Compania Tarom şi industria aeronautică din ţara noastră ar urma să înregistreze pagube imense în cazul în care Comisia Europeană îşi va menţine obiectivul de a anula, începând cu anul 2027, gratuitatea emiterii certificatelor privind emisiile de CO2 pentru transportul aerian şi va introduce obligativitatea folosirii combustibilului SAF. Afectarea companiilor aeriene de această măsură este precizată în raportul pe care Comitetul Economic şi Social European (CESE) l-a dezbătut ieri cu privire la proiectul de regulament european privind implementarea pachetului "Fit for 55", mai precis referitor la revizuirea normelor ETS pentru aviaţie. Conform documentului întocmit de Dumitru Fornea, raportor al CESE în acest caz, companiile aeriene europene vor pierde lupta în concurenţa cu companiile din statele terţe, în cazul în care, la nivel european, s-ar anula în totalitate gratuitatea privind emiterea certificatelor de CO2.
"Regulamentul privind «Fit for 55» va avea un impact serios pe mai multe sectoare de activitate, iar acest lucru se va solda cu anumite costuri. De aceea, organizaţiile sindicale şi patronatele trebuie să îşi expună punctul de vedere în legătură cu eliminarea gratuităţii emiterii certificatelor de CO2, începând din 2027. În opinia noastră, o asemenea măsură va afecta marile companii aeriene europene, marile hub-uri de transport aerian din Uniunea Europeană, care vor fi înlocuite de hub-urile de transport din ţările terţe cum ar fi Turcia, Emiratele Arabe Unite şi Qatar. Cele mai afectate vor fi companiile mici, care fac parte din consorţiile europene din domeniul transportului aerian, printre care se numără şi Tarom, ca parte a SkyTeam Airlines Alliance", ne-a transmis Dumitru Fornea.
Membrii CESE doresc introducerea unor etape intermediare în aplicarea viitoarelor reguli, printre care se numără şi realizarea unui studiu de impact cu privire la eliminarea gratuităţii emiterii certificatelor de CO2 pentru transportul aerian. Potrivit membrilor CESE, problemele vor apărea de la companiile aeriene din zona Golfului Persic - Qatar Airways şi Etihad Airways - care au dezvoltat adevărate hub-uri, şi din Turcia - unde se află cel mai mare aeroport din lume. Hub-urile respective vor beneficia în continuare de carburanţi ieftini, la preţuri reduse, pe baza producţiei din statele respective, şi companiile aeriene îşi vor permite să plătească taxe pe principiul "poluatorul plăteşte" pentru cursele către statele din Uniunea Europeană, deoarece per total sumele alocate vor fi mult mai mici decât cele pe care companiile de transport aerian european vor fi nevoite să le achite pentru certificatele de CO2.
"Riscul este ca transportul aerian ce are loc în acest moment prin hub-urile europene să se mute prin hub-urile din Orientul Apropiat şi Orientul Mijlociu, prin prisma costurilor mai reduse oferite de companiile respective. Astfel, de exemplu, va fi mai ieftin să mergi spre Australia sau Japonia, via Qatar, decât prin Paris. Sau e posibil să nu mai mergem direct de la Bucureşti la Amsterdam, ci via Istanbul sau Dubai.
La fel se va întâmpla şi cu transportul aerian de mărfuri, unde tarifele de transport oferite de companiile din spaţiul european comunitar vor exploda în urma implementării actualei forme a proiectului de regulament «Fit for 55», în timp ce competitorii din piaţa extraeuropeană sau din cea globală vor rămâne la preţurile actuale sau vor avea preţuri mult mai mici decât cei din UE. În acest ultim caz este posibil să asistăm chiar la o majorare a tarifelor la transportul aerian de mărfuri sau persoane", ne-a precizat Dumitru Fornea.
• Certificate gratuite doar pentru combaterea denaturării concurenţei şi pentru combaterea relocării emisiilor de CO2
Organizaţiile sindicale şi reprezentanţii companiilor naţionale de transport aerian susţin că, în baza deciziilor Comisiei Europene, unii oameni de afaceri îşi vor rentabiliza investiţiile, prin renunţarea la companiile intermediare de transport cum ar fi Lufthansa sau cele din SkyTeam Airlines Alliance.
"Practic, Comisia Europeană promovează o legislaţie care optimizează profiturile pentru cei care au investiţii la nivel global şi prin care toate serviciile vor fi mutate în zona unde s-au făcut investiţiile respective. Plecând de la intenţii bune - protecţia mediului înconjurător şi combaterea schimbărilor climatice -, atragem atenţia că efectele acestei legislaţii se pot întoarce împotriva transporturilor aeriene europene. De aceea, revizuirea ETS trebuie să abordeze riscul relocării emisiilor de CO2, relocare ce reprezintă o ameninţare semnificativă la adrese pieţei aviatice din spaţiul extra-european, având în vedere proximitatea sa faţă de o serie de noduri ce gestionează un volum semnificativ de trafic aerian", ne-a spus raportorul CESE în cazul "ETS for Aviation", care nu exclude apariţia dumpingului în acest domeniu, prin prisma noii politici europene.
De aceea, în raport, Dumitru Fornea consideră că anul 2027 nu trebuie să fie anul eliminării totale a acordării cu titlu gratuit a certificatelor CO2 pentru domeniul aviaţiei, ci anul în care Comisia Europeană va acorda gratuit aceste certificate doar în cazuri strict reglementate şi, în special, pentru a asigura concurenţa companiilor europene în faţa competitorilor din statele terţe şi pentru a combate relocarea emisiilor de dioxid de carbon.
Acest lucru este necesar şi din cauză că industria aviatică a fost printre cele mai afectate de pandemia Covid-19 şi de aceea are nevoie de suficient spaţiu şi timp pentru redresare. Datele publicate de Eurocontrol arată că sectorul aviaţiei mai are încă multe de făcut pentru a reveni la nivelurile de trafic din 2019. În vara anului 2021, nivelurile traficului au revenit la doar 70% din nivelurile din anul 2019, iar previziunile generale ale Eurocontrol sunt că nivelurile traficului din 2019 vor fi atinse din nou abia în 2023.
• Investiţii în tranziţia lucrătorilor şi în transportul intermodal
"Având în vedere cele de mai sus, este clar că industria aviatică a înregistrat şi va continua să înregistreze scăderi ale nivelurilor de trafic cel puţin până în anul 2023. În plus, lucrătorii au fost afectaţi în aceeaşi măsură de scăderea traficului. Deşi informaţiile cu privire la acest aspect rămân greu de găsit, Federaţia Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF) estimează că aproximativ 60% dintre lucrătorii de la sol nu au lucrat în timpul pandemiei. Introducerea de măsuri care ar denatura concurenţa în această perioadă de redresare ar putea avea consecinţe negative atât asupra lucrătorilor, cât şi asupra industriei în ansamblu", susţine Dumitru Fornea, raportor CESE pentru "ETS for Aviation".
În opinia domniei sale, o altă hibă a viitorului regulament european este lipsa unei destinaţii a sumelor care vor fi colectate în fondul ce va fi înfiinţat din plăţile făcute de companiile de transport pentru certificatele CO2.
"Problema este că prin proiectul de regulament nu se stabileşte destinaţia banilor colectaţi. Ei ar putea fi folosiţi pentru sprijinirea companiilor din sectoarele grav afectate de reducerea emisiilor de CO2. De exemplu ar putea fi finanţate investiţiile în transporturi intermodale la nivel european şi nu doar pe distanţe scurte aşa cum este acum. Deocamdată Comisia Europeană nu are o modalitate de realizare a unei alternative la transportul aerian din spaţiul comunitar. Pentru realizarea unei astfel de alternative, prin intermediul transportului feroviar este nevoie cel puţin de zece ani de investiţii în estul şi sudul Europei, unde nu există reţeaua ERTMS din ţările aflate în vestul spaţiului unic european", a precizat Dumitru Fornea.
În documentul dezbătut de membrii CESE, raportorul pentru "ETS for Aviation" a propus chiar înfiinţarea unui fond social pentru aviaţie care să permită formarea şi tranziţia lucrătorilor din sectorul aviaţiei, precum şi înfiinţarea unui fond din care să fie finanţate proiectele companiilor aeriene europene de reconversie pe alt tip de carburanţi, prietenoşi cu mediul înconjurător.
• CONSTANTIN BUCUROIU, PREŞEDINTELE ASIAA: "Industria aeronautică - în pericol, în cazul unor probleme financiare la companiile aeriene"
Problemele grave financiare cu care s-ar putea confrunta companiile de transport aerian odată cu anul 2027, când vor fi nevoite să plătească certificatele de CO2, vor avea efecte şi asupra industriei aeronautice din ţara noastră, afirmă Constantin Bucuroiu, preşedintele Alianţei Sindicatelor din Industria de Apărare şi Aeronautică.
"Bineînţeles că industria aeronautică va avea de suferit. În condiţiile în care compania Aerostar Bacău face reparaţii pentru avioanele cu o rază de 4000 kilometri, o problemă financiară gravă a companiilor de transport aerian va avea efecte şi asupra acestei societăţi, care ar putea înregistra nu doar întârzieri la plata facturilor pentru prestaţiile oferite, dar şi la reducerea activităţii în cazul închiderii sau ieşirii din piaţă a unor astfel de companii cu care colaborează. La fel este şi situaţia la SC Avioane Craiova SA, care s-ar confrunta şi ea cu probleme în privinţa producţiei proprii, precum şi a încasării debitelor, dacă ar interveni probleme financiare pentru companiile de transport aerian cu care are contracte de mentenanţă. Efectele negative ar fi resimţite şi de cei 4700 de angajaţi din companiile de stat şi private din industria aeronautică din ţara noastră", ne-a declarat Constantin Bucuroiu, preşedintele ASIAA.
El a menţionat că este de acord cu amendamentele făcute de Comitetul Economic şi Social European cu privire la regulamentul pentru implementarea pachetului "Fit for 55", deoarece eliminarea integrală a gratuităţii emiterii certificatelor de CO2 în anul 2027 pentru transportul aerian ar denatura concurenţa la nivel european şi ar duce la relocarea emisiilor de carbon în statele terţe, care nu respectă obiectivele de mediu ale Uniunii Europene, iar principalii beneficiari ai anulării integrale a gratuităţii ar fi companiile de transport aerian din statele respective.
• CĂTĂLIN RADU PRUNARIU, DIRECTORUL GENERAL AL TAROM: "Nu avem în ţară nicio capacitate de producţie pentru combustibilul SAF, în perspectiva anului 2027"
Compania Tarom nu este, în acest moment, afectată de creşterea preţului certificatelor de CO2, cheltuială ce reprezintă sub 10% din bugetul de cheltuieli operaţionale pentru anul 2021, dar va fi o problemă atunci când preţul certificatelor va creşte exponenţial şi când societatea va fi nevoită să folosească un mix de combustibil, ne-a spus Cătălin Radu Prunariu, director general al Tarom.
"Estimarea specialiştilor este că în următorii cinci ani se vor tripla preţurile certificatelor de CO2. Eu mă aştept să fie şi mai mult de atât. Mai ales cu actualul trend privind înverzirea economiei şi transporturilor, pentru a forţa companiile aeriene să cumpere acel combustibil SAF - care este un amestec de bioetanol cu combustibil de avion -, este posibil să se mărească preţul certificatelor de CO2 în aşa fel încât să fie mai avantajos să cumperi combustibil ecologic, care este este extraordinar de scump în momentul de faţă, dublu faţă de tona normală de kerosen. Şi apoi nu prea există capacităţi de producţie pentru un astfel de combustibil. În România nu avem nicio capacitate de producţie pentru combustibilul SAF. De aceea vom avea o mare problemă în anul 2027 când se va implementa utilizarea amestecului cu combustibilul normal în proporţii egale, adică 50% fiecare", ne-a declarat Cătălin Radu Prunariu.
Directorul general al Tarom a precizat că eliminarea gratuităţii certificatelor verzi pentru transportul aerian va afecta toată industria aeronautică, dar în special companiile mici, care suportă aceleaşi cheltuieli operaţionale de transport ca şi companiile mari, numai că volumul transporturilor este foarte mic.
"Cu cât transporţi mai mulţi pasageri, cu atât se distribuie mai mult preţul certificatelor de CO2 pe numărul de pasageri şi scade practic cheltuiala pe pasager. Distribuţia cheltuielilor privind certificatele respective variază şi cu numărul de avioane care zboară şi cu numărul de ore de zbor pe care le fac, dar în acelaşi timp un avion care transportă 200 de pasageri şi un avion care transportă 100 de pasageri au aproximativ aceleaşi emisii, deoarece au aceleaşi motoare. Aici va fi bătălia: pe cine poate transporta mai mulţi pasageri la aceleaşi norme de emisii şi va distribui costul pe pasager în aşa fel încât acesta să scadă. Implicit va creşte şi preţul biletelor. Măsura respectivă este foarte periculoasă pentru companiile low-cost, pentru că ele, în momentul de faţă folosesc foarte mult aceste certificate de CO2 în mod speculativ, deoarece există posibilitatea de a le vinde la bursă. La momentul 2027, certificatele de CO2 vor fi exclusiv pe bursă, dar preţul lor va fi atât de mare încât va deveni prohibitiv", ne-a spus Cătălin Radu Prunariu.
Conform domniei sale, în momentul de faţă, achiziţionarea acestor certificate reprezintă sub 10% din bugetul de cheltuieli operaţionale al companiei Tarom.
"Dacă preţul certificatelor de CO2 se va tripla, vom ajunge undeva spre 25% sau chiar 30% din bugetul de cheltuieli operaţionale. Nu vorbim despre întregul buget al companiei Tarom. Aceste cheltuieli contează la bugetul operaţional, fiind cheltuieli directe de operare a avioanelor. Dacă am avea tot ciclul computerizat şi optimizat, cheltuielile respective ar putea reprezenta şi 60% din buget, pentru că toate celelalte cheltuieli ar fi diminuate. Dacă avem cheltuieli mari cu materialele, cu manoperă, pe partea tehnică, cu salariile - care acum sunt undeva la 10-12% din bugetul total al companiei - atunci cheltuielile cu certificatele de CO2 au o pondere mai mică din bugetul Tarom", a precizat Cătălin Prunariu.
Directorul general al companiei Tarom a menţionat că eliminarea certificatelor EGES (emisii gaze cu efect de sera) va conduce la necesitatea achiziţionării de pe bursă a întregului necesar pentru asigurarea conformării, dar că impactul pentru operatorul de transport aerian nu poate fi estimat acum pentru anul 2027, deoarece nu ştim care va fi procentul de combustibil SAF (Sustainable Aviation Fuel) în total consum de combustibil.
Dacă ar fi trebuit ca Tarom să achiziţioneze în întregime anul acesta certificatele respective, la un consum estimat de 41.000 tone combustibil pentru anul 2021, pentru care trebuie achiziţionate 129.150 certificate EGES, la preţul mediu de 60 euro/certificat, impactul ar fi 7.749.000 euro.
Menţionăm că o tonă de combustibil de avion echivalează cu 3,15 tone de emisii de CO2, iar un certificat se acordă pentru o tonă de CO2.
• FEJER LASZLO ODON, COMISIA PENTRU TRANSPORTURI DIN SENAT: "Trebuie să găsim cele mai bune soluţii pentru implementarea măsurilor europene"
Decizia Comisiei Europene privind emisiile de CO2 ale companiilor de transport aerian trebuie respectată şi implementată, afirmă senatorul Fejer Laszlo-Odon, membru al Comisiei senatoriale pentru transporturi şi infrastructură.
"Dacă va fi o reglementare europeană în acest sens, trebuie să găsim soluţii. Nu cred că doar compania Tarom va fi afectată, ci vor avea probleme cu certificatele de CO2 toate companiile aeriene europene, inclusiv Lufthansa.
Într-adevăr, Tarom se află acum într-o procedură benefică de reorganizare şi credem că, până în anul 2027, vom găsi soluţiile necesare în privinţa reducerii emisiilor de CO2 şi chiar a plăţii certificatelor respective. În principiu, dacă avem o decizie la nivelul Uniunii Europene, trebuie să o implementăm la nivel naţional şi vom vedea concret atunci, pe baza unui regulament aprobat, care sunt modalităţile de aplicare", ne-a spus senatorul Fejer Laszlo-Odon.
Domnia sa a precizat că nu doar compania Tarom se va confrunta cu problema plăţii certificatelor de CO2 în domeniul transporturilor, ci vor fi şi alte companii de transport (rutier, feroviar, fluvial şi maritim) care vor avea probleme în atingerea ţintelor climatice stabilite de Comisia Europeană şi Parlamentul European pentru 2030 şi 2050, adică "Fit for 55", respectiv "Net Zero" (zero emisii de CO2).
NOTĂ:
Prin Pactul verde european (Green Deal), UE a stabilit drept obiectiv obligatoriu realizarea neutralităţii climatice până în anul 2050. Acest lucru necesită o scădere substanţială a nivelurilor actuale ale emisiilor de gaze cu efect de seră în următoarele decenii. Ca un pas intermediar către neutralitatea climatică, Comisia Europeană a propus creşterea nivelul de ambiţie în materie de climă pentru anul 2030, angajându-se să reducă emisiile cu cel puţin 55% până în 2030.
În acest moment, Comisia Europeană lucrează la revizuirea legislaţiei sale în domeniul climei, energiei şi al transporturilor în cadrul aşa-numitului pachet legislativ "Fit for 55", în vederea alinierii legislaţiei actuale la ambiţiile pentru 2030 şi 2050. Pachetul include, de asemenea, o serie de propuneri noi şi urmăreşte crearea unui cadru coerent şi echilibrat pentru atingerea obiectivelor climatice ale UE, care să fie echitabil şi just din punct de vedere social, să menţină şi să consolideze inovarea şi competitivitatea industriei UE, asigurând, în acelaşi timp, condiţii de concurenţă echitabile faţă de operatorii economici din ţări terţe.
1. zici Tarom si ... te minunezi
(mesaj trimis de anonim în data de 10.11.2021, 06:34)
Tarom reuseste an de an sa fie "grav afectata" de absolut orice i se intampla.
Cred ca daca printr-o minune a fizicii ar putea sa fie singura companie de transport aerian care sa-si deplaseze avioanele cu zero consum de combustibil, Tarom tot ar gasi cai nebanuite de a toca bani asa incat la final de an sa iasa pe pierdere.
Nu cred in minuni ale fizicii, dar ma minunez mereu cand vad cum risipeste banii Tarom.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.11.2021, 12:13)
era zborurilor cu 50 euro dus intors apune, care aveti actiuni la societati din industrie pregatiti exitul
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.11.2021, 12:29)
nu exitul poate o balansare.
tarom nu inseamna toar actiuni!!
exista active nete mobiliare sau imobiliare + etc active imatetiale in spatele taromului!
taromul e capusat de sugatoare...
taromul necesita restructurare
cineva, statul, nu dau nume... fura prin interpusi companii importante plasate pe tabla economica numita “monopoly”... detinerea unor active strategice de pe tabla ... fac ca randamentele / profitul / fluxul de numerar sa fie sifonat pe fata si redirectionat de altii (hoti) la achizitionarea altor active.
semnat comenturi “cretine”
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Pandele în data de 10.11.2021, 13:00)
Taromul necesita faliment. Malev era net superior shi tot a fost falimentat.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.11.2021, 17:12)
Cea mai ampla campanie de "impaduriri"!!! afost defapt cea mai slaba din ultimi 10 ani!
Iohanita ai nota 2 treci in banca... poporul te va taxa cat si partidele vor nu raman uitate la taxare.
Minciuna are picoare scurte dar lunga este calea spre adevar.
Unde sunt puietii? Unde sunt domene puietii?
Nu va este rusine?
Nu va este!
Caci daca va era rusine... nu se permitea ampla campanie media de "minciuna" a populatiei!
Rusine!
Padu rile Romaniei se afla in Mobilierul Roman prelucrat si etc de ikea si altele... analiza izotopica sau cu radicali arata destul de simplu traseul lemnului pe glob.
Rusine... !
Se vede cum in fiecare bula financiara se fac profituri colozle pe seama cererii ce trebuie onorata... cu costuri aferente... furturi ... minciuni... etc... de dragul profiturilor.
Iohanita ce postura de "veche securitate" aveai in clip; greu de ascuns reflexe musculare vechi.
Impaduriti naiba ... si nu mai FALSIFICATI DATELE de frica sanctiunilor europene!!!
Terminati naiba cu situl ala MINCINA!!!
Chiar nu va este RUSINE?
Chiar nu aveti obraz?
Scuipati in fata... si uniunea (legile/acordurile/etc) europeana... si alte internationale.
Rusine!
Istoria va pune in ultimele banci din clasa... rusine... mai multe lucruri tehnologice-umane-sociale-inte lectuale-etc... au fost indeplinite in acceleratia CREDITULUI in raport cu TFP ul ROMANIEI din perioada 55-87.... Generatia aia CHIAR A PRODUS CEVA!!! exceptandu-se perioada de inchidere a creditului si forma severa de achitare GLOBALA-aproape- ce se propaga din 87 si mai sever din 89...
Ciclul CReditului Natiei (suprapus cu cel global ) a daramat un "dictator".. unde in realitate nevoi reale umane se perpetuau economic... atat si cele de BOOM cat si cele de BUST (forma de plata mai mare ca si consum... cozile la aprozar... lipsa alimente... dereglerea balantelor comerciale).
Generatia asta.. nu are cu ce sa se laude ca mostenire... RUSINE
semnat comenturi "cretine"