Reporter: Care sunt planurile de dezvoltare ale Shlomo Holdings în ţara noastră?
Asi Shmeltzer: Cred că România suferă o transformare în bine după criză, iar economia avansează. Am vizitat România des în ultimele luni şi cred că este un moment bun acum pentru dezvoltarea afacerilor. Oamenii sunt mai optimişti cu privire la evoluţia economiei autohtone. Aşa că este timpul să ne uităm la oportunităţi.
Mulţi oameni de afaceri israelieni au început să se uite din nou la piaţa imobiliară din România şi să investească, ceea ce este o veste bună şi pentru noi. Investitorii îşi plasează banii în ţări stabile, cu perspective de dezvoltare.
În Israel, Shlomo Holdings are o treime din piaţa de leasing operaţional şi de închiriere maşini şi suntem singurii importatori Opel. În Israel, am ajuns să oferim soluţii complete de transport personalizate. Asta vrem să facem şi în România. Serviciile pe care le oferim acolo sunt mult mai avansate şi vrem să le aducem şi aici, pentru a oferi companiilor pachete complete şi personalizate pentru închirierea maşinilor de care au nevoie.
Piaţa are o perspectivă foarte bună de dezvoltare, pentru că nivelul de motorizare din România este în continuare foarte scăzut. Nu cred că viitorul pe piaţa auto este să cumperi maşini. O maşină nu este un activ de valoare pentru o companie, întrucât se depreciază rapid în timp. Maşina nu este o casă. De aceea cred că viitorul pieţei auto este închirierea şi leasingul operaţional.
Acum nu mai plăteşti pentru un telefon nou. Plătim un abonament cu o taxă lunară inclusă pentru telefon. Când expiră contractul, faci unul nou şi iei un telefon nou. Acelaşi principiu este valabil şi pentru maşini, în viziunea mea. Acum, autoturismele de toate tipurile sunt mai avansate şi nu mai costă la fel de mult ca în urmă cu trei-patru ani, de exemplu. Industria a avansat foarte mult din punct de vedere tehnologic şi vine cu preţuri mult mai competitive pentru automobile de toate categoriile.
Maşina îşi pierde din valoare pentru că tehnologia avansează şi atunci nu mai rentează să fii proprietar.
Dacă o companie vrea să cumpere 100 de maşini, atunci îi întreb conducerea de ce nu vor să nu-şi folosească banii mai bine în altă parte, la dezvoltarea afacerii de bază, de exemplu. Aşa că le oferim servicii de închiriere personalizate, prin care societatea îşi va optimiza costurile.
Vrem să devenim lideri pe această piaţă de închiriere şi leasing operaţional şi în România. Sunt încă mii de companii care achiziţionează maşini. În Israel, nicio companie nu mai cumpără maşini, ci apelează doar la diverse tipuri de servicii de închiriere. Este un trend al pieţei şi vrem să-l exploatăm şi aici, în România.
Reporter: Intenţionaţi să dezvoltaţi în ţara noastră inclusiv servicii de asigurare?
Asi Shmeltzer: În Israel sunt alte reguli privind asigurările decât în România. Este dificil să penetrăm aici această piaţă. Dar ştim să evaluăm bine riscurile, să le cuprindem în preţ şi să fim, în acelaşi timp, competitivi pe piaţa românească.
Reporter: Nu prospectaţi şi piaţa imobiliară din ţara noastră?
Asi Shmeltzer: Analizăm două proiecte, unul rezidenţial şi unul industrial. Pentru proiectul industrial - o fabrică - vrem să fim antreprenor.
Acum este o bună oportunitate să evaluezi proiecte rezidenţiale pe piaţa românească. Această piaţă se schimbă, întrucât oamenii doresc să-şi îmbunătăţească stilul de viaţă. Sunt prudent, totuşi. Nu mă grăbesc să investesc.
Am lucrat cu tatăl meu 20 de ani, alături de ceilalţi doi fraţi ai mei. Shlomo Holdings este o afacere de familie. Tatăl meu, Shlomo Shmeltzer, care din nefericire a trecut în nefiinţă în urmă cu zece luni, era foarte activ şi agresiv în ce priveşte planurile de dezvoltare ale grupului. El ne-a lăsat moştenire afaceri de circa 1,5 miliarde euro, iar noi trebuie să gestionăm acum grupul. Trebuie să profităm de oportunităţile din piaţă, să controlăm şi să dezvoltăm afacerile de bază. De aceea eu analizez cu atenţie investiţiile noi.
Avem un termen de cinci ani de dezvoltare a afacerilor din România. Vreau să cresc afacerile noastre de bază cu maşini în România.
Dar, pe de altă parte, nu evit să analizez oportunităţi de investiţii în zona imobiliară.
Avem profit în România cu activităţile noastre. România a avut o contribuţie la profitul grupului de anul trecut, deşi încă este o companie mică. Avem doar 3.000 de maşini în România, dar compania de aici este dinamică.
Avem un nou management pentru România, care are o misiune şi ţinte noi de creştere. Până acum totul merge conform planului. Avem un plan agresiv de penetrare a pieţei de leasing operaţional.
Reporter: Cum au debutat şi s-au dezvoltat afacerile Shlomo Holdings?
Asi Shmeltzer: Tatăl meu a fost fondatorul grupului. El s-a născut în România, care a fost şi prima ţară în care grupul şi-a extins activităţile în afara Israelului. În 2005 am fondat compania de aici.
La momentul respectiv, tatăl meu ne-a spus că vrea să ia cu asalt piaţa românească, momentul fiind unul prielnic pentru dezvoltare. El a decis să înceapă să construiască infrastructura afacerii din România pentru o dezvoltare vertiginoasă, la timpul potrivit.
Am adus un concept nou pe piaţă, care nu era răspândit în România la dată respectivă. Este vorba despre leasingul operaţional. Adică, am propus companiilor ca, în loc să investească mulţi bani în achiziţia de maşini noi, să externalizeze serviciul. Mai bine închiriezi maşinile pe termen lung, îţi optimizezi costurile şi cunoşti de la bun început cât plăteşti pentru închiriere şi serviciile adiacente. O companie îşi poate bugeta aceste cheltuieli, care sunt predictitibile. Leasigul operaţional în Israel a fost lansat de grup în 1999.
Grupul a fost fondat de tatăl şi mama mea în 1974. Ei au început cu închirierea de maşini. În câţiva ani, afacerea de închiriere a crescut, principalul client fiind Armata.
În timp, afacerile au prosperat şi am luat licenţă Sixt. În 1998, a fost o cerere mare de închiriere de maşini, datorită boom-ului înregistrat de industria high tech din Israel. Se făceau angajări masive. Aveam multe investiţii şi dezvoltări de tehnologii noi, iar companiile aveau nevoie să angajeze mulţi specialişti şi le ofereau şi maşini de companie. Atunci, maşina de serviciu a devenit o condiţie obligatorie la angajare.
Aşa am dezvoltat conceptul de leasing operaţional pentru companii, mult mai avantajos decât închirierile obişnuite. Am creat o nouă companie şi ne-am dublat sistemul propriu.
A fost un pariu riscant, dar am reuşit să cucerim piaţa şi în 4 ani am ajuns la o cotă de piaţă de 35% în Israel. Am dezvoltat şi o linie de 100 de garaje în toată ţara, cu parteneriate ca să asigurăm mentenanţa şi reparaţiile.
Acum avem 70.000 de maşini la nivel de grup (piaţa de leasing operaţional din România a ajuns la 50.000 de maşini total) cu un sistem complet ce serveşte afacerii de bază, de la închiriere, tractare, reparaţii şi asigurare.
Noi cumpărăm maşini mai ieftin decât companiile, pentru că avem volum. Această marjă de profit obţinută din discountul de volum o împart cu clienţii.
În Israel, grupul mai deţine un şantier naval - construim vase şi şalupe de patrulare. Avem şi un port privat în Haifa iar acum avem în curs de finalizare şi o fabrică de ciment în Israel.
Reporter: Vă mulţumesc!
New Kopel este un grup de companii, lider în industria auto din ţara noastră. Parte a grupului Shlomo, una dintre cele mai mari holdinguri din Israel, New Kopel a apărut pe piaţa autohtonă în 2005, fiind singura companie care oferă, în acelaşi timp, servicii de leasing operaţional şi fleet management, şi rent-a-car. În 2006, New Kopel a devenit licenţiat exclusiv SIXT Rent a Car. SIXT este unul dintre cei mai mari furnizori internaţionali de servicii rent-a-car, deţinând 3.500 de locaţii, în 100 de ţări din întreaga lume.
În 2008, New Kopel Group a lansat divizia de vânzări auto second hand, ce oferă clienţilor maşini din flota auto proprie, cu garanţie 2 ani "din bară în bară" - un serviciu unic în România.
New Kopel a preluat operaţiunile IPSO Automobile şi a transformat locaţia într-un dealer Opel şi centru 3S: furnizarea de vânzari (sales), service şi piese de schimb (spare parts). Tot aici sunt disponibile serviciile post-vânzare pentru Dacia şi Renault.