Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a organizat, marţi, împreună cu asociaţiile operatorilor de transport rutier internaţional din alte 10 State Membre UE precum şi din 3 ţări non-UE un protest în faţa Comisiei Europene (CE) exprimând nemulţumirea industriei de transport rutier cu privire la lipsa de acţiune a Comisiei Europene faţă de escaladarea măsurilor protecţioniste în cadrul UE, precum legile salariului minim din Franţa (MACRON) şi Germania (MILOG) impuse abuziv transportatorilor rutieri străini, potrivit unui comunicat trimis redacţiei.
O delegaţie formată din Radu Dinescu, Secretar General UNTRR, Jan Buczek, Preşedinte ZMPD şi Vojtech Hromir, Secretar General CESMAD BOHEMIA, a depus la Comisia Europeană o rezoluţie comună semnată de asociaţiile transportatorilor rutieri din cele 14 ţări, prin care se solicită Comisiei Europene măsuri urgente împotriva regulilor protecţioniste care afectează transportatorii rutieri în cadrul UE, respectiv anularea aplicării regulilor MILOG şi Loi Macron operatorilor străini care efectuează transporturi rutiere internaţionale pe teritoriul Germaniei sau Franţei. Legislaţia europeană în domeniul transporturilor rutiere ar trebui să stabilească la Bruxelles, nu la Paris sau Berlin.
"Prin acest protest am vrut să atragem atenţia asupra măsurilor neoprotecţioniste care au invadat sectorul transporturilor rutiere în ultima perioadă. Franţa va impune, de la 1 iulie 2016, transportatorilor rutieri români şi din alte State Membre UE să le plătească şoferilor salariul minim din Franţa pentru operaţiunile de transport rutier internaţional efectuate pe teritoriul acestei ţări. Impactul acestei noi măsuri protecţioniste asupra sectorului de transport rutier este imens, aducând poveri administrative, organizaţionale şi financiare foarte mari şi conducând la creşterea dramatică a costurilor, pierderea competitivităţii, iar în cele din urmă excluderea de pe alte pieţe. Legea Macron se alătură astfel şi altor măsuri neoprotecţioniste din ultimii ani care afectează libera circulaţie a mărfurilor şi serviciilor, precum legea salariului minim din Germania - MILOG (2015), legile naţionale adoptate de Franţa şi Belgia (2014) care interzic şoferilor profesionişti efectuarea odihnei săptămânale normale în vehicul sau regulile naţionale privind cabotajul şi transportul internaţional în Danemarca şi Finlanda (2013)", a declarat Radu Dinescu, Secretar General UNTRR.
Totodată, UNTRR a participat ieri la reuniunea grupului de lucru al Comitetului de Dialog Social European în sectorul transporturilor alături de reprezentanţi ai Comisiei Europene, reprezentanţi ai IRU Bruxelles şi ai asociaţiilor UE membre IRU din Polonia, Grecia, Marea Britanie, Olanda, Danemarca, Estonia, Germania, Franţa, Spania, Suedia, Italia, precum şi reprezentanţi ai ETF - Federaţia Europeană a Lucrătorilor in Transporturi.
Directoratul General pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Afaceri Sociale şi Incluziune (DG EMPL) a prezentat propunerile Comisiei Europene de revizuire a Directivei din 1996 privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii şi dimensiunea detaşării în transportul rutier. Directiva se aplică transportului rutier, dacă anumite condiţii sunt îndeplinite. Condiţiile specifice vor fi tratate de DG MOVE în cadrul iniţiativelor rutiere. Comisia Europeană admite că situaţia actuală nu este clară, considerând că există un consens privind aplicarea Directivei detaşării la cabotaj, precum şi cu privire la faptul că tranzitul este exclus, însă recunoscând că pentru celelalte tipuri de operaţiuni de transport internaţional aplicarea este neclară.
UNTRR a precizat că Directiva detaşării nu poate fi aplicată sectorului transporturilor rutiere, având în vedere mobilitatea ridicată a angajaţilor din acest sector, solicitând ca prin revizuirea Directivei, transportul rutier să fie exclus din domeniul de aplicare al acesteia similar modului în care este exclus transportul maritim - respectiv prin completarea articolului 1 aliniatul 2 al actualei Directive, în care se precizează că prevederile acesteia nu se aplică personalului navigant al întreprinderilor din cadrul marinei comerciale cu precizarea că Directiva detaşării nu se aplică nici personalului mobil din domeniul transporturilor rutiere.
UNTRR a mai arătat că actuala Directivă a detaşării a determinat interpretări naţionale protecţioniste precum loi Macron - Franţa şi MILOG- Germania, cu impact negativ asupra transportatorilor români şi din alte ţări.
Recent, miniştrii transporturilor din Bulgaria, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia au semnat o scrisoare comună adresată Comisarului European pentru Transporturi, Violeta Bulc, şi Comisarului European pentru ocuparea forţei de muncă, afaceri sociale, competenţe şi mobilitatea forţei de muncă, Marianne Thyssen, prin care îndeamnă Comisia Europeană să ia măsuri urgente împotriva regulilor protecţioniste adoptate în ultima perioadă de ţări precum Germania sau Franţa care restricţionează libera circulaţie a mărfurilor şi a serviciilor în interiorul Uniunii Europene.