UN NOU SCANDAL ZGUDUIE MINISTERUL TRANSPORTURILOR Şoferi profesionişti, pregătiţi de instructori calificaţi ilegal
George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 6 decembrie 2022
Trei centre de formare profesională au fost închise în urma controalelor efectuate de Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR) pe parcursul lunii trecute la mai multe astfel de centre din ţară. Este vorba despre centrele IFPTR Constanţa şi Târgu Jiu şi despre Leo School Best SRL Piteşti. Cu ocazia acţiunilor de control desfăşurate, inspectorii ISCTR au constatat deficienţe privind îndeplinirea condiţiilor de autorizare, privind activitatea de pregătire teoretică şi practică şi privind respectarea anumitor obligaţii.
Pe cale de consecinţă, în urma deficienţelor constatate instituţia publică a efectuat demersuri pentru retragerea autorizaţiei celor trei centre menţionate mai sus - a informat cu celeritate Direcţia de Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, care este singura în măsură să ridice autorizaţiile emise pentru centrele respective - şi precizează că va planifica şi alte acţiuni de control la centrele de pregătire profesională din ţară, aşa cum se arată într-o adresă trimisă către o organizaţie patronală, document semnat de Tudor Claudiu Nişulescu, şeful ISCTR.
"Au fost probleme la centrele respective şi noi am dispus sancţiuni contravenţionale, aşa cum prevede legislaţia în vigoare. Centrele respective rămân în continuare închise până intră în legalitate. Sunt anumite ajustări legislative pe care trebuie să le facă Direcţia de Transport Rutier în domeniul formării profesionale. Noi am trimis o adresă în acest sens către direcţia respectivă din cadrul ministerului", a declarat, pentru ziarul BURSA, Tudor Claudiu Nişulescu, care nu ne-a răspuns concret la întrebarea privind normele legislative încălcate de centrele respective.
Surse din cadrul Ministerul Transporturilor ne-au oferit mai multe detalii în legătură cu situaţia respectivă.
"La Constanţa, centrul IFPTR a fost închis deoarece a format profesional, fără autorizaţie în acest sens, un instructor auto. Nu contează dacă formează ilegal unu sau 66 - aşa cum a fost la IFPTR Târgu Jiu. Direcţia de Transport Rutier a informat Autoritatea Rutieră Română privind blocarea accesului centrelor respective la sistemul informatic, pentru a nu mai fi înscrisă la cursuri nicio persoană. Probabil că IFPTR va veni să se reautorizeze; nu ştiu dacă se va reautoriza în aceleaşi condiţii sau în altele. Problema se pune ce facem dacă ISCTR trimite datele respective la Parchet şi se constată că este vorba despre o infracţiune, deoarece vorbim de formarea profesională ilegală a 66 de persoane, care la rândul lor au format conducători auto ce probabil acum sunt în traficul rutier. Cum vom răspunde, în acest caz, la cererile de reautorizare din partea IFPTR?", ne-au transmis sursele citate.
Funcţionarii Ministerului Transporturilor spun că aspectele respective puteau fi constatate mai devreme, dacă ISCTR şi-ar fi respectat obligaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, de a verifica centrele de formare profesională, o dată la doi ani, măcar în sistemul informatic al Direcţiei de Transport Rutier şi la ARR.
"ISCTR trebuia să facă verificări o dată la doi ani. Am înţeles că s-a dorit efectuarea acestor controale în ultimii ani, dar, atât timp cât ISCTR s-a aflat în subordinea secretarului de stat Gabor Sandor, fondatorul IFPTR, inspectorii nu au fost lăsaţi să facă verificările respective. De când ISCTR a fost preluată de domnul secretar de stat Adrian Foghiş, controale se fac la toată lumea, fără nicio deosebire. Pe vremea domnului Sandor nu se făcea acest lucru pentru că îl durea situaţia de la IFPTR. Dacă ar fi dat ordin să se facă aceste verificări, s-ar fi făcut", ne-au transmis sursele citate.
Ele susţin că ISCTR are legislaţie suficientă pentru a-şi desfăşura activitatea de control, că nu vor fi efectuate ajustări legislative, pentru că atât Direcţia de Transport Rutier cât şi ARR pot oferi informaţiile dorite de Inspectorat oricând şi referitor la orice situaţie solicitată.
Referitor la acuzaţiile formulate de unii dintre funcţionarii Ministerului Transportului la adresa sa, secretarul de stat Gabor Sandor ne-a transmis:
"Conform legii, planificarea activităţilor de control, respectiv stabilirea programului, a obiectivelor urmărite, precum şi emiterea dispoziţiilor de control corespunzătoare este atributul exclusiv al conducerii ISCTR.
În cele 6 luni din anul 2021, respectiv în perioada februarie-august 2021 - în care am avut în coordonare ISCTR, conducerea acestei instituţii şi-a onorat cu consecvenţă obligaţiile cu privire la efectuarea controalelor periodice, în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile".
Din răspunsul secretarului de stat, nu reiese de ce, în perioada respectivă, nu a dispus efectuarea verificărilor necesare la centrul IFPTR din Târgu Jiu. Mai ales că IFPTR Târgu Jiu a efectuat în perioada 2019-2022 cursuri pentru instructorii auto şi pentru profesorii de legislaţie rutieră fără să deţină autorizaţie valabilă în acest sens, eliberată conform legislaţiei în vigoare.
"Această faptă a fost constatată de ISCTR, care a solicitat Direcţiei de Transport Rutier retragerea autorizaţiei centrului de pregătire şi perfecţionare în cauză, pentru că Inspectoratul nu poate aplica decât sancţiuni contravenţionale. În acest caz ne aflăm în faţa unui concurs de infracţiuni, care va trebui cercetat de către procurori şi judecat de către o instanţă competentă. În perioada respectivă, centrul de pregătire a înscris la curs, a pregătit şi a înscris la examen, 66 de persoane, care au devenit instructori auto şi profesori de legislaţie rutieră, fără ca acel centru să aibă aceste cursuri acreditate. Pentru cine nu înţelege gravitatea situaţiei, este ca şi cum o facultate de ştiinţe economice ar da diplome de inginer mecanic sau de medic, iar absolvenţii ar profesa deja. Cu alte cuvinte, centrul de pregătire IFPTR Târgu Jiu, a facilitat în perioada 2019 - 2022, prin încălcarea legii, obţinerea unor certificate de pregătire profesională de instructori auto şi profesori de legislaţie, pentru 66 de persoane. SC IFPTR SRL a fost condusă până în 2021 de către domnul secretar de stat Gabor Sandor, în calitate de preşedinte/proprietar/fondator etc al societăţii/fundaţiei, care ştia cu siguranţă ce se întâmplă la punctul de lucru din Târgu Jiu, pentru că acesta coordona activitatea societăţii pe toată ţara, avea evidenţa fiecărui punct de lucru privind persoanele înscrise la cursuri, tipurile de cursuri şi promovarea candidaţilor la examenele susţinute. Mai mult decât atât, managerul centrului de pregătire din Târgu Jiu a fost în perioada menţionată Bogdan Horhoianu care, după numirea domnului Gabor Sandor în funcţia de secretar de stat, a devenit consilier personal la cabinetul acestuia în perioada octombrie 2021 - aprilie 2022, apoi s-a întors la conducerea centrului de la Târgu Jiu", ne-a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România.
Domnia sa solicită demiterea lui Gabor Sandor din funcţia de secretar de stat în Ministerul Transporturilor, prin prisma faptului că în calitate de şef naţional al IFPTR (până în martie 2021) şi din noua funcţie publică, acesta a permis să aibă loc activitate ilegală la IFPTR Târgu Jiu şi IFPTR Constanţa.
Faptul că secretarul de stat Gabor Sandor a fost şef al IFPTR la începutul anului 2021 reiese şi din declaraţia rectificativă pe care a întocmit-o în 9 iunie 2022 (document pe care îl ataşăm acestui material) şi din care reiese că a primit de la IFPTR 4472 lei în calitate de preşedinte şi 5365 lei ca administrator.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.12.2022, 12:43)
Si ne mai miram ca sunt accidente multe.