TARIFUL RCA, ÎNGHEŢAT ŞASE LUNI Transportatorii rutieri nu renunţă la proteste

ANDREI STAN
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări #Transporturi / 14 septembrie 2016

Transportatorii rutieri nu renunţă la proteste

Aceştia solicită îngheţarea tarifelor RCA la valorile medii actuale ale daunelor, nu la cele viitoare

Senatul a adoptat, ieri, legea RCA

---------

Actualizare 21:49 Guvernul plafonează tarifele RCA pe o perioadă de 6 luni, la un nivel ce va fi stabilit de ASF

Guvernul a aprobat astăzi, prin ordonanţă de urgenţă, cadrul normativ care să ducă la rezolvarea problemelor semnalate pe piaţa asigurărilor RCA.

Actul normativ permite stabilirea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), pe o perioadă de şase luni, a unui tarif RCA de referinţă aplicat atât persoanelor fizice, cât şi juridice, se arată într-un comunicat al Executivului.

Guvernul precizează: "Această Ordonanţă a fost dată având în vedere împrejurările excepţionale manifestate prin dezechilibru major între cerere şi ofertă, respectiv disfuncţionalitatea evidentă a pieţei asigurărilor obligatorii auto din România.Astfel, Guvernul României împreună cu Consiliul Concurenţei au considerat necesară instituirea unui mecanism de control al pieţei asigurărilor obligatorii auto din România, manifestat în prima etapă, prin stabilirea de către ASF a unor tarife de plafonare aferente primelor RCA".

Premierul Dacian Cioloş a explicat: "Vrem, prin această Ordonanţă de Urgenţă, să asigurăm cadrul juridic, clar definit, pentru ca această problemă să poată să fie rezolvată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, care are această responsabilitate".

Ordonanţa de Urgenţă privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule ţine cont de directivele europene în materie, de experienţa altor state membre în ceea ce priveşte reglementarea acestei asigurări, precum şi de propunerile formulate de asociaţiile profesionale şi patronale ale asigurătorilor şi transportatorilor auto, precizează Guvernul.

Potrivit actului normativ, în calculul tarifului de primă, asigurătorii RCA vor folosi criterii de risc, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie şi alte instrumente de ajustare a tarifelor elaborate de ASF. În cazul în care asigurătorii RCA vor dori să introducă şi alti indicatori de evaluare a riscului, aceştia o pot face cu respectarea reglementariilor în vigoare.

"Autoritatea de Supraveghere Financiară va stabili tarife de primă maxime în cel mult 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a prezentei Ordonanţe de Urgenţă. Ulterior perioadei în care tariful de primă va fi plafonat, Autoritatea de Supraveghere va calcula un tarif de referinţă pe baza daunei medii pentru fiecare categorie de vehicul, a plăţilor de daune achitate de către asigurători şi raportate la frecvenţa producerii evenimentelor pe respectiva categorie de vehicule", se mai arată în comunicat.

ASF va publica tarifele de referinţă, dauna medie şi frecvenţa statistică a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule. Totodată, pentru a asigura premisele unei pieţe funcţionale, ASF va realiza o analiză a efectelor acestor măsuri în piaţa asigurărilor RCA şi va întocmi un raport ce va fi înaintat Consiliului Concurenţei.

Potrivit Ordonanţei, contractul RCA se încheie pe o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului şi poate fi suspendat la cererea asiguratului pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului sau pe perioada imobilizării vehiculului.

Executivul mai arată: "Pentru o mai mare transparenţă, asigurătorul RCA are obligaţia să notifice asiguraţii, la solicitarea acestora, în ceea ce priveşte modul de calcul al primei de asigurare. Pot fi cerute informaţii despre modalitatea de stabilire a primei, datele statistice în baza cărora este stabilită aceasta sau raportul actuarial care stă la baza determinării tarifului de primă. Totodată, asigurătorul RCA are obligaţia deschiderii dosarului de daună la data înregistrării avizării de daună".

(S.A.)

-----------

Actualizare 21:20 Alina Gorghiu: "Ordonanţa privind RCA, o regândire a întregii pieţe de asigurări"

Ordonanţa privind RCA adoptată de Guvern reprezintă o regândire a întregii pieţe de asigurări şi nu doar o soluţie imediată, a scris copreşedintele PNL Alina Gorghiu pe pagina de Facebook.

"Şase luni de respiro pentru RCA, aşa cum a stabilit Guvernul azi, înseamnă o gură de oxigen pentru toată lumea, şoferi sau transportatori. Acest act normativ nu înseamnă doar o soluţie imediată de stins focul ci o regândire a întregii pieţe de asigurări. Dacă vor cădea şi capete, cum e cazul domnului Negriţoiu, asta înseamnă, de fapt, responsabilizare publică. Sunt convinsă că ar fi păţit la fel şi dacă era în continuare în conducerea unei corporaţii. O asemenea situaţie ca cea legată de RCA, care trenează de atâta timp fără a se avea interesul găsirii unei soluţii decât în al 12-lea ceas, trebuie să tragă după sine şi asumarea unei răspunderi", a spus Slina Gorghiu.

Ea a precizat că OUG mai prevede că în şase luni trebuie să fie pus la punct un sistem de control şi de urmărire a preţului RCA de către ASF. "Aşteptăm să vedem cu toţii textul", a încheiat Gorghiu.

(G.F.)

------------

Actualizare 20:20 UNSAR: Plafonarea şi îngheţarea preţului poliţelor RCA vor adânci criza actuală

Adoptarea unei ordonanţe de urgenţă care prevede plafonarea şi îngheţarea preţurilor la poliţele RCA pe o perioadă de şase luni va avea ca efect maximizarea profitului transportatorilor, în timp ce companiile de asigurări vor fi forţate să vândă la preţuri care le vor adânci pierderile pe segmentul de asigurări RCA, susţine Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).

"Presiunile constante pe care transportatorii le fac asupra Guvernului şi Parlamentului au ca efect activarea Guvernului pentru adoptarea unei ordonanţe de urgenţă care prevede plafonarea şi îngheţarea preţului poliţelor RCA pe o perioadă de şase luni. UNSAR consideră că, prin adoptarea acestei ordonanţe de urgenţă, transportatorii îşi vor maximiza profitul, în timp ce companiile de asigurări vor fi forţate să vândă la preţuri care vor adânci pierderile asigurătorilor pe segmentul de asigurări RCA", precizează UNSAR, într-un comunicat de presă.

Potrivit sursei citate, dacă preţurile impuse vor fi cele cerute de transportatori, de sub 5.000 de lei pe camion, această măsură va conduce la prăbuşirea pieţei, ajungându-se la o situaţie similară cu cea din trecutul recent, când, din cauza practicării preţurilor de dumping solicitate în prezent de transportatori, unele companii de asigurari au intrat în faliment.

"Având în vedere toate aspectele semnalate mai sus, UNSAR se aşteaptă ca, lucrând împreună cu autorităţile şi transportatorii, să găsească cu aceeaşi rapiditate soluţii şi pentru diminuarea daunalităţii pe segmentul lor. Considerăm că numărul din ce în ce mai mare de accidente grave produse de transportatori, care au drept rezultat, de cele mai multe ori, vătămări corporale şi pierderi de vieţi reprezintă o criza reală. Reducerea numărului accidentelor de circulaţie, în special a celor cu victime, poate influenţa în mod pozitiv preţul poliţelor, spre deosebire de aplicarea unor măsuri care contravin principiilor unei economii libere, de piaţă", spune UNSAR.

Potrivit reprezentanţilor asigurătorilor, îngheţarea preţului poliţelor RCA încalcă normele europene în vigoare. Astfel, Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare (Solvabilitate II) precizează clar faptul că 'statele membre nu menţin şi nu introduc notificarea prealabilă sau aprobarea majorărilor de tarife propuse, decât ca element al unui sistem general de control al preţurilor'.

"România nu are un sistem general de control al preţurilor, cu atât mai mult un cadru care să se refere strict la piaţa de asigurări. Aşadar, o prevedere imperativă dintr-o directivă europeană, la care legislaţia internă ar trebui să se conformeze, este încălcată de România prin măsura luată astăzi. Trebuie subliniat faptul că sunt create premisele ca România să fie sancţionată pentru încălcarea legislaţiei comunitare", atrage atenţia UNSAR.

(G.F.)

--------

Actualizare 17:57 Guvernul a adoptat ordonanţa privind tarifele RCA

Cabinetul condus de Dacian Cioloş a adoptat astăzi ordonanţa de urgenţă privind tarifele la poliţele RCA, prin care a fost introdus un tarif de referinţă, iar preţul asigurării a fost îngheţat pentru şase luni, a anunţat Liviu Iolu, purtătorul de cuvânt al Guvernului, într-o conferinţă de presă.

"În acest moment ordonanţa a fost adoptată în Guvern. Va fi publicată în această seară. Transportatorii o pot vedea. Va fi publicată tocmai pentru a putea fi consultată de transportatorii care mai au dubii. Textul ordonanţei va putea fi văzut în această seară de către transportatori", a spus Iolu, la Palatul Victoria.

Acesta a precizat că ordonanţa cuprinde elementele agreate în discuţiile cu transportatorii, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi Consiliul Concurenţei.

Potrivit purtătorului de cuvânt al Guvernului, ordonanţa adoptată de Guvern va fi publicată pe site-ul Ministerului de Finanţe, ţinând cont că pentru publicarea în monitor e o procedură care poate dura câteva ore.

"Noi încercăm acum în seara asta să avem textul ordonanţei pe site-ul Ministerului de Finanţe tocmai pentru ca transportatorii să observe dacă ceea ce s-a discutat dimineaţă împreună cu reprezentanţii Guvernului, ai ASF şi ai Consiliului Concurenţei se regăseşte în textul ordonanţei adoptate", a spus Liviu Iolu.

(S.A.)

----------

Actualizare 17:33 Daniel Oajdea: "Guvernul mimează rezolvarea problemei tarifelor RCA"

Decizia Guvernului de a îngheţa preţurile primelor de asigurare pe o perioadă de şase luni nu rezolvă problema tarifelor poliţelor RCA decât pentru o perioadă relativ scurtă, consideră deputatul neafiliat Daniel Oajdea.

Acesta precizează, într-un comunicat trimis redacţiei: "Deşi rolul Autorităţii de Supraveghere Financiară este de a reglementa piaţa financiară, inclusiv pe cea a asigurărilor, vedem că tarifele poliţelor RCA cresc, de la o lună la altă, fără o justificare reală în ceea ce priveşte despăgubirile. Problema tarifelor primelor de asigurare RCA nu este nouă, încă de la începutul acestui an am sesizat această neregulă printr-un proiect de lege care are scopul de a corecta prevederea aberantă prin care A.S.F. este finanţată de către cei pe care-i controlează.(...) Pentru ca A.S.F. să îşi facă datoria, instituţia nu trebuie finanţată în mod direct de către asigurători, având în vedere că în prezent A.S.F. încasează cotă parte din veniturile încasate de asigurători. Menţinând această prevedere, Guvernul îşi asumă practic greşeala de a pune lupul paznic la oi. Este logic pentru oricine analizează lucrurile în mod obiectiv că nu poţi crea un organism care să apere interesele consumatorilor în timp ce acesta este finanţat în mod direct de către cei pe care ar trebui să îi controleze."

Potrivit deputatului, transportatorii ar trebui să sprijine, la rândul lor, această modificare legislativă pentru ca lucrurile să intre în normalitate.

(S.A.)

----------

Actualizare 17:20

Transportatorii rutieri nu renunţă la proteste şi solicită Guvernului ca tarifele RCA să fie îngheţate la valorile medii actuale ale daunelor, nu la cele viitoare, se arată într-un comunicat al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Patronatele din transporturile rutiere (UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002) cere Guvernului ca în textul Ordonanţei de Guvern tarifele RCA să fie îngheţate la valorile medii ale daunelor existente în evidenţele ASF şi nu la nivelul celor care se vor calcula în viitor.

Potrivit comunicatului, Guvernul vrea să îngheţe tarifele RCA la camioane la 18.500 lei, însă patronatele din transporturile rutiere solicită un tarif de 4.907 lei. Acest tarif, de 4.907 lei, reprezintă dauna medie de 18.500 lei la care se adaugă frecvenţa daunei de 15,6%. Rezultă o primă medie tehnică de 2.886 lei, la care se adună cheltuielile administrative, revenind un tarif de 4.907 lei pe an la care toate daunele şi cheltuielile asigurătorilor sunt acoperite.

Transportatorii solicită următoarele tarife:

- 1.050 lei/an, pentru turisme persoane juridice;

- 1.108 lei/an, pentru o autoutilitară până la 3.500 kg;

- 1.633 lei/an, pentru o autoutilitară între 3.500 kg şi 7.500 kg;

- 3.610 lei/an, pentru o autoutilitară între 7.500 kg şi 16.000 kg;

- 4.907 lei/an, pentru autoutilitare peste 16.000 kg;

- 2.129 lei/an, pentru autobuze transport persoane.

UNTRR reaminteşte că RCA este obligatoriu şi că metoda de calcul RCA trebuie să fie transparentă şi publică! Potrivit transportatorilor, în ţara noastră sunt înmatriculate 180.000 de vehicule de transport marfă şi pasageri şi 6 milioane de autoturisme.

De asemenea, patronatele din transporturile rutiere cer, în continuare, Parlamentului să îl demită imediat pe actualul Preşedinte ASF, Mişu Negriţoiu, motivând că, în ultimul an, "şi-a dovedit incompetenţa în a conduce piaţa asigurărilor din România".

Reprezentanţii transportatorilor mai susţin că, în 2012, un RCA pentru un camion costa 300 de euro, în 2013 poliţa a ajuns să valoreze 700 de euro, iar tarifele au crescut la 1.000 de euro în 2014, la 3.500 euro la final de 2015 şi la peste 5.000 euro la clasa B0 după iulie 2016.

UNTRR precizează că, în măsura în care Guvernul nu anunţă astăzi valorile la care se vor îngheţa tarifele RCA, transportatorii rutieri vor continua mâine protestele naţionale.

(S.A.)

-----------

Actualizare 16:30 ASF: Soluţiile pentru stabilizarea nivelului primelor RCA nu rezolvă cazurile punctuale, confruntate cu cheltuieli nesustenabile pe termen scurt

Soluţiile pentru stabilizarea nivelului primelor RCA generează mai degrabă efecte pe termen mediu şi lung şi nu rezolvă cazurile extreme, punctuale, confruntate cu cheltuieli nesustenabile pe termen scurt, arată Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), într-un comunicat remis redacţiei.

Autoritatea precizează: "Soluţiile pentru stabilizarea nivelului primelor RCA compatibile cu regimul de piaţă liberă sunt multiple, ţinând atât de aspecte de ordin legislativ, cât şi de supraveghere şi control, de infrastructură şi prelucrarea datelor, de transparenţă şi distribuţie sau de acţiuni de îmbunătăţire a securităţii în trafic a autovehiculelor şi de reducere a frecvenţei accidentelor etc, dar neajunsul este că majoritatea generează mai degrabă efecte pe termen mediu şi lung. Totodată, ele nu rezolvă cazurile extreme, punctuale, confruntate cu cheltuieli nesustenabile pe termen scurt".

ASF pledează pentru soluţii care pot oferi un sprijin "imediat" societăţilor de transport mici şi mijlocii afectate şi care să fie compensate pentru creşterea exagerată a costurilor pe o perioadă limitată. Autoritatea consideră că, în astfel de situaţii, stabilirea tarifului de asigurare RCA pentru transportatori ar putea lua în considerare atât situaţia financiară, cât şi activitatea lunară a transportatorilor la nivel de societate, dar şi la nivelul întregii industrii, prin exploatarea bazelor de date conţinute în Tahograf, cu un impact anual în revizuirea preţurilor poliţelor de asigurare.

Sursa citată precizează: "Stabilitatea activităţii de asigurare, primul obiectiv al activităţii ASF, presupune existenţa resurselor financiare necesare din veniturile de prime brute, pentru acoperirea tuturor cheltuielilor asociate cu poliţele de asigurare, în primul rând plata la timp a tuturor despăgubirilor pentru persoanele terţe vătămate. În termeni tehnici, primele brute încasate trebuie să acopere 100% costurile exprimate prin "rata daunelor combinate", indicator al echilibrului financiar între veniturile şi cheltuielile curente ale fiecărei societăţi de asigurare şi la nivelul pieţei asigurărilor. În septembrie 2014, rata combinată era de 120% (veniturile acopereau numai 80% din cheltuieli), iar unele societăţi vindeau poliţe cu mult sub costurile efective, precum Astra - cu 68% sub costuri (rata combinată 168%), Carpatica cu 20% sub costuri (rata combinată 118%) etc. Costuri neacoperite de-a lungul anilor au condus la pierderi substanţiale sau neplata şi amânarea unui volum substanţial de pagube, ceea ce ulterior au determinat starea de insolvenţă a acestor societăţi şi starea de faliment. În trimestrul I al anului 2016, rata combinată ajunsese deja la 102%, apropiată de echilibrul necesar în piaţă".

Prin Norma 23/2014 s-a prevăzut acoperirea costurilor în totalitate pentru fiecare poliţă în parte (rata combinată 100%), ceea ce a determinat unele reaşezări de primă, prin eliminarea subvenţiilor încrucişate, adaugă ASF. Ulterior această prevedere a fost limitată la clase omogene de asiguraţi sau chiar la portofolii, societăţile de asigurări având libertatea să practice o gamă de poliţe care, per total sau pe segmente, să acopere toate costurile de daună şi alte cheltuieli.

Apărarea drepturilor asiguraţilor cuprinde drepturile rezultate din contractul de asigurare, în principal plata integrală şi la timp a dosarelor de daună. O analiză recent publicată de ASF arată că circa 50% din dosarele de daună nu sunt plătite în termenul de 10 zile de la completarea dosarului, iar o societate nu plăteşte nici în termenul legal de trei luni de la producerea accidentului, evident din lipsa de resurse financiare.

ASF aminteşte că, în vara anului 2015, împreună cu Comisia Europeană şi EIOPA, isntituţia a publicat rezultatele unui audit al bilanţurilor financiare la primele 13 societăţi de asigurare (BSR), iar ulterior şi rezultatul auditului celorlalte societăţi din piaţă, din care reiese un capital negativ de circa două miliarde lei pentru doar 3 societăţi de asigurare (Astra, Carpatica şi Euroins). Numai Euroins s-a capitalizat cu cca 300 milioane lei, celelelate două, cu deficitele cele mai mari ( 1 miliard şi respectiv 600 milioane) şi cu portofolii importante, au intrat în faliment.

ASF arată: "Impactul acestor reaşezări pe piaţa RCA a produs mutaţii semnificative şi în cazul categoriilor de prime pentru vehiculele de transport, mai ales cele cu trafic internaţional, unde se plătesc şi cele mai mari despăgubiri (cca 50% din daunele totale). Astfel, în luna iulie, dintr-un număr total de 12.035 de poliţe pentru transportatori, numai cca 1.500 sunt sub 5.000, dar 406 poliţe sunt peste 20.000 lei (ajungând chiar la 49.660). Peste 50% din prime sunt intre 5.000 - 12.000 lei".

Autoritatea mai susţine că acţiunile de supraveghere întreprinse în cursul semestrului 2016 - controale inopinate, controale periodice şi permanente, monitorizarea şi analiza lunară a evoluţiilor acestor categorii de asiguraţi, întâlniri şi presiuni permanente pe asigurători pentru plafonări voluntare - au condus la realizarea "numai parţială" a obiectivului de plafonare a creşterii primelor (52,73% creşterea agregată), dar nu a putut să atenueze dispersia foarte largă a tarifelor şi mutaţiile în clasele superioare de primă. "Aceasta este de natură să afecteze unele societăţi de transporturi, mai ales cele mici şi mijlocii, şi unele categorii de vehicule, cu deosebire pentru transportul de călători şi transportul internaţional", se mai arată în comunicatul citat.

ASF propune, astfel, câteva măsuri suplimentare pentru redresarea dezechilibrelor manifestate la nivelul pieţei RCA, cu precădere în ceea ce priveşte tarifele poliţelor pentru segmentul de transport:

- Adoptarea legii RCA, care să ofere posibilităţi de intervenţie administrativă;

- Reorganizarea Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) care să aducă un cadru instiţutional pentru construirea unei baze de date complete, pentru prelucrarea datelor şi facilitarea accesului la baza de calcul;

- Revizuirea sistemului Bonus/ Malus, astfel încât să reflecte mai bine comportamentul responsabil al asiguraţilor;

- Îmbunătăţirea comportamentului asiguraţilor în trafic, prin educarea şi aplicarea de tehnologii moderne (Black Box, exploatare date Tahograf) cu impact în revizuirea preţului poliţelor de asigurare;

- Constituirea unui Fond temporar de compensare a transportatorilor din segmentul IMM, pentru categoriile de vehicule cele mai afectate de liberalizare;

- Stimularea intrării în piaţă a noi asigurători, inclusiv a societăţilor de asigurări cu capital de stat;

- Constituirea unor structuri de asigurări mutualiste la nivelul societăţilor de transport, cu fonduri private sau mixte;

- Extinderea ariei de cuprindere a Fondului pentru Victimele Străzii (FPVS) ca fond de garantare pentru daune excepţionale.

(S.A.)

-----------

Actualizare 11:35 Patronatele din transporturile rutiere solicită Parlamentului demiterea şefului ASF

Patronatele din transporturile rutiere - UNTRR, COTAR, APTE 2002, FORT, ARTRI, APULUM solicită Parlamentului demiterea cu efect imediat a preşedintelui Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu Negriţoiu, pentru proasta administrare a pieţei asigurărilor din România, se arată într-un comunicat al UNTRR remis redacţiei.

"Tocmai instituţia pe care o conduce - ASF - ne oferă motivele pentru care domnul Mişu Negriţoiu ar trebui demis imediat, după ce în 2016 rata combinată a daunei a scăzut de la 130% la 100%, dar cu toate acestea tarifele RCA pentru transportatorii rutieri, la clasa B0, au crescut de la 3.500 euro în decembrie 2015, la 5.000 de euro în iulie 2016. În al doilea rând, sistemul bonus-malus a devenit complet nefuncţional în mandatul actualului Preşedinte ASF, chiar Autoritatea recunoscând că firmele de asigurări au vândut asigurări RCA la malus M1-M8 la preţ de 5.000 - 8.000 lei faţă de bonus B1-B8 la 16.000 - 20.000 lei. Trebuie ţinut cont că asigurarea RCA este obligatorie şi că metoda de calcul RCA trebuie sa fie transparentă şi publică", se precizează în comunicat.

De asemenea, reprezentanţii transportatorilor rutieri afirmă că şeful ASF a avut o atitudine de ignoranţă la adresa industriei transporturilor rutiere, care înglobează 5% din produsul intern brut şi de care depind peste 500.000 de români, pe care a adus-o aproape de faliment, după ce în urma a zeci de întâlniri cu patronatele din transporturile rutiere nu a luat nicio decizie care să rezolve situaţia actuală.

"Deşi patronatele din transporturile rutiere sunt în discuţii de un an de zile cu ASF, iar în decembrie 2015 au avut loc proteste, domnul Mişu Negriţoiu s-a dovedit incapabil să gestioneze situaţia şi a adâncit criza RCA de la finalul lui 2015. Având în vedere cele de mai sus, cerem Parlamentului României să îl demită imediat pe actualul Preşedinte ASF pentru a aduce în locul acestuia o persoană competentă care să rezolve criza de pe piaţa RCA", subliniază comunicatul citat.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală cu peste 14.000 membri - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

(L.B.)

----------

Actualizare 11:17 Preşedintele Consiliului Concurenţei: "Nu trebuie să ne uităm numai la cât costă RCA, ci şi la ce servicii primesc victimele accidentelor"

Situaţia pieţei RCA din România este, în linii mari, bună, pe termen scurt fiind activată o clauză prin care preţurile poliţelor pot fi îngheţate în următoarele 6 luni, dar nu trebuie să uităm că este foarte important şi ce servicii primesc victimele accidentelor, nu doar cât costă RCA, a declarat, astăzi, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, potrivit unor surse din presă.

"Situaţia în care ne aflăm astăzi arată, în mod paradoxal, că în linii mari suntem pe drumul cel bun. Am văzut, în ultimul an, o intensificare a activităţii reglementatorului. Au existat companii care nu erau capabile să-şi îndeplinească obligaţiile şi atunci sunt scoase de pe piaţă. Noi credem că proiectul de lege este unul bun. Nouă ne-a luat doi ani să analizăm piaţa RCA. Am avut o listă de 8 recomandări, iar în noul proiect de lege RCA au fost preluate cinci puncte. Lucrurile merg în direcţia bună. Pe de altă parte, distorsiunea din piaţă dată de ieşirea a doi actori importanţi, plus o nouă legislaţie, nu poate absorbi şocurile existente, atât de repede. Astfel, ne-am gândit la nişte măsuri temporare ce urmează să fie aplicate", a spus Chiriţoiu.

Potrivit oficialului, Consiliul Concurenţei a activat o clauză specială prin care tarifele la RCA ar urma să fie îngheţate pe următoarele şase luni.

"Am fost de acord cu activarea unei clauze prin care să se îngheţe preţurile la RCA, timp de şase luni. Pe termen mediu, însă, nu trebuie să reglementăm excesiv preţurile. Soluţia ca transportatorii şi cetăţenii români să beneficieze de preţuri RCA bune este ca piaţa să funcţioneze de la sine. Ordonanţa de Urgenţă este un prim pas înainte. Poliţele RCA cresc în România, pentru că avem multe accidente faţă de restul Europei. Trebuie să ne asigurăm să aceste reparaţii şi daune să nu coste foarte mult. Ne preocupă, în egală măsură, ca şi victimele accidentelor să beneficieze de servicii de bună calitate. Trebuie să nu ne uităm numai la cât costă RCA, ci şi la ce servicii primesc victimele accidentelor", a menţionat preşedintele Consiliului Concurenţei, conform aceloraşi surse.

(M.I.)

--------

Actualizare 11:00 Preşedintele ASF: "Situaţia RCA de astăzi este rezultatul condiţiilor preliminare ale acquis-ului comunitar"

Situaţia poliţelor RCA de astăzi este de fapt rezultatul condiţiilor preliminare ale acquis-ului la care România a aderat odată cu intrarea în Uniunea Europeană, a declarat Mişu Negriţoiu, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), potrivit unor surse din presă.

"Situaţia RCA de astăzi este de fapt rezultatul condiţiilor preliminare ale acquis-ului la care România a aderat odată cu aderarea la UE. În 2007, România s-a angajat să liberalizeze piaţa RCA. În mod normal, România ar fi trebuit să aibă un plan de tranziţie a liberalizării tarifelor RCA aşa cum are în adoptarea monedei unice. Acest lucru nu s-a întâmplat. În 2010, poliţele RCA se vindeau cu 50% sub costuri, în 2015 Astra vindea vindea poliţe cu 68% sub costuri. Noi, ca autoritate învestită cu mandat de Parlament, trebuie să supraveghem funcţionarea şi stabilitatea pieţei de asigurări în România", a spus Negriţoiu.

El a precizat că ASF a realizat o evaluare a stabilităţii financiare a societăţilor şi a găsit în bilanţurile financiare ale asigurătorilor un deficit financiar de 2 miliarde de lei, conform aceloraşi surse.

(M.I.)

--------

Actualizare 10:40 Premierul Dacian Cioloş a confirmat că tariful RCA va fi îngheţat pentru şase luni

El a precizat că ASF trebuie să vină în termen de 30 de zile cu un preţ de referinţă, stabilit pe baza unui calcul al preţului mediu, care să fie valabil în următoarele şase luni, potrivit Digi24.ro.

"Pentru a rezolva problema pe termen scurt şi pentru a da timp instituţiilor responsabile să implementeze acest nou cadru normativ, la propunerea transportatorilor şi după consultări cu Consiliul Concurenţei, vom veni în acest proiect de ordonanţă şi cu propunerea de a îngheţa preţurile primelor de asigurări obligatorii pentru o perioadă de 6 luni. Pe baza ordonanţei, în termen de 30 de zile, ASF va trebui să vină cu un calcul al costului mediu pentru diferitele categorii de asigurări, care să fie preţul de referinţă pentru asigurări pe următoarele şase luni, preţul de referinţă la nivelul căruia să fie îngheţat nivelul preţului pe care îl vor plăti asiguratorii, în ideea ca în aceste şase luni să avem tot acest sistem de urmărire a preţurilor pus la punct, cu aceste calcule ale preţului de referinţă, care să fie făcute publice şi care să constituie, într-adevăr, o referinţă pentru cei care fac asigurări, dar şi pentru clienţi", a declarat Cioloş, la începutul şedinţei de Guvern, potrivit unor surse din presă.

Premierul s-a arătat încrezător că, prin adoptarea ordonanţei în şedinţa de astăzi, transportatorii vor renunţa la proteste.

"Sperăm ca prin acest proiect de ordonanţă de urgenţă să putem clarifica practic tot ceea ce a rămas în suspans în aceste ultimele luni şi ceea ce a dus la măsura supremă pe care transportatorii au decis să o asume, şi anume protestul. Sperăm ca prin acest proiect de ordonanţă să evităm protestele, pe de o parte, şi, pe de altă parte, să creăm cadrul normativ imediat pentru ca aceste probleme să fie rezolvate atât pe termen scurt prin această plafonare-îngheţare a preţurilor de referinţă, dar şi pe termen mediu, pe termen lung dând un nou cadru normativ care să asigure mai multă claritate, mai multă transparenţă şi mai multă echitate în modul în care se calculează aceste prime care sunt obligatorii", a precizat Cioloş, conform aceloraşi surse.

(L.B.)

--------

Actualizare 09:50 Tariful RCA, îngheţat şase luni

Reprezentanţii transportatorilor au ieşit de la discuţiile cu reprezentanţii Guvernului şi ai consiliului Concurenţei. Aceştia au anunţat că protestul programat pentru mâine ar putea fi amânat şi că tarifele la RCA ar putea fi îngheţate şase luni, potrivit Digi24.ro.

De asemenea, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) i-a cerut demisia de onoare a şefului ASF, Mişu Negruţoiu.

Deocamdată este neclar dacă transportatorii vor mai protesta mâine, unde erau aşteptate 5.000 de TIR-uri în faţa Guvernului.

Însă, în urma discuţiilor, cele trei părţi au ajuns la o concluzie: tariful RCA va fi suspendat pe o perioadă de şase luni, cu posibilitatea de prelungire.

Reprezentanţii transportatorilor au cerut să fie păstrate şi măsurile prevăzute în ordonanţa de urgenţă pregătită de Guvern.

OUG prevede stabilirea unui preţ de referinţă pentru tariful RCA, la care să se adauge sistemul bonus malus.

De asemenea, să fie posibilă utilizarea propriului RCA în cazul unui accident, nu cel al persoanei vinovate, iar mai apoi firmele de asigurare să se înţeleagă între ele.

În plus, să fie posibilă suspendarea contractului Rca dacă şoferul nu foloseşte maşina o anumită perioadă.

(L.B.)

----------

Protestul transportatorilor programat pentru mâine, în Capitală, va fi amânat, dacă în proiectul de Ordonanţă de Urgenţă referitor la poliţele RCA va fi introdus, astăzi, un tarif de referinţă de către Executiv, cu aprobarea Consiliului Concurenţei, au anunţat ieri, într-o conferinţă de presă, reprezentanţii patronatelor din transporturi.

Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Trans-portatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a declarat: "Dacă această Ordonanţă de Urgenţă va avea cuprins tariful de referinţă cum îl vom discuta şi îl vom agrea cu domnii vicepremieri şi împreună cu Consiliul Concurenţei nu cred că va mai avea loc protestul. Nu vom renunţa la protest, îl vom amâna dacă mâine (astăzi, n.r.) va apărea acest tarif de referinţă aşa cum l-am creionat şi l-am trimis şi la Guvern astăzi (ieri, n.r.)".

Ştefănescu a precizat că, în Capitală, vor participa joi, la protest, în jur de 5.000 de vehicule, în timp ce, în toată ţara, vor fi 100.000 de maşini.

Acesta a explicat: " În urma discuţiei de azi (ieri, n.r.), am ajuns la concluzia cu autorităţile că vor trece în OUG tariful de referinţă, aşa cum l-am gândit şi l-am trimis la Senat. Mâine (astăzi, n.r.) ne întâlnim la 8.00 pentru o ultimă rundă de negocieri cu Guvernul, la care participă şi Consiliul Concurenţei. În condiţiile în care mâine (astăzi, n.r.), la 10.00, în OUG va apărea tariful de referinţă, atunci putem purta alte discuţii. Dacă nu, ne continuăm protestul pe 15 (septembrie, n.r.). Suntem pregătiţi în peste 20 de oraşe din ţară unde am depus cereri de protest, inclusiv în Bucureşti. În Bucureşti ne-a fost aprobat un număr de 5.000 de autovehicule, cu toate că noi am cerut 20.000 la acele două puncte, Guvern şi Parlament. Ni s-a aprobat numai la Guvernul României. În toată ţara vor fi 100.000 de maşini".

Reprezentanţii transportatorilor au discutat, ieri, timp o oră la sediul Guvernului cu cei doi vicepremieri, însă oficialii nu au fost de acord şi cu îngheţarea preţului RCA pentru cel puţin şase luni.

Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), a precizat că patronatele din domeniu vor discuta şi astăzi cu reprezentanţii Guvernului despre forma pe care trebuie să o ia în ordonanţă articolul privind tariful de referinţă.

Hagiu a spus: "Am sperat că Ordonanţa de Urgenţă va cuprinde acest nou principiu şi această modificare, amendamente pe care le-am făcut legate de tariful de referinţă. Astăzi (ieri, n.r.), la întâlnirea pe care am avut-o dimineaţă cu domnul vicepremier Dâncu şi cu domnul Borc, în urma discuţiilor s-a concluzionat că mâine (astăzi, n.r.) la ora 8:00 să ne întâlnim la Guvern cu Consiliul Concurenţei pentru a discuta forma pe care trebuie să o ia în Ordonanţa de Urgenţă articolul privind tariful de referinţă. Totodată, punctul principal pe care l-am solicitat astăzi (ieri, n.r.) la care Guvernul nu are soluţie este legat de îngheţarea tarifelor la nivelul celor prezentate în raportul Milliman".

Reprezentanţii transportatorilor au mai afirmat că protestul de joi reprezintă ultima soluţie după epuizarea tuturor căilor de atac şi au susţinut că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) trebuie să îşi asume res-ponsabilitatea pentru "dezastrul" din piaţa de asigurări. Potrivit acestora, Comisia de Buget-Finanţe a "păstorit" lipsa de intervenţie a ASF-ului, iar Senatul avea datoria să îl destituie pe preşedintele instituţiei, Mişu Negriţoiu, care trebuia să joace rolul unui arbitru pe piaţa de asigurări.

Ministerul Finanţelor a lansat un proiect de ordonanţă de urgenţă privind RCA, în condiţiile în care şi la Senat a fost depus un astfel de proiect.

Patronatele din transporturile rutiere (UNTRR, COTAR, APTE 2002, FORT, ARTRI, APULUM) au solicitat Guvernului, duminică, să intervină prin Ordonanţă de Urgenţă şi să îngheţe tarifele RCA la valorile medii din raportul Milliman, conform cu propunerile transportatorilor trimise Executivului în 3 august.

Transportatorii au precizat, într-un comunicat de presă al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR): "'Actuala Ordonanţă de Urgenţă, publicată pe site-ul Ministerului de Finanţe, este doar generală şi nu limitează tarifele RCA, transportatorii rutieri fiind nemulţumiţi de forma acesteia, urmând ca, în data de 15 septembrie 2016, să se organizeze un protest naţional împotriva creşterii tarifelor RCA. Guvernul poate limita tarifele RCA conform Legii Concurenţei 21/1996, modificată şi completată în 2016, iar Consiliul Concurenţei investighează de 2 ani piaţa asigurărilor din România împotriva unor practici neconcurenţiale, practici care au fost dovedite în raportul Milliman, întocmit la cererea ASF şi trimis către Parlament".

Potrivit reprezentanţilor transportatorilor, sistemul bonus-malus nu funcţionează, tarifele RCA au crescut de două-trei ori, iar acordarea bonusului de către firmele de asigurare nu mai îndeplineşte scopul pentru care a fost creat, încălcându-se Norma nr. 23/2014.

"Transportatorii rutieri nu ar trebui să se lase păcăliţi de Guvern, asigurători sau de alte persoane bine intenţionate! Fără un tarif RCA îngheţat la valori clare nu se va întâmpla nimic. În România astăzi la RCA, bonus egal amendare, iar malus egal exterminare.(...) Având în vedere că piaţa asigurărilor a crescut semnificativ, solicităm parlamentului reînfiinţarea unei autorităţi dedicate asigurărilor - Consiliul De Supraveghere a Asigurărilor având în vedere că asigurările nu sunt tratate cu atenţia cuvenită de ASF!", a mai transmis UNTRR, în comunicatul de duminică.

Senatul României a adoptat, ieri, propunerea de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule. Plenul a aprobat raportul de admitere cu amendamente întocmit de Comisia pentru buget cu 73 de voturi "pentru", opt voturi "împotrivă" şi 13 abţineri, potrivit Agerpres.

Propunerea de lege a fost iniţiată de senatorii PSD Viorel Arcaş, Leonardo Badea, Marius Bota, Eugen Teodorovici şi senatorul UDMR Vegh Alexandru, are un caracter ordinar, iar Senatul a adoptat-o, în calitate de primă Cameră sesizată, cu 74 de voturi "pentru", cinci voturi "împotrivă" şi opt abţineri.

Modificările aduse legii RCA vizează, în primul rând, stabilirea clară a unor criterii pe baza cărora să fie calculat tariful de referinţă al RCA. Sarcina stabilirii tarifului de referinţă pentru RCA revine ASF, iar toate firmele asiguratoare sunt nevoite să îl respecte.

Alte prevederi stipulează că vârsta nu va mai fi un criteriu în stabilirea preţului contractului RCS, că numai cei care părăsesc teritoriul României sunt obligaţi să plătească cartea verde şi că asigurarea RCA poate fi făcută în rate sau pentru o perioadă mai mică de timp (între o lună şi trei luni).

De asemenea, a fost avansată şi propunerea ca service-ul care refuză repararea unei maşini asigurate să i se retragă licenţa, iar asiguratorii care nu vor plăti în termenul legal vor avea de suferit, inclusiv prin posibilitatea de a-şi pierde licenţa.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Bravo transportatorilor pentru demers, sper sa gaseasca sprijin la parlament pentru cererile lor.

    Din punctul meu de vedere trebuie facuta o comparatie cu tarifele RCA la nivelul UE si conditiile care sunt stipulate in acele contracte.

    Inghetat pana trec alegerile si iarna. Trebuia scazut, nu inghetat. 

    Premierul Dacian Cioloş a confirmat că tariful RCA va fi îngheţat pentru şase luni.

    Daca spune ceva Ciolos, ingheata si apele. 

    Scapati orele de varf din orase, trebuia 07-17.

    Sunt curios daca intrati cu Tirul in marile orase daca nu luati masini mici scrieti Rrotest Rca Tir si tineti circulatia la 30. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb