Un lanţ de conjuncturi favorabile din prima jumătate a acestui an a dus la o creştere record a vînzărilor de autoturisme la noi în ţară. Astfel, în primul semestru din 2005 au fost vîndute cu 70% mai multe autoturisme faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, mai exact 109.000 de unităţi, comparativ cu aproape 64.000. Datele furnizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) arată că vînzările de autoturis-me din import s-au majorat cu 77% în perioada menţionată (45.000 de vehicule comercializate), iar cele autohtone cu 68,2%, însemnînd peste 64.000 de unităţi. Potrivit spuselor reprezentanţilor APIA, producţia şi vînzarea de automobile au fost influenţate de mai mulţi factori. Pe primele locuri se află aprecierea leului, care a dus la scăderea preţurilor, introducerea cotei unice de impozitare, precum şi scăderea dobînzilor la credite. De remarcat sînt şi investiţiile în publicitate, show-room-uri şi promoţiile realizate de producători. Astfel, la autoturismele din import, primele două poziţii în clasamentul mărcilor s-au păstrat la fel ca în semestrul întîi al anului trecut: liderul este Renault, urmat de Skoda. Pe următoarele poziţii se clasează Volkswagen, Peugeot, Opel, Ford şi Fiat. Primul semestru a fost o perioadă bună şi pentru autoturismele mici şi medii, atît pentru cele din import, cît şi pentru cele autohtone. Cele mai mari creşteri - de peste 90% - s-au înregistrat la clasele B (supermini) şi C (compactă), preferata românilor. Motorizarea diesel a avut o evoluţie contradictorie, întrucît a crescut pînă la peste 55% pentru autoturismele din import, dar pe ansamblul pieţei a scăzut cu un procent. O explicaţie poate fi stoparea fabricaţiei modelului Dacia Solenza Diesel.
• Cea mai mare producţie din ultimii 15 ani
În acest prim semestru au fost produse, în România, peste 100.000 de unităţi, ceea ce înseamnă cu 75% peste recordul precedent, înregistrat în aceeaşi perioadă a anului 1999. În acelaşi timp a fost înregistrat cel mai mare export semestrial de autovehicule din ultimii 15 ani - cu 157% mai mult faţă de anul trecut.
Acest progres a fost susţinut în primul rînd de Dacia, care a început să comercializeze cu succes modelul Logan pe numeroase pieţe, inclusiv pe cele din Uniunea Europeană (Franţa, Germania, Spania, Cehia), urmînd în cel mai scurt timp să se extindă şi în Italia, Olanda, Elveţia şi Austria. Piaţa auto este în continuare dominată de producătorii naţionali, pe segmentele autoturisme şi vehicule comerciale uşoare. La autoturisme, aproape 60% din piaţă este acoperită de producătorii naţionali: 47,7% Dacia şi 11,8% Daewoo.
În topul vînzărilor de maşini autohtone, pe primul loc se află Dacia, cu peste 113,3% faţă de primele 6 luni din 2004 (cu aproape 52.000 de unităţi vîndute, dintre care 47.127 Logan).
În acelaşi timp, ocupantul locului 2, Daewoo, a înregistrat o scădere de peste 8% (cu aproape 13.000 de unităţi comercializate).
• Prognozele au fost depăşite
Anul 2005 se anunţă, astfel, cel de-al cincilea an consecutiv de creştere continuă a pieţei auto.
Reprezentanţii APIA au fost şi ei luaţi prin surprindere, deşi se aşteptau la rezultate pozitive: "Anticipam această creştere, însă nu cunoşteam exact magnitudinea ei. Iată că am devenit cea mai mare piaţă din zonă prin intermediul acestor rezultate", a declarat Brent Valmar, preşedintele APIA. În plus, domnia sa a amintit că rezultatele sectorului auto pe primul semestru sînt cu atît mai importante cu cît se înregistrează pe fondul unei restrîngeri a activităţii în Europa de Vest.
Aici, vînzările de autoturisme au scăzut cu 2%, iar producţia cu 2,5%.
Vînzarea automobilelor a crescut în ultima perioadă, în raport cu economiile populaţiei. Pentru că situaţia financiară a populaţiei s-a îmbunătăţit, numărul celor care-şi permit achiziţionarea de automobile este în continuă creştere.