O companie din Polonia va furniza cele 62 de trenuri noi electrice regionale (RE-R) achiziţionate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, potrivit unui comunicat de presă prin care instituţia publică din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii ne anunţă că a desemnat câştigătorul procedurii de licitaţie pentru loturie 1, 2 şi 3.
Potrivit documentului citat, societatea poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna - PESA -, a fost desemnată drept câştigător al licitaţiei pentru achiziţia a 62 de rame electrice regionale în valoare totală cuprinsă între 3,23 miliarde lei şi 4,15 miliarde, fără TVA, finanţarea proiectului va fi asigurată în cadrul Programului Operaţional Transport (POT) 2021-2027, din fondurile alocate sectorului de transport feroviar, cofinanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat.
Perioada de mentenanţă şi servicii de reparaţii este de 15 ani, necesară funcţionării respectivelor trenuri, contractele de achiziţii având prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.
Noile trenuri vor fi împărţite astfel: 20 rame electrice regionale vor deservi rutele Bucureşti Nord - Ploieşti Sud - Adjud, Iaşi - Paşcani - Suceava şi Bacău - Paşcani; 23 rame electrice regionale vor fi utilizate pe rutele Braşov - Gheorgheni, Arad - Timişoara - Caransebeş şi Huedin - Cluj - Bistriţa; 19 rame electrice regionale sunt destinate transportului feroviar de călători de pe rutele Bucureşti Nord - Ploieşti Vest - Braşov, Bucureşti Nord - Roşiori, Bucureşti Nord - Bucureşti Obor/Fundulea şi Constanţa - Feteşti.
Durata contractelor aferente celor trei loturi atribuite este de maximum 222 de luni, adică 18 ani şi 6 luni. Cele 62 de trenuri noi care vor ajunge în ţara noastră vor fi puse la dispoziţia celor şase operatori de transport feroviar de călători (CFR Călători, Regio Călători, Transferoviar Călători, Softrans, Astra Trans Carpatic şi Interregional Călători), în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat, conform contractelor de prestări servicii aprobate pentru perioada 2022-2032.
La finalul acestei perioade, trenurile vor trece în operarea următorului câştigător al contractului.