Datele culese de producătorii auto şi companiile tehnologice ar putea fi următorul front în lupta pentru confidenţialitatea digitală, indică rapoartele recente.
La începutul lunii ianuarie, companiile din cadrul CES 2020 şi-au exprimat intenţia de a folosi cantităţile considerabile de date culese de la noile modele de vehicule electrice. Amazon, Intel, Qualcomm şi Blackberry s-au numărat printre companiile care intenţionează să încheie parteneriate cu producătorii de automobile, care caută, de asemenea, metode pentru a monetiza datele culese de vehiculele lor, informează ZeroHedge.
Noile tipuri de maşini electrice sunt dotate cu un pachet larg de conexiuni celulare, procesoare puternice şi o gamă în creştere de senzori, inclusiv camere, radar şi microfoane. Acestea le transformă în următoarea mină de informaţii, rivalizând cu capacităţile de creare a datelor ale smartphone-urilor, notează Bloomberg.
Intel a anunţat o nouă etapă a tehnologiei sale Mobileye, care permite, pe de o parte, asistenţă şoferului şi pe de altă parte, ajută Intel să strângă date de la camerele, cipurile şi senzorii din vehicul. Intel spune că aceste informaţii anonime sunt utilizate pentru a crea hărţi detaliate pentru îmbunătăţirea sis-temelor de navigaţie a vehiculelor. Intel a estimat că datele colectate de vehicule vor valora până la 3,5 miliarde de dolari până în 2030. Bloomberg raportează că firma de consultanţă McKinsey & Co. estimează că "valoarea totală a datelor generate de vehicule până în 2030 se va ridica pâna la 750 miliarde de dolari".
Pe măsură ce stimulentul financiar pentru datele auto creşte, mai multe companii vor căuta să intre pe această piaţă emergentă. Cu toate acestea, exis-tă deja probleme grave de confidenţialitate legate de datele culese de vehicule. În decembrie 2019, Washington Post a investigat cât de multe informaţii sunt colectate de un singur computer dintr-un autovehicul Chevy Volt din 2017. Publicaţia anunţa: "În anul 2020, majoritatea maşinilor noi vândute în Statele Unite vor veni cu conexiuni la internet încorporate, inclusiv 100% din modelele Ford, GM şi BMW iar Toyota şi Volkswagen vor avea doar câteva excepţii. (Acest serviciu celular independent este adesea inclus gratuit sau vândut ca supliment.) Maşinile devin smartphone-uri pe roţi, trimit şi primesc date de la aplicaţii, firme de asigurări şi din aproape orice loc doresc producătorii lor. Unele mărci chiar îşi rezervă dreptul de a utiliza datele pentru a vă urmări dacă nu plătiţi facturile".
Pentru a stabili cât de multe date au fost colectate, Washington Post a colaborat cu expertul în tehnologie auto Jim Mason pentru a vedea ce sunt capabili să vadă producătorii de vehicule. Aceştia au aflat că vehiculul colecta o gamă largă de date, inclusiv locaţia vehiculului şi înregistrările apelurilor telefonice. Mason a menţionat că, de fiecare dată când conectaţi un telefon inteligent la un vehicul, vehiculul va copia probabil datele personale.
"Printre datele colectate se aflau identificatori unici pentru telefoanele conectate la autovehicul printre care un registru detaliat al apelurilor telefonice din săptămâna precedentă. A fost o listă lungă de contacte, adrese de e-mail şi chiar fotografiile oamenilor", a transmis Washington Post.
Vehiculul a colectat, de asemenea, informaţii despre "stilul de accelerare şi frânare, transmiţând rapoarte către producătorul său General Motors, chiar şi datele feţei, utilizate pentru personalizarea vehiculului şi urmărirea atenţiei şoferului", a adăugat publicaţia.
Chevrolet nu are în prezent o politică de informare a şoferilor despre datele înregistrate, iar manualul tehnic al autovehiculului nu menţionează colectarea acestora. Un purtător de cuvânt al Chevrolet, General Motors, a refuzat să ofere detalii specifice privind colectarea datelor. Cu toate aces-tea, purtătorul de cuvânt a informat că datele culese de GM se încadrează în trei categorii: locaţia vehiculului, performanţa vehiculului şi comportamentul şoferului.
Colectarea de date de către vehicule inteligente este doar una dintre numeroasele probleme de confidenţialitate legate de reţeaua inteligentă 5G în care oraşele, vehiculele, telefoanele, iluminatoarele stradale până şi anumite haine sunt echipate cu senzori care au conexiune la internet.