• Conducta va avea o lungime de 308,3 km, o capacitate de transport de 8,14 milioane de metri cubi/an şi va face legătura între resursele de gaze naturale disponibile la ţărmul Mării Negre şi coridorul BRUA
• Compania a obţinut un profit net de 279.606 mii de lei în primul semestru din 2018, în scădere de la 400.491 mii de lei în primele şase luni din 2017
Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale "Transgaz" SA are în plan o investiţie de aproximativ 360,36 milioane de euro pentru dezvoltarea pe teritoriul ţării noastre a coridorului sudic de transport pentru preluarea gazelor din Marea Neagră (conducta Tuzla-Podişor), arată raportul pentru primele şase luni din 2018 al administratorilor companiei, publicat în data de 9 august. SNTGN Transgaz SA este operatorul tehnic al Sistemului Naţional de Transport al gazelor naturale.
Raportul notează: "Obiectivul major al acestei investiţii constă în construirea unei conducte telescopice de transport gaze naturale Tuzla-Podişor, în lungime de 308,3 km şi Dn 1200, respectiv Dn 1000, care să facă legătura între resursele de gaze naturale disponibile la ţărmul Mării Negre şi coridorul Bulgaria-România-Ungaria -Austria, astfel asigurându-se posibilitatea transportului gazelor naturale spre Bulgaria şi Ungaria prin interconectările existente Giurgiu-Ruse (cu Bulgaria) şi Nădlac-Szeged (cu Ungaria)". În acelaşi document se mai precizează că această conductă se va interconecta cu actuala conductă internaţională de transport gaze naturale T1 (Isaccea-Negru Vodă).
Capacitatea de transport a conductei Tuzla-Podişor este de 8,14 milioane de metri cubi/an, iar decizia finală de investiţie va fi luată anul acesta, construcţia fiind prevăzută pentru perioada 2019-2020, urmând ca punerea în funcţiune şi intrarea în operare a conductei să înceapă în anul 2020, mai anunţă compania.
Potrivit raportului publicat pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti (BVB), în data de 14 august 2018, cifra de afaceri a Transgaz a fost de 883.524 mii de lei în primele şase luni ale anului curent, în scădere comparativ cu aceeaşi perioadă din 2017, când atingea 1.027.603 mii de lei.
Conform cifrelor raportate, compania a încheiat perioada 1 ianuarie-30 iunie 2018 cu un profit net de 279.606 mii de lei, în scădere de la 400.491 mii de lei în primul semestru al anului trecut.
Raportul pe primele şase luni din 2018 arată că, la data de 30 iunie 2018, capitalul social al SNTGN Transgaz SA era de 117.738.440 lei, împărţit în 11.773.844 acţiuni nominative, fiecare acţiune având valoarea nominală de 10 lei. În acelaşi raport se menţionează: "Conform registrului acţionarilor Transgaz, la data de referinţă de 26.06.2018 sunt înregistraţi un număr de 9.242 acţionari, cu 646 acţionari mai mulţi faţă de data de 27.06.2017".
Acţionariatul companiei este reprezentat de statul român, prin Ministerul Economiei, cu 58,50% din acţiuni, şi alţi acţionari - persoane fizice şi juridice - cu 41,49% din pachet.
În ceea ce priveşte investiţiile derulate de companie, raportul administratorilor Transgaz indică: "Valoarea Programului de investiţii pentru anul 2018, aprobată în bugetul de venituri şi cheltuieli pe 2018, este de 687.112.468 lei. În primul semestru din 2018, compania a realizat investiţii în valoare de 18.391 mii de lei, faţă de 15.209 mii de lei în primele şase luni din 2017".
Transgaz a semnat contracte şi a dat ordin de începere pentru lucrări în valoare de aproximativ 335 de milioane de euro până acum, pentru realizarea pe teritoriul României a conductei BRUA, şi a primit o prefinanţare de 13,8 milioane de euro de la Comisia Europeană, potrivit datelor publicate în raport.
În martie 2018, Transgaz a cerut o prefinanţare de 13,8 milioane de euro, care a fost încasată în luna mai. Faza I a proiectului BRUA are o valoare estimată la 478,6 milioane de euro, iar data preconizată a finalizării construcţiei este anul 2019.
La finalizarea acestei prime faze a BRUA se vor asigura următoarele capacităţi de transport: pe direcţia Ungaria - 1,75 miliarde de metri cubi/an; pe direcţia Bulgaria- 1,5 miliarde de metri cubi/an, mai arată raportul citat.
Conform acestuia, cea de-a doua fază a Proiectului BRUA, care ar urma să fie finalizată în anul 2022, va necesita o investiţie de 68,8 milioane de euro şi va asigura următoarele capacităţi de transport: pe direcţia Ungaria - 4,4 miliarde de metri cubi/an; pe direcţia Bulgaria -1,5 miliarde de metri cubi/an.
"Demararea lucrărilor la proiectul BRUA, Faza I, este cea mai mare reuşită a Ministerului Economiei", declara, la începutul acestei luni, Dănuţ Andruşcă, ministrul Economiei. Ministrul de resort a afirmat atunci: "Calendarul lucrărilor va fi respectat întocmai, pentru că este un proiect de investiţii mult prea important ca să existe devieri de la grafic. BRUA 1 ne va garanta nouă şi celorlalte ţări europene că vom avea acces la cel puţin trei surse diferite de energie. În plus, toate statele din regiune vor fi interconectate cu restul Europei. Pe termen lung, acest lucru înseamnă gaz ieftin. Autorităţile de la Bucureşti ţin întotdeauna cont de cele mai recente evoluţii şi tendinţe, care au impact asupra rutelor de transport al gazelor naturale la nivel european. România beneficiază de avantajele localizării geografice pe coridoare importante de transport şi acces la potenţialele resurse majore de gaze naturale. Avem în vedere că se profilează două noi surse importante de aprovizionare cu gaze naturale: depozitele din regiunea Mării Caspice şi zăcămintele recent descoperite în Marea Neagră".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2018, 15:38)
8 milioane metri cubi pe an ?! Doar ?Sau ati ramas nauci dupa gazele din 10 august ?