Programul sectorial pentru transporturi va primi 23% din totalul fondurilor structurale, beneficiarii urmând să fie Compania de autostrăzi, CFR, CFR Călători, administraţiile aeroportuare şi cele ale porturilor, a declarat, joi, expertul în Ministerul Transporturilor, Marcela Glodeanu.
"Sectorul transporturilor va primi 23% din fondurile structurale destinate României în următorii patru ani. Mai exact, este vorba de cinci miliarde euro, din care patru miliarde de la Uniunea Europeană, iar restul reprezintă contribuţia Româniiei ", a spus Glodeanu.
Expertul în Ministerul Transporturilor a subliniat că obiectivul Programului Operaţional Sectorial din sectorul transporturi este asigurarea accesului către regiunile din România şi către Uniunea Europeană.
Potrivit acesteia, principalii beneficiari ai fondurilor structurale vor fi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), CFR SA, SNCFR Călători SA, administraţiile aeroportuare şi cele din porturile fluviale şi maritime.
În opinia lui Glodeanu, cea mai mare parte a fondurilor respectiv 60% va fi folosită pentru axa prioritară 1, care vizează dezvoltarea unui sistem de transport legat de reţelele de drumuri şi autostrăzi ale Uniunii Europene.
De asemenea, 34% din fonduri vor fi destinate modernizării şi dezvoltării infrastructurii naţionale. În ceea ce priveşte reţeaua feroviară se are în vedere reabilitarea coridorului 4 Curtici - Constanţa. Pe lângă acestea vor fi folosite fonduri europene şi pentru modernizarea aeroporturilor.
Expertul Ministerului Transporturilor a mai subliniat că din 2008 în România se va realiza şi un sistem de preluare a rezidurilor, apelor uzate de la navele din porturile fluviale şi se vor finaliza şi proiectele legate de hărţile electronice de navigaţie.
Din totalul drumurilor naţionale, 228 de kilometri (ceea ce reprezintă 1,4%) sunt autostrăzi, 5.883 kilometri (adică 36,8%) sunt drumuri europene, 202 kilometri (1,4%) - drumuri cu trei benzi de circulaţie şi 1.150 de kilometri sunt drumuri cu patru benzi.
În raport cu suprafaţa ţării, România are cea mai mică densitate de drumuri din toate statele membre ale UE, adică 33,5 kilometri la 100 de kilometri pătraţi.
Din România, cea mai mare densitate a drumurilor publice o au regiunile Bucureşti -Ilfov - 49,9 kilometri, Nord-Est - 36,5 kilometri şi Sud-Est Oltenia - 35,9 kilometri.