To Schengen or not to Schengen...!

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial / 4 septembrie 2015

Cornel Codiţă

Ce se alege de Europa unită, de legile ei fondatoare, atunci cînd realitatea, politică, socială, nu doar a deviat, ci s-a mutat pur şi simplu într-un alt vad al Istoriei?

Privite din perspectiva vremurilor de astăzi, zilele lui iunie 1985, cînd Belgia, Franţa, Germania Federală, Luxemburg şi Olanda îşi puneau semnătura oficială pe actul Acordului de la Schengen par rupte dintr-o lume idilică. Libera circulaţie a persoanelor în spaţiul european promitea să genereze, cu adevărat, un alt viitor pentru Bătrînul Continent, decît cel pe care-l cunoscuse în tumultosul său trecut. Sub semnul şi autoritatea angajamentelor internaţionale şi ale legilor interne, ale statelor care constituie şi astăzi nucleul dur al Marelui Proiect, fusese pusă piatra de temelie a unui nou segment al construcţiei. În 1990 se adaugă Convenţia Schengen, un fel de act adiţional la Tratatul iniţial, prin care căpăta contur, bine definit, un spaţiu de peste 4 milioane de kilometri pătraţi, adăpostind circa 400 de milioane de oameni, extins peste frontierele a 26 de state, ca entitate juridică în care libera circulaţie a persoanelor devenea un drept gestionat unitar, după proceduri şi reguli comune. In 1999, întreaga ţesătură de reglementări şi legi, generată de "Proiectul Schengen", devenea parte integrantă a legislaţiei europene, desăvîrşind solidificarea "spaţiului european comun". În fapt, un uriaş pas înainte spre constituirea "Statelor Unite ale Europei"! În mod evident, libera circulaţie a persoanelor în spaţiul unificat al Europei însemna nu doar împlinirea unor aspiraţii umaniste şi punerea în operă la scară continentală a unuia dintre drepturile fundamentale proclamate de Declaraţia Universală, ci şi accelerarea unor mobilităţi care serveau direct nevoile de flexibilizare a pieţelor muncii, din spaţiul european, crearea de oportunităţi noi pentru dezvoltarea altor segmente economice, de la turism, la reţelele multinaţionale ale marilor producători, ori retaileri de bunuri şi servicii din Europa. Irlanda şi Marea Britanie sunt singurele state care, de bună voie, au ales să rămînă în afara spaţiului Schengen. La polul opus, statele din fosta Europă de Est, integrate construcţiei europene după 1989, s-au bătut să ajungă cît mai repede la standardele convenţiilor Schengen, pentru a evita statutul de "membri de mîna a doua" ai Uniunii Europe. Doar România şi Bulgaria sunt ţinute şi astăzi la poartă, din raţiuni care au prea puţin de a face cu politicile europene, ori cu logica construcţiei instituţionale a UE.....dar despre această latură a subiectului....în alt episod! Ceea ce ne interesează, acum, este: ce se va alege de acest pilon de rezistenţă al construcţiei europene sub presiunea corozivă, destabilizatoare, a proceselor politice, dintre care emigraţia clandestină ori criza acută a refugiaţilor, pe care o vedem derulîndu-se astăzi sub lupa media, reprezintă doar părţi ale problemei?

Situaţia în care se găseşte astăzi Europa, din perspectiva posibilităţii de a gestiona un spaţiu comun, extins, al liberei circulaţii a personelor seamănă mult cu celebra problemă a trasării aleilor prin zonele verzi ale unei suburbii nou construite: viziunea autoritarist-constructivistă spune că aleile trebuie trasate înainte de sosirea locuitorilor, după criterii de funcţionalitate, eficienţă a deplasării şi alte considerente raţionale care pot fi grupate non-contradictoriu; viziunea liberalist-naturalistă spune că locuitorii trebuie lăsaţi să umble de capul lor prin spaţiul respectiv, o perioadă, după care se va vedea cu uşurinţă pe unde se formează cărările cele mai bătătorite; acelea trebuie asfaltate şi transformate în alei! În materie de legiferare, exemplul rezumă cele două filosofii ale dreptului care convieţuiesc în spaţiul european, fără să se simtă prea bine împreună, fie vorba între noi: dreptul anglo-saxon, pentru care legiferarea înseamnă asfaltarea aleilor deja bătătorite, şi dreptul "napoleonian", în care legiuitorul "ştie mai bine" cum trebuie să se organizeze realitatea socială, de aceea, îi impune soluţia sa (se presupune pe deplin raţională!!). Este evident că raţiunile care au dus la crearea "Spaţiului Schengen"sunt valabile şi astăzi, după cum vor fi valabile atîta vreme cît proiectul Uniunii Europene nu va fi complet demolat. Ceea ce s-a schimbat şi ameninţă să se schimbe încă şi mai radical într-un viitor tot mai incert este cadrul condiţiilor interne şi internaţionale în care acest proiect se află plasat. Cu siguranţă, niciunul dintre semnatarii acordurilor Schengen nu a avut în vedere libera circulaţie a persoanelor pătrunse ilegal în Europa şi nici libera circulaţie a sute de mii, ba chiar milioane de refugiaţi din zone critice de conflict, aflate în vecinătatea graniţelor europene, ori chiar mult mai departe de ele! Una este ca belgienii, francezii, nemţii şi olandezii "de baştină" să se bucure de posibilitatea de a circula şi desfăşura activităţi pe teritoriul celorlalte state, fără să mai fie nevoie de paşapoarte, de viză şi de controale de frontieră şi alta este ca traficanţii organizaţi de droguri, de mărfuri ori de persoane, de copii, de organe etc să folosească drepturile liberei circulaţii pentru a-şi spori astronomicele cîştiguri ilegale, obţinute pe seama suferinţei şi a dramelor umane pe care le exploatează.

Dacă luciditatea politicienilor Europei nu se va prăbuşi sub presiunea evenimentelor zilei, atunci ei vor trebui să recunoască faptul că nu are nici un sens să te plîngi de "slăbiciunile", ori de "consecinţele perverse" ale acordurilor Schengen, ori să încerci să foloseşti prevederile lor pentru a face faţă unor situaţii pentru care ele nu au fost din capul locului concepute!!! Să lăsăm Schengenul să-şi facă treaba pentru care a fost construit şi pentru care este cît se poate de relevant, ba chiar eficient, şi să recunoaştem că Europa are de rezolvat un set nou şi diferit de probleme, generate de acutizarea migraţiei ilegale şi a traficului criminal de persoane pe teritoriul Europei, de dezvoltarea malignă a unor practici ilegale care pot destabiliza serios spaţiul european, dacă nu le sunt retezate rădăcinile şi nu le sunt sterilizate "organele de reproducere".

Deşi nu-mi plac de loc lozincile europeniste, avem aici un caz clasic în care soluţia problemelor este într-adevăr- nu demolarea a ceea ce s-a construit în Europa, ci lărgirea cadrului european cu noi arii şi politici comune ("mai multă Europa!"). În cazul de faţă, pentru a face faţă unei agende speciale: emigraţia ilegală şi traficul organizat la scară internaţională, intensificat, de persoane.

Opinia Cititorului ( 11 )

Secţiunea de comentarii la articolele domnului Cornel Codiţă este abuzată grav, continuu, de unul şi acelasi cititor, de ani de zile, motiv pentru care, în acord cu autorul, am limitat textul oricărui comentariu la maximum 500 de semne.

  1. ... nu poate fi o uniune lipsita de notiune ... cum o constructie sa fie, cand s-a nascut in utopie ... ce bogatie, ce maretie pe seama altora sa fie ... caci utopia, s-a construit pe saracit, pe razboit, pe "cotropit", la rasarit ... iar azi, cand saricitii si zgarcitii, ei nedoritii, ce sar hotarul, parasind amarul ... amarul lasat, de bombardat!!! ... doamna cea mare se sperie tare, cand e sa vaza ce-a semanat, azi cand e vreme de secerat ...

    1. Utopiile sunt realizabile...si prin urmare necesare...ele ne hranesc spiritul si trupul. Cine spune ca nu sunt realizabile vor sa prezerve status-quo-ul pentru privilegiati.

      Sunt de acord cu autorul ca mai multa Europa este necesara. Deja conceptul de Uniune a fost important pe fiecare continent al lumii si se incearca constructii dupa acest model pentru a omogeniza spatiul mondial din punct de vedere legislativ pentru ca din alte puncte de vedere este mai greu, ma refer la spiritualitate... 

      Cum sa fie mai greu cu spiritualitatea si cultura? din moment ce singura spuneti ca utopiile sunt realizabile si, interesant, necesare.  

      Pentru ca Proiectul european este unul eminamente economic, UE fiind o entitate suis-generis care se bazeaza pe principiile de functionare ale unei multinationale, aspectul cultural si spiritual au ramas cenusaresele integrarii. Exista si un proiect de integrare spirituala,,,baza a unei civilizatii mondiale, credinta bahaí...pentru care pamantul e o singura tara iar noi suntem cetatenii ei..asemenea unei gradini cu multe flori felurite culturile coexista in armonie, fiecare avand frumusetea ei.

    TO, dar mai la codita. 

    Sunt 2 tipuri de oameni. Cei care construiesc si cei care sunt pasivi si nu construiesc. Din cea de-a doua categorie fac parte si cei care obisnuiesc sa darame constructiile facute de altii. Cateodata este bine ca unele constructii sa fie daramate, pentru a construi pe ele alte constructii, mai robuste, mai frumoase, mai eficiente... O Europa unita aduce oamenii mai aproape unii de altii. Pe cei cu raul in suflet ii inraieste, dar pe cei cu binele in suflet ii apropie. Ura rasiala dispare,...

    1. Podul de piatra s-a daramat,  

      Au venit altii si ni l-au luat. 

      Vom face altul, cu susu'n jos 

      Unul mai altfel si mai pompos..... 

      Apropos: Codita este un constructor su un pasiv? 

      "Parsiv" 

    datroita ideologiei nepotrivite proiectul arata cum arata azi. Neoliberalismul incetatenit este motorul integrarii europene..altul ar trebui sa fie motorul..de alta teorie a integrarii avem nevoie care sa tina seama de schimbare la nivel de sistem.

    Hegemonia este supusa si ea schimbarii istorice. Daca acest proiect neoliberal este hegemonic acum asta nu inseamna ca este si cel mai adecvat extinderii si integrarii in adancime.

    vad ca nu se mai inventeaza nimic nou sub soare! Ideologiile au... 

    bdietu Nigel Farage?

CITEŞTE ŞI

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb