Uniunea Europeană a lansat, la Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), un caz împotriva Braziliei, protestând faţă de taxele pe care le impune această ţară pe importurile de anumite bunuri, de la autoturisme până la computere.
Comisia Europeană şi guvernul Braziliei nu au reuşit, în mai bine de zece runde de negocieri, să rezolve problema taxelor, astfel că UE nu a mai putut apela decât la OMC.
Autorităţile de la Bruxelles au declarat: "În ultimii ani, Brazilia şi-a extins utilizarea sistemului de taxe în moduri ce nu sunt compatibile cu obligaţiile sale faţă de OMC. Taxele respective le oferă avantaje industriilor interne, ferindu-le de concurenţă. Acest lucru se face în principal prin scutiri selective sau reduceri de impozite pentru bunurile interne".
În septembrie 2011, guvernul brazilian a decis o creştere semnificativă a taxelor pe maşini (30% din valoare), însă a exceptat de la această măsură autoturismele produse pe plan intern. Conform UE, această taxă discriminatorie trebuia să expire în decembrie 2012, însă în septembrie 2012 a fost înlocuită cu un regim fiscal, "la fel de problematic", denumit Inovar-Auto, care va fi în vigoare timp de cinci ani. În paralel, autorităţile braziliene iau măsuri fiscale care privesc alte bunuri, de la computere şi smartphone-uri, la semiconductori.
Autorităţile UE subliniază: "Aceste măsuri fiscale au un impact negativ asupra exportatorilor UE, ale căror produse sunt supuse unor taxe mai mari decât cele fabricate de competitorii locali. În plus, aceste măsuri restricţionează comerţul, prin favorizarea localizării producţiei şi bunurilor, şi le dau un avantaj exportatorilor brazilieni. Totodată, măsurile generează, în Brazilia, preţuri mai mari pentru produsele de import, o posibilitate scăzută de alegere pentru consumatori şi un acces redus la produse inovatoare".
Conform afirmaţiilor oficialilor europeni, şi alţi parteneri comerciali majori, printre care Statele Unite, s-ar putea alătura procesului înaintat la OMC.