De data aceasta este vorba despre salariile profesorilor din sistemul învăţămîntului de stat. Să crească, cer angajaţii ministerului dezastrului educaţional din România! De unde să crească? Nu sunt bani!, vine replica ghilotină a păzitorilor finanţelor noastre publice. O statistică circulată recent în publicaţiile din România, pe care o iau de bună, ne spune că veniturile salariale anuale ale profesorului din România sunt de circa cinci ori mai mici decît ale colegilor săi din ţările "bogate", gen Franţa, Marea Britanie, Olanda. Sunt însă cam la fel de mici ca şi cele ale profesorilor din ţările "euro-amărăştenilor" gen Bulgaria, Estonia, Letonia, Ungaria etc. Răspunsul la întrebări precum ce reprezintă, cum "se formează", pe ce bază cresc sau scad, cît acoperă salariile din nevoile sociale ale angajaţilor, cîtă şi ce fel de muncă răsplătesc ele, este unul extrem de greu de formulat şi nu poate fi obţinut decît în urma unor analize multidisciplinare, cu complexe ramificaţii şi bucle de interdependenţă. Complicaţiile nu sunt doar tehnice, ci şi "filosofice". Mă rog, economice şi sociologice. În plus, trebuie să mai ştiţi că în toţi aceşti 30 de ani de cînd viaţa socială, politică, instituţională, economică etc. din România s-a organizat, măcar parţial, după alte norme şi principii decît cele ale "socialismului multilateral dezvoltat", nimeni nu s-a încumetat şi se pare că nici nu a avut interesul să deschidă, să susţină şi să ducă pînă la ultimele consecinţe, nu doar teoretice, ci şi practice, o asemenea discuţie-analiză. Nici măcar în mediul academic, că despre cel politic nu are nici un rost să mai vorbim. De aceea, a lua izolat în discuţie doar mărimea absolută şi dinamica salariilor profesorilor din România implică, din capul locului, o deformare, un grad de imprecizie al analizei care ne îndepărtează considerabil de reperele în apropierea cărora am putea spera să găsim răspunsuri rezonabile, eficiente social şi sustenabile economico-bugetar la întrebările noastre. Acestea fiind spuse, să încercăm totuşi să tragem de un fir şi să începem a depăna caierul de probleme al învăţămîntului din România.
Una dintre rădăcinile cele mai adînci şi mai amare ale temei "salariile profesorilor" se găseşte într-un loc în care, pînă acum nu a cautat-o nimeni. Pentru că statul numit România, ca mai toate statele modernităţii, şi-a asumat prin Constituţie şi legi obligaţia de a organiza şi susţine învăţămîntul public de la nivel elementar, pînă la cel universitar, profesorii au "devenit" fără voia lor şi cu un morman de dezavantaje pentru ei, "funcţionari ai statului". Mai precis, sclavi ai statului. La fel cu "armata pretoriană" destinată represiunii interne, pe care mai toate statele o întreţin cu largheţe, la fel cu funcţionarii primăriilor şi ai altor instituţii ale administraţei publice, la fel cu armatele de funcţionari ministeriali etc. În comparaţie cu aceste cohorte, "oastea" profesorilor este nu doar relativ mică, cît cu totul irelevantă pentru aspectul esenţial al guvernării, singurul care contează: puterea! Producerea şi reproducerea ei, impunerea, exersarea şi culegerea roadelor care rezultă din exerciţiul puterii prin instituţiile guvernării. În consecinţă, la feliile cele mari ale "tortului bugetarilor" sunt abonate "instituţiile de forţă" împreună cu cele care, administrativ, juridic sau altfel, asigură poziţiile şi bunăstarea înalţilor reprezentanţi ai protipendadei statului, cele care, la limita legalităţii şi uneori dincolo de ea, "mai ales într-un stat tînăr constituţional" ca al nostru, pun umărul la deciziile politice şi electorale de care depinde constituirea sau menţinerea în şa a oricărei puteri de guvernare. Atîta vreme cît vor rămîne în postura socială şi instituţională actuală, în viitorul imediat şi de perspectivă al României nu există nici o şansă ca veniturile salariale ale profesorilor să iasă din mizerie. Ca să aibă această şansă, societatea României trebuie să treacă printr-o inedită revoluţie, cea care ar face din învăţămîntul şi educaţia publică priorităţi absolute ale dezvoltării sociale şi, în consecinţă, ar consimţi la eliberarea profesorilor din robia statului. Profesorii sunt un corp social pregătit profesional, cu vocaţia şi capacitatea să asigure condiţia sine qua non pentru ca România să mai poate accesa alt viitor decît cel de tărîm precar al periferiei degradate continuu, al unei civilizaţii europene intrate ea însăşi pe traiectoria periculoasă a extincţiei. Veniturile salariale ale acestui corp nu pot fi asigurate doar de stipendiile de stat. De aceea, serviciile şi finanţarea programelor educaţionale trebuie acoperite şi din contribuţia principalelor segmente de beneficiari sociali, de la centrele de putere economică, nivel micro şi macro, la comunităţile care trebuie să constituie, să susţină şi să evalueze instituţiile educaţionale şi performanţa lor. Economiştii, mai mult sau mai puţin liberali, nu obosesc să susţină că "statul este un prost administrator", de aceea afacerile cu resurse ale statului trebuie administrate privat. Din păcate, istoric, statul s-a dovedit, cel puţin în România ultimilor 30 de ani, un administrator la fel de prost, dacă nu de-a dreptul catastrofal şi în organizarea şi funcţionarea învăţămîntului, respectiv a educaţiei şi cercetării. Desigur, această revoluţie nu ar avea nici un sens şi nici o consecinţă pozitivă, dacă nu ar fi însoţită de reconstituirea din temelii şi reorganizarea corpului social al profesorilor, începînd cu sistemele de recrutare şi formare, continuînd cu standardele de profesionalizare şi circuitele pentru reprofesionalizarea continuă, pentru a termina cu grilele şi standardele de evaluare a impactului educaţional, respectiv cu normele de etică a muncii profesorale. Persoane ce intră în clase zi de zi şi an după an fără să transmită celor din bănci nici o fărîmă de conţinut cognitiv sau educaţional, ce nu pot forma elevilor deprinderi elementare de gîndire structurată şi cercetare, ani la rînd, care nu pot trece examene minime de calificare în materia pe care o predau, nu se pot numi profesori, decît în nomenclatorul depăşit şi degradant al funcţionarilor unui minister care îşi zice al învăţămîntului şi educaţiei, fără urmă de legătură cu realitatea.
1. buna ziua
(mesaj trimis de hop si eu în data de 27.08.2021, 14:12)
Stimati vorbitori...
inclusiv dl. autor, problema in educatie este ca devine desueta si nenecesara , avand in vedere realitatea contemporana globala -vezi 3 milioane abandonuri scolare in US, acum cu covid dar si fara, adica si inainte de covid.
Ne vedem la scoala sa mai dam o bataie, sa ne radem de tocilari, sau de prof. , sa punem de o bauta, ca trebuie , sau...Hai sa deschidem un pic ochii dl. autor...
Daca dai in minge sau din gura , sau trafichezi droguri , fetite sau furi la greu si...
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.08.2021, 15:37)
Nu stiu cata carte ai dar cei sapte ani de-acasa sigur iti lipsesc.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.08.2021, 15:50)
Eu sunt inofensiv , respect legea si pe cei corecti ,evident nu pe cei cu IQ_ul tau, ca vad ca nu ai intles nimic (stii ce iaste aia un pamflet stimabile?) dar cei care produc stirile pe care le urmaresti in fiecare zi la tv. si se lafaiesc in vilisoare cu sau fara turnulete se bucura ca exista indivizi ca matale....
Tacerea e de aur..pentru unii ca tine.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.08.2021, 17:31)
Ti-a trecut macar prin vertex din ce motiv ti-am spus ca nu ai cei sapte ani de-acasa?Gandeste-te bine,vezi cu ce ai gresit in comentariul tau de te-am catalogat ca atare!
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.08.2021, 19:33)
Pacat draga mea ca nu vrei sa intelegi ca acum adoratul tau autor ne spune ca soarele e pe cer, asa ca e zi , deci refularea cu 7 ani "de-acasa" nu isi are locul aici.
Concis nu temenelele si adoratia oarba aduc adevarul , e bine sa mai fim si atenti la ce scriem oricat de "autor" iubit esti (C.C. spune multe lucruri bune, dar nu e Demiurgul in persoana), iar mitologia indiana ......
ps
Ma bucur ca esti ok , catelusii/?
Numai de bine , ca nu prea am timp azi sa revin in "agora".
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 28.08.2021, 17:21)
Cu cine vorbesti? Cu autoarea de versuri imbecile? Cretina care crede ca scrie poezii? Nesimtita data afara pe usa care intra inapoi pe geam? N-am cuvinte de dezgust!
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.08.2021, 19:45)
Tot ce scrii te caracterizeaza pe tine ...fato!.
2. Utilizatori "captivi"
(mesaj trimis de anonim în data de 27.08.2021, 16:19)
Profesorii se plang dar nu e nici rau sa ai clienti "captivi" o tara intrega. Ca doar, nu-i asa, invatamantul e obligatoriu?
De putini educatori ce sunt si de putine locuri de gradinita si crese ce sunt in tara de-aia se tot strufoca guvernul sa faca si grupa 0 obligatorie (o stupiditate), grupa mare obligatorie iar in viitor vor sa ajunga pana la cresa obligatorie. Altfel spus, obligat fortat devine nou-nascutul "client" de la 0 pana la 22 poate 26 de ani!
Sa tot mananci o...
3. fără titlu
(mesaj trimis de antonim în data de 27.08.2021, 19:28)
Libertarianul de gazeta Codita n-avea cum sa observe cauzele asa ca ramane la mestecat marote pentru desteptuci cam ca el. Subfinantarea sistemului de educatie a filtrat pietrisul de neghina, noile generatii de puitori ramanandu-le sa constate ca scoala de azi formeaza geniile de maine, omul de tip nou pentru noua societate. Idiocratia.
In toamna lui 2008, in plina campanie electorala, Basescu promulga legea majorarii cu 50% a salariilor profesorilor. Leul s-a prabusat instant, legea nu a...
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.08.2021, 20:34)
A zborului de-ngemănate stele spre casa de dreptate Odisee
Cântul I
Glossa Luceafărului
Sufletu-ţi ursit de stele
Şi eternizat ca gândul
Zbor din patimile grele
Viaţă, respirând cuvântul.
Dacă visul lăcrimează
Şi te-mbracă-n omenie
Tu de-a pururi mă visează
Picurând din Bucurie.
Ciuma curge prin ruine
Şi ne cântă o cucuvea,
Sufletele sunt...