Reporter: Cum a evoluat turismul de wellness şi spa din ţara noastră şi care au fost factorii care au influenţat parcursul pieţei?
Lucia Morariu: Dacă ne referim la anii care au urmat revoluţiei din "89, am putea spune că până în 2014 industria balneo nu a cunoscut o evoluţie spectaculoasă.
Începând cu anul 2014 se observă un reviriment al capacităţii de cazare în staţiuni, explicat pe de-o parte prin investiţiile care au avut ca obiect renovarea şi reabilitarea unor hoteluri deja existente, iar pe de altă parte prin investiţiile care au dus la apariţia şi dezvoltarea unor capacităţi de cazare noi. Băile Felix, Băile Govora, Băile Herculane, Sovata, Băile Olăneşti, Tuşnad, Buziaş, Călimăneşti, Moneasa, Vatra Dornei, Slănic Moldova, Pucioasa, Eforie Nord, Saturn, Mangalia şi nu numai au beneficiat de infuzii de capital, reprezentând exemple pozitive de dezvoltare. În acest context, fluxurile de turişti cazaţi în staţiunile balneare au înregistrat o creştere medie anuală de circa 13% pentru intervalul 2014-2017, şi de peste 20% în anul 2018, odată cu începerea acordării voucherelor de vacanţă în sistemul bugetar.
Efectele investiţiilor în zona staţiunilor balneare se observă foarte bine şi din analiza vânzărilor EXIMTUR pe segmentul balneo-montan din perioada 2014 -2019. Dacă în 2014, sejururile vândute în aceste destinaţii cumulau venituri de 1,27 milioane euro, în 2017 depăşeau deja 5,4 milioane euro, urmând ca în 2018 - 2019, perioada în care mulţi români au beneficiat de tichete de vacanţă, să vorbim de vânzări de 9,8 milioane euro, respectiv peste 14 milioane euro în anul ce abia l-am încheiat.
În toată această perioadă s-a mai putut observa o dezvoltare tot mai accentuată a produselor de tip wellness/spa, a pachetelor pentru prevenţie, a celor antiaging etc., fapt care a generat migrarea sectorului balnear către acest tip de produse turistice. Turiştii au arătat un interes tot mai crescut pentru servicii de calitate în staţiunile balneare (cazare, masă, proceduri, facilităţi, agrement).
EXIMTUR a fost ataşată încă de la începuturile sale de industria balneară. Am crezut întotdeauna în potenţialul acestui sector, de aceea o parte importantă a businessului nostru a fost, este şi va fi legat de valorificarea turismului balnear. În 2018, am primit cu bucurie vestea includerii companiei noastre în OPTBR (Organizaţia Patronatelor din Turismul Balnear Românesc) ca membru asociat, o premieră pentru această organizaţie, care a considerat că EXIMTUR merită această calitate ca agenţie de turism care se ocupă în mod constant de promovarea turismului balnear.
Reporter: Care sunt perspectivele de dezvoltare ale turismului de spa din ţara noastră?
Lucia Morariu: Perspectivele şi oportunităţile sunt uriaşe în acest sector. România deţine circa 30% din potenţialul balnear al Europei, dar este încă departe de valorificarea ideală a acestui potenţial, de redobândirea în plan european şi chiar internaţional a notorietăţii de care s-a bucurat odinioară.
Deşi în majoritatea staţiunilor avem acum unul sau mai multe hoteluri de top, nu este suficient. Noi vindem locurile în aceste hoteluri foarte repede, pentru că cererea este foarte mare. Iar în cazul nostru vorbim de contracte stabile cu aceste unităţi, beneficiem de un număr important de locuri. Este însă realmente o problemă să găseşti locuri în staţiuni precum Băile Felix, Sovata, Herculane, Govora, Covasna sau Balvanyos. Toate sunt solicitate. Oamenii vor să beneficieze tot mai mult de tratamente de wellness, să se bucure de SPA-uri, de tratamente de prevenţie, de proceduri anti stres, înfrumuseţare sau anti îmbătrânire.
Pentru a răspunde cererii interne, dar şi pentru a atrage tot mai mulţi turişti străini în staţiunile balneare, România are nevoie de un plan de acţiune pentru implementarea programelor care există în acest domeniu. Sunt necesare în continuare investiţii pentru dezvoltarea capacităţii de cazare şi îmbunătăţirea serviciilor, pentru modernizarea bazelor de tratament. Statul ar trebui să menţină facilităţile care stimulează investiţiile private în acest sector (precum TVA de 5% şi voucherele de vacanţă), să se preocupe de îmbunătăţirea infrastructurii de transport pentru a facilita accesul la staţiuni, şi, bineînţeles, să implementeze acţiuni de promovare internă şi externă.
Reporter: Putem vorbi de ţara noastră ca destinaţie de wellness?
Lucia Morariu: Resursele naturale balneare cu care este înzestrată România şi know-how-ul recunoscut, cum sunt de exemplu tratamentele Ana Aslan, Gerovital etc., pot face ca ţara noastră să devină o destinaţie de wellness de top. Marea majoritate a staţiunilor pot oferi soluţii terapeutice pentru un spectru larg de afecţiuni, fapt pe care turiştii străini care ajung în staţiunile noastre balneare modernizate îl apreciază. Investiţiile realizate în domeniu, de o calitate similară cu cele din alte ţări, serviciile furnizate în cadrul unităţilor de cazare, procedurile variate de wellness/spa, prevenţie, înfrumuseţare, anti stress, anti aging etc. sunt, de asemenea, foarte apreciate. Un alt punct forte pe care îl au staţiunile noastre este cadrul natural excepţional în care acestea sunt aşezate.
Reporter: Cum a evoluat cererea din partea consumatorilor de tratamente wellness?
Lucia Morariu: La nivel modial, asistăm în ultimii ani la o dezvoltare tot mai accentuată a conceptului de wellness, datorită faptului că a crescut preocuparea generală a oamenilor faţă de starea proprie de sănătate. Oamenii muncesc mai mult, nivelul de stres la care sunt supuşi este în creştere, concediile devin tot mai preţioase. În comparaţie cu turismul medical, axat pe tratare/recuperare, wellness-ul este despre prevenţie. Consumatorii sunt din ce în ce mai deschişi către medicina alternativă, mai atenţi la stilul de viaţă pentru a-şi conserva starea de sănătate.
S-au intensificat astfel cererile din partea consumatorilor pentru vacanţe de relaxare combinate cu tratamente wellness, de preferat şi într-un cadru natural deosebit.
Staţiunile noastre balneare recent modernizate s-au adaptat acestei tendinţe, astfel că, pe lângă programele terapeutice ce ţintesc afecţiuni medicale acute sau cronice, vin în întâmpinarea turiştilor cu programe variate de wellness şi cu centre SPA bine puse la punct. Aceste programe pun accentul pe relaxare, reechilibrare, exerciţii fizice, tratamente de îngrijire, înfrumuseţare, prevenirea îmbătrânirii etc.
Reporter: Cum au evoluat tarifele pachetelor turistice pentru destinaţiile balneo?
Lucia Morariu: În cazul unităţilor de cazare în care s-au realizat investiţii, care dispun în prezent de baze de tratament moderne, de centre SPA generoase, a existat o creştere a tarifelor, direct proporţională cu serviciile de calitate oferite turiştilor. Pachetele turistice pentru destinaţiile balneo sunt concepute de către prestatori astfel încât să satisfacă cele mai exigente pretenţii şi ca atare, tarifele sunt flexibile. La noi în ofertă, clienţii găsesc pachete de la preţuri medii, în locaţii de 3*, până la preţuri mai ridicate aferente unităţilor de 4* şi 5*.
Reporter: A crescut segmentul turismului balnear odată cu introducerea voucherelor de vacanţă?
Lucia Morariu: În 2018, în ansamblul industriei, turismul balnear a fost cel mai dinamic sector ca urmare a acordării voucherelor de vacanţă angajaţilor din sistemul bugetar. Acest sector a înregistrat o creştere a veniturilor cu circa 20-30%. Aşteptăm şi datele industriei pentru 2019, an în care sigur procentele de creştere vor fi şi mai mari.
În cazul nostru, odată cu introducerea tichetelor de vacanţă în sistemul bugetar, cel mai mare interes a fost pentru pachetele din zona balneo. Asta pentru că mulţi dintre cei care au beneficiat de aceste tichete sunt oameni care nu au fost niciodată într-o vacanţă sau au călătorit foarte puţin şi care au vrut să beneficieze şi de tratamente.
Cifra noastră de vânzări pe acest segment a fost mai mare cu 47% în 2019 faţă de anul precedent. Staţiunea Băile Felix a fost preferată de clienţii EXIMTUR, urmată de Băile Herculane, Călimăneşti - Căciulata şi Sovata.
Reporter: În ce proporţie aceste pachete sunt vândute pe vouchere de vacanţă?
Lucia Morariu: Vânzările pentru servicii de călătorie în România au avut o pondere de 30% din totalul încasărilor noastre din 2019, respectiv 33,6 milioane euro. Dintre acestea, un procent de 30%, circa 10 milioane de euro, au fost vânzări contra vouchere de vacanţă.
Reporter: Sunt turişti care caută şi în afară astfel de servicii?
Lucia Morariu: Sunt, însă nu foarte mulţi. Cei care sunt interesaţi să plece în străinătate în staţiuni balneare aleg Ungaria, Austria, Slovenia, Slovacia sau Cehia. În principiu, destinaţii apropiate.
Reporter: În ce măsură este căutată ţara noastră pentru serviciile balneo de către turiştii străini?
Lucia Morariu: În prezent, un procent de numai 10-13% din turiştii care ajung în staţiunile noastre balneare sunt turişti străini. Pentru a creşte acest număr, sunt necesare în continuare invesiţii pentru dezvoltarea şi altor centre balneare, coroborate cu acţiuni coerente şi intense de promovare a turismului balnear românesc.
Prin departamentul nostru de Incoming, cei mai multi turişti străini care vin în România pentru servicii balneare sunt israelieni. Aceştia optează preponderent pentru Băile Felix.
Un segment important de turişti îl reprezintă şi cei din diaspora, în special cei care trăiesc în SUA sau Canada, care vin an de an la tratament. Băile Felix se află şi pentru ei în top, datorită serviciilor foarte bune, hotelurilor renovate, cazării bune, gastronomiei variate, apei termale, posibilităţilor de agrement, şi, nu în ultimul rând, cadrelor medicale foarte bine pregătite.
Reporter: Care sunt principalele provocări pe acest segment?
Lucia Morariu: Ştiu că sunt probleme în zona resursei umane specializate. Sunt staţiuni care sunt deficitare la capitolul medici fizioterapeuţi, trebuie găsite aşadar soluţii pentru atragerea de medici tineri către acest sector. Apoi, este vorba de forţa de muncă insuficientă în zona de ospitalitate, aspect care este valabil la nivelul întregii industrii, nu doar pe segmentul balnear.
Infrastructura mare trebuie şi ea dezvoltată pentru a asigura un acces cât mai facil la staţiuni, aspect foarte important pentru turiştii străini, dar nu numai.
Trebuie continuate investiţiile în staţiuni, atât în bazele de tratament, unităţile de cazare, cât şi în stabilimentele declarate monumente istorice care se află în staţiuni şi în infrastructura specifică turismului din toate localităţile cu potenţial în turismul balnear. Toate acestea, împreună cu o promovare intensă, pot readuce România în topul internaţional al destinaţiilor balneare şi wellness.
Reporter: Vă mulţumesc!