La această aniversare a Revoluţiei Franceze şi în acest an în care sărbătorim 140 de ani de la stabilirea relaţiilor diplomatice între Franţa şi România, în pofida unei ambianţe foarte sumbre, marcată de pandemia de COVID-19 şi de criza economică gravă care afectează ţările noastre, Franţa şi România au, în cadrul Uniunii Europene şi pe plan bilateral, mize comune importante şi provocări cărora trebuie să le facă faţă împreună.
De la aderarea la Uniunea Europeană în 2007, România a înregistrat un progres considerabil în ceea ce priveşte convergenţa, şi din 2013 înregistrează o creştere dinamică, ajunsă la 4,1% în 2019. PIB-ul pe cap de locuitor a crescut astfel de la 39% din media UE în 2006, la 69% în 2019. O astfel de creştere oferă credibilitate voinţei autorităţilor române de a reduce în continuare acest decalaj, astfel încât PIB-ul pe cap de locuitor să ajungă la 87,5% din media europeană în următorii 10 ani.
În această perioadă, relaţiile noastre bilaterale deja bogate s-au aprofundat. Franţa este, astăzi, cel de-al şaselea cel mai mare investitor din România, cu un stoc de investiţii directe în valoare de 4,9 miliarde de euro (23,8 miliarde de lei). Prezenţa franceză se regăseşte în toate sectoarele, cu peste 2.800 de companii cu capital predominant francez, generând peste 120.000 de locuri de muncă directe.
Printre cele mai mari 40 de companii franceze listate la bursă, 37 sunt prezente pe piaţa românească şi sunt susţinute de numeroase întreprinderi mici şi mijlocii. Cele două ţări ale noastre au înregistrat schimburi bilaterale intense şi echilibrate, ajungând în 2019 la 8,5 miliarde de euro (41 miliarde de lei).
Cu siguranţă, economiile, comerţul şi investiţiile noastre se vor contracta în 2020, PIB-ul va scădea, dar aceleaşi analize sugerează deja o revenire înainte de sfârşitul anului şi o relansare susţinută pentru anul 2021.
Planul ambiţios de relansare al Uniunii Europene, construit de Comisia Europeană pe baza propunerii comune a Franţei şi a Germaniei, este un dispozitiv inovator bazat pe solidaritate. Acesta trebuie să ne permită să depăşim colectiv criza şi sperăm că va fi adoptat rapid, în această lună, împreună cu viitorul buget al Uniunii 2021-2027. Acest plan, care va susţine planurile naţionale de relansare, va accelera trecerea la o economie mai ecologică. Planul conceput de România, care îşi propune să pună bazele unei creşteri durabile, se bazează pe investiţii publice în infrastructură, competitivitate, digitalizare şi dezvoltarea afacerilor locale. Acest set de măsuri, reprezentând o investiţie de 100 de miliarde de euro pe 10 ani, va putea atrage mulţi investitori şi va putea intensifica schimburile comerciale franco-române.
Văzută din Franţa, piaţa românească oferă multe atuuri, în special o forţă de lucru calificată, care cunoaşte mai multe limbi străine, adesea francofonă. Astfel, companiile franceze pot beneficia de un mediu favorabil în numeroase sectoare de activitate (transport, IT, comerţ en gros şi cu amănuntul, agricultură, bănci, industrii). De asemenea, România este o piaţă importantă, care în virtutea creşterii înregistrate în ultimii ani, evoluează rapid. În acest sens, companiile franceze acordă o importanţă deosebită calităţii produselor oferite.
Ţările noastre lucrează în prezent la reînnoirea parteneriatului lor strategic, semnat în 2008, care se va concentra de acum înainte pe transformarea digitală, Pactul verde şi competitivitate. În această criză economică prin care trecem şi în pofida impactului sever asupra stilului nostru de viaţă, de consum, de transport şi de muncă, România este mai mult ca niciodată un partener de prim rang pentru Franţa şi companiile sale.