Traficul ilegal cu ţigări a evoluat, în ultimii ani, la frontierele ţării noastre, deoarece traficanţii şi-au dorit un "profit" mare şi rapid pe care l-ar putea obţine din comercializarea "la negru" a ţigărilor, atât pe pieţele de desfacere din România, cât mai ales pe cele din Occident.
Din cazuistica înregistrată la nivelul Poliţiei de Frontieră şi Poliţia Română (IGPF), au fost constatate mai multe modalităţi de acţiune la care recurg traficanţii de ţigarete, astfel:
- traversarea fâşiei verzi (n.r. frontieră terestră) de demarcaţie prin locurile în care aceasta prezintă condiţii de relief greu accesibile mijloacelor auto din dotarea Poliţiei de Frontieră;
- tranzitarea repetată a frontierei în decursul aceleiaşi zile şi revenirea pe teritoriul românesc în posesia unor cantităţi de ţigarete în limita admisă de lege;
- disimularea ţigărilor în autoturisme vechi, modificate sau cu incinte ascunse, pentru limitarea pierderilor în cazul confiscării;
- folosirea serviciilor unor firme de transport internaţional de marfă (pentru introducerea şi transportul ţigărilor de contrabandă pe teritoriul României);
- apelarea la transportatori care efectuează regulat curse externe, atât pe spaţiul ex-sovietic (de provenienţă a produselor), cât şi în statele occidentale (pieţele principale de desfacere a ţigaretelor netimbrate), fiind preferate îndeosebi autocamioanele ce introduc în ţară legume, fructe, combustibili sau şerveţele de hârtie etc (moduri de operare denumite "capac" şi care reprezintă ascunderea ţigaretelor sub alte tipuri de produse);
- distribuirea mărfii în cantităţi mici la cât mai multe unităţi comerciale, îndeosebi în mediul rural, pentru îngreunarea depistării ţigaretelor de contrabandă de către reprezentanţii instituţiilor financiar-fiscale;
- introducerea clandestină de ţigări pe teritoriul României dinspre Ucraina şi Republica Moldova cu ajutorul aparatelor de zbor de mici dimensiuni;
- sustragerea mărfurilor, aflate în tranzit vamal în România, având ca destinaţie ţări din Uniunea Europeană şi valorificarea ilegală de cantităţi mari de ţigări netimbrate, cu mult peste uzul personal, pe bază de documente de vânzare false de către reprezentanţii societăţilor comerciale care au ca obiect de activitate vânzarea de bunuri în regim duty-free;
- trecerea ilegală a frontierei de stat prin transbordarea mărfurilor de contrabandă peste râul Prut cu ajutorul unor bărci sau a altor sisteme improvizate.
Din evaluarea datelor şi informaţiilor deţinute a rezultat faptul că la introducerea frauduloasă a ţigărilor de contrabandă sunt folosite toate tipurile de mijloace de transport, 90% dintre acestea fiind autoturisme. Un alt aspect important reliefat de capturile realizate în zona montană la frontiera cu Ucraina îl reprezintă folosirea căruţelor pentru transportarea ţigărilor de contrabandă peste frontiera verde (n.r. terestră) şi a bărcilor la frontiera albastră (traversată de apă), în principal cu Serbia.