Comisia Europeană a avut o abordare "nefirească" în cazul contractului cu Ford de privatizare a societăţii Automobile Craiova, a declarat ieri, la o conferinţă despre industria auto, premierul Călin Popescu Tăriceanu. "În momentul în care am început discuţiile cu Ford pentru încheierea acordului de privatizare, noi am convenit de la început cu partenerii noştri că vrem să facem un proiect industrial şi nu unul oarecare. Când dosarul s-a dus la Comisia Europeană am avut surpriza să ni se spună că, prin modul în care am alcătuit caietul de sarcini, am pus condiţii care distorsionează şi piaţa, pentru că poate am fi putut obţine un preţ mai bun pe vânzarea fabricii de la Craiova fără a pune condiţii referitoare la profilul de activitate sau la păstrarea numărului de salariaţi", a spus şeful Executivului.
Premierul a apreciat că, în condiţiile în care toţi liderii politici europeni au în vedere "growth and jobs" - stimularea creşterii economice şi crearea de noi locuri de muncă, abordarea CE a fost una nefirească, executivul european susţinând că statul român ar fi putut câştiga mai mult dacă nu ar fi pus condiţia menţinerii profilului fabricii şi a locurilor de muncă.
"Comisia Europeană a spus că dacă l-am fi vândut pentru un proiect imobiliar, s-ar putea să fi câştigat mai mult. Sigur că da, s-ar fi putut să câştigăm mai mult, dar nu mă interesează. Eu, ca prim-ministru, am responsabilitatea să ajut această economie cu proiecte viabile pe termen lung care să genereze creştere economică şi locuri de muncă, şi nu o dată, într-un an, şi în 2008, şi în 2009, şi în 2010, şi de aceea mi s-a părut extrem de nefirească această abordare din partea Comisiei", a afirmat premierul, citat de Agerpres.
El a adăugat că va fi întotdeauna "un adept a proiectelor economice de anvergură, serioase, şi nu a speculaţiilor de tip imobiliar". "Sigur că şi proiectele imobiliare au locul lor, dar vreau ca România să fie capabilă să îşi reclădească o bază industrială solidă", a mai spus Tăriceanu.
Comisia Europeană a verificat, în urmă cu un an, în ceea ce priveşte privatizarea Automobile Craiova, două posibile forme de ajutor de stat - un ajutor de stat regional, realizat prin angajamentul de a face cheltuieli din bugetul de stat pentru dezvoltarea unor şcoli pentru pregătirea în construcţii de maşini, de la şcoli de ucenici până la cele de maiştri şi ingineri, respectiv un ajutor de stat, naţional. La începutul acestui an, CE a solicitat autorităţilor române returnarea unui ajutor de stat ilegal, în valoare de 27 milioane de euro, acordat Ford la privatizarea societăţii craiovene. Compania a returnat ajutorul în luna iunie a acestui an. Anul trecut, Ford Europe, divizia europeană a celui de-al treilea mare producător mondial de autovehicule, a cumpărat de la statul român, reprezentat de AVAS, 72,4 la sută din acţiunile Automobile Craiova pentru 57 de milioane de euro. Americanii de la Ford s-au angajat să dubleze numărul angajaţilor de la Craiova, de la 3.900 în prezent la 7.000 - 9.000 de persoane şi să investească un miliard de euro în România până în 2011. Oficialii Ford au anunţat că 90 la sută dintre maşinile produse la uzina de la Craiova vor fi exportate.