Reducerea TVA pentru activitatea de transport, plafonarea preţurilor la materialele de protecţie, modificarea HG 69/2012 privind cuantumul amenzilor, suspendarea plăţii unor taxe şi prelungirea valabilităţii RCA reprezintă o parte dintre solicitările formulate de patronatele din transportul rutier de marfă şl de persoane la întâlnirea pe care au avut-o, ieri, cu premierul Ludovic Orban şi cu alţi membri ai Guvernului, la Palatul Victoria.
Aceste măsuri sunt necesare, deoarece în acest moment doar 10% dintre transportatorii rutieri de persoane îşi mai desfăşoară activitatea şi doar 50% dintre transportatorii de mărfuri mai circulă pe şoselele din ţara noastră, susţin patronatele din acest domeniu important al economiei naţionale.
Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a declarat pentru Ziarul BURSA: "Am cerut plafonarea preţului pentru măşti şi mănuşi. Pentru o cutie de măşti şi una de mănuşi, pentru doi şoferi, pe săptămână, noi achităm 500 lei. La o firmă cu 200 de şoferi sau de angajaţi din domeniul nostru de activitate, cheltuiala numai cu aceste materiale de protecţie se ridică la 50.000 lei pe săptămână. I-am transmis premierului că nu avem cash-flow-ul necesar pentru susţinerea tuturor cheltuielilor. Nu putem să plătim aceste materiale de protecţie a căror valoare a crescut de opt ori. Cu activitatea din domeniul transportului rutier de persoane, nu putem nici măcar să ne acoperim costul carburanţilor în acest moment. Noi nu putem să asigurăm transportul judeţean şi interjudeţean, deoarece nu avem cum să asigurăm păstrarea unei distanţe de minimum 1,5 metri între călători, atât timp cât distanţa dintre scaune este de 50 centimetri. Respectarea tuturor condiţiilor impuse de starea de urgenţă şi ordonanţele militare ar însemna să mergem cu autobuzele şi microbuzele mai mult goale şi în pierdere, deoarece nu putem nici să mărim preţul biletelor în această perioadă. Din această cauză, doar între 10% şi 15% din mijloacele rutiere de transport de persoane se mai află în trafic".
Întâlnirea cu premierul Ludovic Orban şi cu o parte dintre membrii Executivului a avut loc în condiţiile în care, în urmă cu două zile, şeful Guvernului a afirmat că a acordat "un tratament special transportului de marfă pentru că acesta este vital funcţionării economiei naţionale".
Transportatorii au solicitat premierului reducerea TVA-ului la 5% în acest domeniu, dar, conform reprezentanţilor patronatelor, s-ar mulţumi şi cu un TVA de 9%. Cu toate acestea, ei nu sunt prea optimişti cu privire la aprobarea de către Guvern a acestei solicitări. "Premierul Ludovic Orban şi-a notat solicitarea noastră, dar ne-a transmis că bugetul este limitat şi că să fim conştienţi că încasările bugetare vor fi mai mici cu 40% în cursul acestui an faţă de 2019. În aceste condiţii, nu se ştie exact ce sprijin financiar va fi acordat domeniului nostru de activitate", ne-a spus Vasile Ştefănescu, liderul COTAR.
Transportatorii sunt nemulţumiţi şi de noua ordonanţă de urgenţă privind amânarea plăţii ratelor la creditele bancare şi a leasingului. Reprezentanţii patronatelor din transportul de persoane şi mărfuri arată că prevederea prin care pot beneficia de amânare doar cei care nu înregistrează restanţe la plata leasingului în momentul depunerii solicitării nu este conformă cu realitatea.
Preşedintele COTAR susţine că patronii achită rata la leasing pentru zecile de autovehicule, microbuze sau autobuze din parcul fiecărei societăţi, cu o întârziere de o lună, deoarece în luna în curs achită impozitele şi taxele datorate către bugetul de stat şi bugetele locale. Termenul de 45 de zile în care pot formula solicitarea este considerat insuficient pentru a veni cu rata leasingului la zi, deoarece veniturile au scăzut considerabil în ultimele 30 de zile.
Reprezentanţii transportatorilor mai doresc ca valabilitatea RCA să fie prelungită pe toată perioada stării de urgenţă, deoarece 70% din mijloacele de transport se află în parcul rece al societăţilor din acest domeniu, din cauza reducerii drastice a activităţii prestate. Ei mai solicită ca, în perioada actuală, să fie suspendată taxa de pod pe care o achită la Feteşti şi la Giurgeni şi să fie scăzut cuantumul amenzilor prevăzut în HG 69/2012.
"Dacă situaţia actuală se va prelungi cu încă o lună, două sau trei, va trebui să dăm un restart la toată activitatea şi vom vedea cine ma rezistă în piaţa transporturilor rutiere din România sau mai bine zis câţi dintre actualii transportatori îşi vor mai relua activitatea", ne-a mai spus Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.
Reprezentantul transportatorilor ne-a precizat că un alt domeniu în care Guvernul îi poate sprijini este cel privind şcolile de formare profesională. Patronatele doresc o digitalizare totală în acest domeniu şi cer ca respectivele cursuri de formare profesională să fie predate online, iar examenele de atestare să fie ţinute tot online.