utile instrumente în lupta împotriva contrabandei, prin informare şi conştientizare permanentă asupra fenomenului. Derulăm în mod constant campanii de informare despre efectele severe ale contrabandei asupra dezvoltării comunităţilor şi a siguranţei consumatorilor şi prin acţiuni concrete de sprijinire derulate în parteneriat cu autorităţile abilitate. Iar rezultatele sunt vizibile.
La începutul lunii septembrie, am reînoit Protocolul de Cooperare pentru combaterea comerţului ilegal cu ţigarete cu Autoritatea Vamală Română, pentru susţinerea eforturilor de prevenire şi combatere a încălcărilor legislaţiei vamale şi fiscale referitoare la traficul şi comertul ilicit cu produse din tutun. De asemenea, continuăm să colaborăm şi să desfăşurăm campanii de combatere a traficului ilicit atât cu Poliţia de Frontieră Română, cât şi cu Poliţia Română.
Reporter: În ce mod calendarul de majorare a accizelor ajută industria de profil?
Ileana Dumitru: Am susţinut întotdeauna că un cadru fiscal predictibil şi echilibrat, bazat pe consultări şi dialog constructiv cu toate părţile interesate, generează un context benefic atât pentru mediul de afaceri, care îşi poate dezvolta şi diversifica investiţiile şi planul de business pe o perioadă mai lungă de timp, dar şi pentru bugetul statului, care se poate baza pe taxe plătite la timp şi într-un volum predictibil. În cazul produselor din tutun, era nevoie de acest calendar de creştere a accizelor pentru toate categoriile de produse din tutun şi nicotină, deoarece, similar altor industrii cu produse accizabile, suntem un domeniu puternic afectat de riscurile contrabandei, iar eventuale modificări bruşte sau neplanificate ar impacta în mod sever atât planurile de business, cât şi puterea de cumpărare locală şi, implicit, nivelul veniturilor la bugetul de stat.
Un cadru legal corect dezvoltat şi aplicat înseamnă conformitate şi respectarea acelor prevederi, iar adoptarea recentă a unui calendar de acciză pentru toate produsele din tutun va genera cu siguranţă predictibilitatea şi conformitatea necesare dezvoltării unui mediu economic sustenabil, creşteri ale veniturilor la bugetul de stat şi reducerea nivelului contrabandei şi, implicit, a riscurilor la adresa siguranţei consumatorilor şi a comunităţilor.
Reporter: Cum a evoluat segmentul produselor alternative la ţigările clasice?
Ileana Dumitru: În 2020, BAT şi-a definit agenda de sustenabilitate*** sub conceptul unificator de a oferi un viitor mai bun - A Better Tomorrow - prin reducerea impactului afacerii sale asupra sănătăţii, un obiectiv ambiţios care se aplică tuturor liniilor de business.
Obiectivul BAT este ca 50 de milioane de consumatori să aleagă produsele sale care nu implică arderea tutunului până în 2030 şi de a genera venituri de 5 miliarde de lire sterline din noile categorii până în 2025. Suntem mândri de rezultate foarte bune înregistrate deja în acest sens: numărul consumatorilor adulţi din întreaga lume ale produselor noastre cu risc redus* a ajuns în primul semestru al lui 2022 la 20,4 milioane.
Dispozitivul glo lansat în România în 2018 are o rată rapidă de creştere pe piaţă: peste 300.000 de fumători adulţi au adoptat deja glo în România, iar fabrica noastră de la Ploieşti, a doua cea mai mare a grupului din Uniunea Europeană şi între primele cinci la nivel global, este principalul producător de consumabile din tutun pentru glo din Europa.
Desigur, dezvoltarea acestei noi categorii de produse cu risc redus* necesită alocarea unor importante resurse atât în cercetarea şi dezvoltarea, cât şi în studierea impactului lor asupra utilizatorului, comparativ cu fumatul. Investim circa 350 de milioane de lire sterline anual în cercetare şi peste 1.500 de specialişti lucrează în diviziile de cercetare şi dezvoltare ale companiei, elaborând cercetări ample în domenii-cheie precum chimia, toxicologia sau studii clinice bine fundamentate, care susţin potenţialul de risc redus* al acestor produse.
Recent am anunţat rezultatele impresionante ale studiului clinic de un an de zile derulat asupra glo, care arată că fumătorii care au trecut exclusiv la glo, cel mai inovator produs din portofoliul BAT ce încălzeşte, nu arde tutunul, au obţinut îmbunătăţiri semnificative şi susţinute ale mai multor indicatori de potenţial de risc asociat dezvoltării timpurii a unor afecţiuni, comparativ cu cei care au continuat să fumeze.
Aceste informaţii pe termen lung sunt susţinute de multe alte studii existente, care aduc o contribuţie semnificativă argumentului conform căruia produsele cu risc redus* au potenţialul de a genera o transformare cu impact major.
Reporter: Ce paşi a facut compania în acest an către un viitor mai bun?
Ileana Dumitru: În 2020, BAT şi-a asumat angajamentul global de construire a unui viitor mai bun (A Better Tomorrow), ceea ce înseamnă în primul rând reducerea impactului afacerii noastre asupra sănătăţii, atingerea excelenţei în protejarea mediului, dezvoltarea unui impact social pozitiv şi reiterarea angajamentului pentru politici comerciale corecte şi responsabile.
Ne concentrăm foarte mult pe cercetare în dezvoltarea noilor categorii de produse, pentru a genera rezultate şi dovezi ştiinţifice concrete care permit factorilor decizionali şi consumatorilor să fie informaţi cu privire la rolul şi la impactul acestor produse. Aceasta este realitatea din spatele strategiei de reducere a riscurilor asociate fumatului şi este motivul pentru care această strategie are sens. În prima jumătate a lui 2022, peste 20,4 milioane de consumatori adulţi din întreaga lume au ales noile categorii de produse din portofoliul BAT, cu 2,1 milioane mai mult faţă de 2021. Este un pas major în sprijinirea politicilor de reducere a efectelor asociate fumatului, o tranziţie către alternative cu risc redus* pentru milioane de oameni din întreaga lume.
În plus, sustenabilitatea reprezintă o parte importantă a strategiei noastre de a construi un viitor mai bun (A Better Tomorrow), iar în România ne concentrăm pe dezvoltarea de campanii de informare şi conştientizare prin care partenerii şi consumatorii noştri să adopte un comportament responsabil faţă de mediu şi societate, atât la nivel individual, cât şi comercial.
Este dificil de multe ori să te implici cu aceeaşi energie, să crezi, să construieşti proiecte ale căror rezultate se vor vedea poate peste ani de zile şi pentru generaţii viitoare. Dar ne păstrăm neclintit interesul şi planurile pentru atingerea obiectivelor ambiţioase fixate de Grup şi, în special, pentru propria noastră implicare la nivel individual şi ca echipă. Am crezut întotdeauna în puterea exemplului şi de aceea ne implicăm în toate campaniile pe care le derulăm în aceste domenii. Nu cred în perfecţiune, dar cred cu tărie în consecvenţă, în implicare şi în abilitatea noastră - a companiei, a angajaţilor ei, a partenerilor şi a consumatorilor noştri - de a înţelege nevoia de implicare constantă în proiecte de sustenabilitate şi de a planta azi seminţe pentru un viitor mai bun.
Reporter: Ce proiecte investiţionale aveţi în vedere?
Ileana Dumitru: De 25 de ani în România, BAT este unul dintre primii investitori internaţionali importanţi activi în ţara noastră, un angajator strategic şi un partener pe termen lung al economiei locale. BAT a generat un impact de peste 125 de miliarde de euro în economie până în prezent, iar din această sumă, circa 24 de miliarde de euro reprezintă contribuţia directă la bugetul statului sub formă de taxe, accize şi alte taxe locale.
În ultimii ani am avut investiţii directe estimate la peste 500 de milioane de euro în unitatea noastră de producţie din Ploieşti. Aceasta este a doua cea mai mare unitate de producţie din Europa şi între primele cinci ale grupului la nivel global, iar 60% din produsele fabricii BAT din Ploieşti sunt exportate către zeci de pieţe din întreaga lume.
De asemenea, alături de investiţiile globale în cercetare şi inovare pe care compania le alocă în fiecare an, continuăm să investim în componenta de transformare a afacerii noastre, iar una dintre direcţiile strategice este aceea de digitalizare. Transformarea digitală în BAT înseamnă utilizarea tehnologiei pentru a genera valoare pentru consumatori, parteneri comerciali, angajaţi, investitori şi societate.
Prin activitatea sa susţinută, BAT rămâne un investitor major şi continuă să investească atât direct, cât şi indirect, în economia locală.
Reporter: Mulţumesc!
* Bazat pe dovezile existente şi presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse. Aceste produse nu sunt lipsite de risc şi provoacă dependenţă.
** Conform studiului independent derulat de CIVITTA, 2021
*** Low-Carbon Transition Plan 2022
*** BAT ESG Report 2021